For lav ph - 30l akvarie

Jeg har et Aquael 30 L kar som har vært i gang 2 mnd nå.

Har aldri tenkt over å sjekke PH, gjorde det tilfeldigvis i går, og da var den på 5!! Normalt ligger Ph på 7,5 her (rett i fra springen, og i mitt andre kar).

Hva skjedde?

Jeg hadde 1/2 Catappa blad nedi som nå er fjernet. Byttet først 10 L vann (ca 40% av den totale vannmengden), og byttet siden 10 L til. Ingen endring i Ph nivå.

Har prøvd å lese litt om hva som kan være årsaken, og derfor er Catappa bladet nå fjernet. Kan det være for lite oksygen?

Har bare snegler nedi karet, og en god del planarier.

Beklager at jeg sikkert spør dumt, men har prøvd å lese meg til svar, og spurte på dyrebutikken i dag. De ville selge meg et middel som skulle øke kh og ph, ellers hadde de ingenting nyttig å komme med.

Hva gjør jeg for å få PH-nivået normalt igjen, og kan sneglene mine ta skade av det før jeg får stabilisert det igjen?
Har du testet med strips eller dråpetest? Strips er ubrukelig og unøyaktig. Sjekk om testen har gått ut på dato også.
Hvis det er mye snegler i et kar, kan ph faktisk synke, ettersom sneglene forbruker den lille kh-verdien som måtte finnes i vannet til skallbyggingen sin.

At butikken foreslo ph-økende middel var forsåvidt et godt råd, det er antagelig det som må til når man driver med snegler (i et visst antall). De vil jo gjerne ha mer kalk i vannet enn mange av akvariefiskene vil ha (bortsett fra levendefødere og afrikanske Rift valley ciklider)

Du kan starte med å blande en fjerdedels skje (det følger vel med en måleskje, hvis ikke bruker du teskje) i et liters-mål med akvarievannet i. Deretter tømmer du denne literen med ph-justert vann gradvis og litt og litt opp i akvariet igjen. En gang hvert femte minutt eller tiende minutt ca, så tar du en skvett (en dl kanskje?) og tømmer oppi. Når alt er brukt opp fra litersmålet, måler du ph (og helst kh også) igjen og sjekker hvor mye den økte med den fjerdedels-dosen. Du ser da om du må gjenta det, og du kan regne ut om du må lage sterkere blanding av det ph-økende middelet for å få ph opp til det nivået du ønsker.

Biologisk nedbrytbare ting, som nettopp catappablader f.eks. men også mye annet, vil ligge og sakte gå i forråtnelse i akvariet. Denne prosessen som bryter ned ting, virker samtidig ph-senkende. Dette betyr at jo mer biologisk nedbrytbart materiale du har, jo sterkere vil den ph-senkende effekten bli.
Catappablad er egentlig ikke nødvendig til snegler.
Du skriver at akvariet har vært i gang i to måneder. Det betyr at det relativt nylig er innkjørt? Innkjøringen er oftest med til å senke pH ganske betydelig, som følge av bakterienes virksomhet, så dette kan ha vært en medvirkende årsak.
Hos meg sank pH ned mot 5 under prosessen, jeg brukte GH/KH+ opp til 7,5 og etter kort tid sank pH igjen. Etter innkjøringen stabiliserte det seg.
Tusen takk for gode råd Mona!!

Jeg har testet med Tetra sin dråpetest.

Når du sier det med snegler og at de faktisk bruker opp det lille som er av kh, så høres jo det logisk ut.

Jeg tilsetter Gh/Th + også for å få en fin verdi for sneglene. Vil dette ha innvirkning på øking av Ph?

Denne dyrebutikken hadde flytende Kh/Ph + . Merket var Sera. Er det noe som er bedre enn noe annet på denne fronten?

Catappa-bladet er nå tatt ut, og da putter jeg ikke nedi noen nye. Da består karet bare av 3 planter.

Jeg har vurdert om jeg skal ha en fisk nedi. Hovedsaklig for å fjerne planariene, og skape litt ekstra liv, men er overhodet ikke nødvendig. Kan jeg ha en kampfisk nedi feks? Det er et must at den lar sneglene være i fred, for de stortrives oppi der.

