Ikke så lenge til jeg kan ha fisk i akvariet nå..

Nå har akvariet stått i snart fire uker og vannverkene begynner å gå i riktig retning. Gjetter på noen få dager, så kan jeg bytte vann og sette inn fisk.
Det er et 190 liters hjernekar.
Har litt lyst på Scalare, så jeg må ha noen rolige fisk som ikke napper.
Noen fine ancistrus på bunnen har jeg lyst på. Det er vel ikke så mye å velge i normalt sett, men det gjør sikkert ikke så mye.
Dverggurami kunne jeg hatt lyst på. Hva med perle- og honninggurami sammen med dem?
En fin stimfisk hadde vært flott. Noen forslag?
Om jeg kan finne en kampfisk hann med dyp blålilla farge hadde det sett flott ut. Kan den gå sammen med de jeg har nevnt?
Hvor mange bør jeg ha av hver sort? Vil det passe med flere arter, flere av hver art, eller blir det for mange allerede?
Litt av hvert
For å begynne med det negative (lite pedagogisk): Scalare og kampfisk er nok ingen god kombinasjon. Det vil gå hardt utover sistnevnte i de fleste tilfeller.

Husk også at scalarer grunnet sin pekuliære kroppsform trives best i akvarier med rolig vann så om pumpen din kan stilles i så måte kan det være hensiktsmessig å gjøre det.

Det er MASSE farger og variasjoner å velge mellom når det gjelder ancistrus og L-maller. Men de er nok ikke alltid tilgjengelige i butikkene. Sjekk rubrikkene her på akvaforum og du vil finne. . Jeg var i Nittedal i høst og hentet flotte L-maller.

Dverggurami er en flott og fredelig liten fisk (særlig hannen) men den er ganske kresen i forhold til vannkvalitet så med mindre du har tenkt å bytte vann ofte og flittig er den neppe helt ideell. Den har fått et litt ufortjent rykte for å være sykelig. Den er egentlig ikke det, men den er veldig sart for sjeldne vannbytter og nitritt.

Med 190 liter har du god plass til en ordentlig stim. Jeg har falt litt for den sorte neontetra og kileflekkrasbora. Førstnevnte er klart flottest i et litt mørkt kar. Ellers har du jo diverse små danioer som er veldig aktiv og artig fisk, skjønt da er kanskje ikke scalaren like ideelt selskap. Ellers er dette med stim en veldig smakssak. Noen foretrekker en singulær rase i stort antall, mens andre kjører 2 middels stimer av forskjellige typer. Det siste gir mest variasjon, det første gjør at karret ser mer ordnet ut. Dessuten er det nu engang slik at stimfisk trives best i stor stim. Noe særlig mindre enn 10 i ditt akvarie er unødvendig, personlig ville jeg nok gått for en stim på 15-20 (litt avhengig av hvilken stimfisk og størrelse)

Et par med store guramier (perle, blå etc) er alltid flott å hvile øyet på. Bare husk at enkelte hanner kan være rimelig bøllete og da vil andre fisker gjøre lurt i å holde avstand (samt være gode svømmere).

Det var en liten gjennomgang inntil videre. Ha en fortreffelig dag!
det er også alltid lurt tenke: bunn- mellom- og toppskikt fisk når man skal sette sammen fisk. f.eks gurami er en toppskikt og l-maller bunnskikt.
og i en 190 liter ville jeg ha valgt dvergscalare pga plassen.

Scalare er ikke et must, det er bare den fisken som henger igjen fra barndommen som en av de som har fascinert meg.
Målet mitt er å forsøke å finne en fin balanse av alle lagene i akvariet. Jeg ser for meg at det blir en fin balanse med for eksempel to-tre par/harem med mellomstore fisk, noen bunnfisk og en passe stor stim, for eksempel 10-15 individer.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Andre Rasmussen Engø
Reklame for plussmedlemskap