Da bør altså denne prosessen med å tilsette kh/ph + gjentas ved hvert vannbytte? (2-3 ganger i uken)

Hva skjer med sneglene når de går med for lav ph?
530
Du skriver at akvariet har vært i gang i to måneder. Det betyr at det relativt nylig er innkjørt? Innkjøringen er oftest med til å senke pH ganske betydelig, som følge av bakterienes virksomhet, så dette kan ha vært en medvirkende årsak. Hos meg sank pH ned mot 5 under prosessen, jeg brukte GH/KH+ opp til 7,5 og etter kort tid sank pH igjen. Etter innkjøringen stabiliserte det seg.

Det stemmer at det er ganske nylig innkjørt.

Og jeg er ganske sikker på at Ph har vært på 7,5 i starten.
Noen som vet om det er forskjell på de ulike prouktene som kan øke ph? Ser det finnes flytende, i tabelett form osv...

Jeg tilsetter jo GH/TH+ også, vil det ha noen innvirkning på hva jeg kan tilsette?
Plaza
Noen som vet om det er forskjell på de ulike prouktene som kan øke ph? Ser det finnes flytende, i tabelett form osv... Jeg tilsetter jo GH/TH+ også, vil det ha noen innvirkning på hva jeg kan tilsette?

Du kan rett og slett bruke vanlig natron for å øke Ph. Det brukte jeg før jeg fikk for mange kar. GH/TH+ vil ikke ha innvirkning på PH. Du kan også bruke PH/KH som du får kjøpt i dyrebutikken men det er jo mye dyrere enn natron. Det får du kjøpt på dagligvarebutikker.
Catappablader kan du fortsette med, mine snegler elsker det og de blir helt oppspist så bare skjelletet er igjen av bladene. Men vær obs på ph senkning både ved bruk av bladene og ved mange snegler.
Heidi Ingdal
[QUOTE=Plaza]Noen som vet om det er forskjell på de ulike prouktene som kan øke ph? Ser det finnes flytende, i tabelett form osv... Jeg tilsetter jo GH/TH+ også, vil det ha noen innvirkning på hva jeg kan tilsette?

Du kan rett og slett bruke vanlig natron for å øke Ph. Det brukte jeg før jeg fikk for mange kar. GH/TH+ vil ikke ha innvirkning på PH. Du kan også bruke PH/KH som du får kjøpt i dyrebutikken men det er jo mye dyrere enn natron. Det får du kjøpt på dagligvarebutikker.
Catappablader kan du fortsette med, mine snegler elsker det og de blir helt oppspist så bare skjelletet er igjen av bladene. Men vær obs på ph senkning både ved bruk av bladene og ved mange snegler.

Tusen takk for svar!

Vil natron ha innvirkelse på kh verdien også? Jeg tenker at jeg vil jo selvsagt at sneglene skal få et solid skall.

hvor mye natron skal jeg prøve meg med da? 1 ts?
Du kan bruke enkle og naturlige måter til å øke ph. Jeg tror de er bedre, sunnere (og billigere) enn de forskjellige vanntilsetninger.

Prøv å bruke et lite skjell eller sneglehus. Til en så liten tank så må du bruke et lite et, de kan øke ph ganske mye (test vannet underveis).

Jeg hadde en gang ph på 5 i mitt 96 liter kar. Et nevestort skjell økte ph der fra 5 til 7.
Skjell har mye kalk så det kan være bra for sneglene også.

Den andre naturlige måten å øke ph på er å bruke kalkstein. Og igjen - jeg ville prøve med en meget liten stein først.

Lykke til.

hilsen
A.
Jeg har prøvd både kalksand/stein og skjell og sneglehus for å få opp Ph men det hjelper ikke i det lange løp. Snegler trenger mineraler fra vannet og da er det best med Natron og GH/TH+. I et så lite kar så er det veldig viktig for de bruker mye fra vannet og det kan fort bli lite. Så for å få best mulig stabile verdier så anbefaler jeg natron og GH/TH+. Det gir erfaringsmessig best resultat.
Når du tilsetter nartron så påvirker den KH som igjen trekker opp PH. Jeg bruker 1-2 ts i mine 30 litre. Noen ganger mer for det kommer alt an på hvor mange snegler jeg har i karet.
Heidi Ingdal
Jeg har prøvd både kalksand/stein og skjell og sneglehus for å få opp Ph men det hjelper ikke i det lange løp. Snegler trenger mineraler fra vannet og da er det best med Natron og GH/TH+. I et så lite kar så er det veldig viktig for de bruker mye fra vannet og det kan fort bli lite. Så for å få best mulig stabile verdier så anbefaler jeg natron og GH/TH+. Det gir erfaringsmessig best resultat. Når du tilsetter nartron så påvirker den KH som igjen trekker opp PH. Jeg bruker 1-2 ts i mine 30 litre. Noen ganger mer for det kommer alt an på hvor mange snegler jeg har i karet.

Det er veldig rart at din erfaring er at skjell og kalkstein ikke virker i det lange løp.
Min erfaring er de virker veldig bra i det lange løp, også når det gjelder å holde ph stabil.
Og man slipper å måtte tilsette noe hver gang man skifter vann, så det er meget praktisk også.
Jeg vet at mange andre bruker skjell eller kalkstein og det virker meget bra for dem også.

Aqua1
[QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg har prøvd både kalksand/stein og skjell og sneglehus for å få opp Ph men det hjelper ikke i det lange løp. Snegler trenger mineraler fra vannet og da er det best med Natron og GH/TH+. I et så lite kar så er det veldig viktig for de bruker mye fra vannet og det kan fort bli lite. Så for å få best mulig stabile verdier så anbefaler jeg natron og GH/TH+. Det gir erfaringsmessig best resultat. Når du tilsetter nartron så påvirker den KH som igjen trekker opp PH. Jeg bruker 1-2 ts i mine 30 litre. Noen ganger mer for det kommer alt an på hvor mange snegler jeg har i karet.

Det er veldig rart at din erfaring er at skjell og kalkstein ikke virker i det lange løp.
Min erfaring er de virker veldig bra i det lange løp, også når det gjelder å holde ph stabil.
Og man slipper å måtte tilsette noe hver gang man skifter vann, så det er meget praktisk også.
Jeg vet at mange andre bruker skjell eller kalkstein og det virker meget bra for dem også.

Min erfaring er at virkningen forsvinner fortere og at de ikke tilsetter vannet de stoffene som sneglene trenger og som de forbruker masse av. Hvis man har endel snegler så hjelper det ikke med noen kalkstener her og der , det blir altfor lite. Man må få det tilført i den mengden så sneglene klarert å holde skallet friskt. Det hjelper ikke med kalksten og andre duppeditter hvis vannet ikke har de verdiene de skal ha. Kalkstener, skjell, og andre div duppeditter klarer ikke å gi sneeglene alene det de trenger for å holde skallet fint.Dette har jeg prøvd ut i flere år nå og det eneste som får sneglene til å bli fine i skallet er å tilsette Natron eller pH/KH og GH/TH+. Og vannverdiene er perfekte.
Heidi Ingdal
[QUOTE=Aqua1][QUOTE=Heidi Ingdal]Jeg har prøvd både kalksand/stein og skjell og sneglehus for å få opp Ph men det hjelper ikke i det lange løp. Snegler trenger mineraler fra vannet og da er det best med Natron og GH/TH+. I et så lite kar så er det veldig viktig for de bruker mye fra vannet og det kan fort bli lite. Så for å få best mulig stabile verdier så anbefaler jeg natron og GH/TH+. Det gir erfaringsmessig best resultat. Når du tilsetter nartron så påvirker den KH som igjen trekker opp PH. Jeg bruker 1-2 ts i mine 30 litre. Noen ganger mer for det kommer alt an på hvor mange snegler jeg har i karet.

Min erfaring er at virkningen forsvinner fortere og at de ikke tilsetter vannet de stoffene som sneglene trenger og som de forbruker masse av. Hvis man har endel snegler så hjelper det ikke med noen kalkstener her og der , det blir altfor lite. Man må få det tilført i den mengden så sneglene klarert å holde skallet friskt. Det hjelper ikke med kalksten og andre duppeditter hvis vannet ikke har de verdiene de skal ha. Kalkstener, skjell, og andre div duppeditter klarer ikke å gi sneeglene alene det de trenger for å holde skallet fint.Dette har jeg prøvd ut i flere år nå og det eneste som får sneglene til å bli fine i skallet er å tilsette Natron eller pH/KH og GH/TH+. Og vannverdiene er perfekte.

Hvilken virkning forsvinner fortere?

Når det gjelder å øke ph og holde det noenlunde stabil så er "duppedittene", dvs kalkstein og skjell meget effektive.

Det er det tråden gjelder og det var det jeg mente.

Snegler har jeg ikke erfaring med og vil ikke uttale meg om.

Men ettersom skjell og kalkstein finnes så mye av i naturen, også hvor mange snegler lever lykkelig, så kan de i hvert fall ikke være skadelige for sneglene.

Det er mulig at du har rett i at natron er best for sneglene.

Jeg snakket om en effektiv, naturlig og praktisk måte å øke ph på, ikke om snegler.
Det er vel mulig det hjelper i kar hvor det ikke er snegler, men her er det snakk om kar som har snegler og derfor er det min erfaring at å tilsette PH/KH og GH/TH+ er beste løsningen. Det er jo opp til Plaza å bestemme hvilken løsning ho velger så får ho bedømme hva som passer best for henne. Vi har begge kommet med forslag om hva som passer og da tenker jeg Plaza er fornøyd.
Jeg har fått massevis av folk som har skrevet til meg og som har prøvd disse duppedittene en lang periode og som har fått stygge skall på snegler....da har jeg rådet de til å bruke de stoffene jeg bruker og problemet har løst seg. Det har da vært snakk om snegler og vannkvalitet. Jeg har lav PH og null GH i springvannet noe som er veldig upraktisk.
Jeg snakker også om en enkel og grei måte å heve pH og GH på om man ikke har snegler. Dette passer utmerket til malawi, guppy, molly osv. Det er billigere å kjøpe natron enn disse duppedittene og steinene som koster flesk og en boks med GH/TH+ har man veldig lenge av til et 30 liters kar.
Plaza

Jeg har kampfisk i noen av mine 30 litere og det er de eneste karene jeg får de til å legge egg faktisk.
Har du for lav PH og Gh i karet så vil sneglenes skall smuldre opp og sneglene dør.
Hvis du måler vannverdiene før du bytter vann og du skriver opp i en bok hver gang dette gjøres, så vil du se hva du tilsatte av disse stoffene forrige gang og da kan du tilsette samme mengde. Jeg noterer ved hvert vannbytte hva vannverdiene er og hva jeg tilsetter av natron og GH/TH+. Ikke bytt vann 2-3 ganger i uken hvis du har snegler. Da blir det for ustabilt for de. Du kan godt la det gå 10 dager mellom hvert vannbytte og heller vær forsiktig med mating. Har du kampfisk i tillegg så må ikke de få for mye mat helller for de kan spise seg syke. Bytter du da for mye vann vil han ikke rekke å bygge skumredet engang. Jeg har som regel et par oppi 30 litern og det har hendt at jeg har måttet hoppe over vannbytte pga egglegging men vannverdiene har vært stabile og fine. Jeg har nå 2- 30 litere hvor det foregår egglegging og heldigvis rakk jeg og bytte vann før de satte igang. Så lykke til.
Heidi

Jeg mente overhodet ikke å kritisere din måte å øke ph på men når jeg leste mitt første innlegg her igjen, så så jeg at det kunne oppfattes som kritikk.
Beklager for dette.

Du er sikkert flink med sneglene dine. Og hvis din måte å øke ph på fungerer bra for deg, så er den bra nok. Det har du testet og funnet ut.

Det samme gjelder min måte å øke ph på.

hilsen
A.
Plaza
Jeg tilsetter jo GH/TH+ også, vil det ha noen innvirkning på hva jeg kan tilsette?

GH er hardhetsgraden i vannet, og har ingenting med KH å gjøre. GH påvirker ikke ph. Det er det KH som gjør.
Det er ofte slik at fisk (eller snegler) som liker litt hardt vann, gjerne vil ha ph litt høyere også, så sånt sett henger de gjerne sammen. Men vi akvarister kan altså øke ph og gh uavhengig av hverandre.

Hvis du bare vil ha bruk for små mengder kh-økende middel (og ph-økende) så kan du bruke natron. Natron får du kjøpt i den vanlige dagligvarebutikken i hylla der ting til baking står. En bitteliten dært natron blandes ut i et litersmål vann og tilsettes litt og litt, som forklart i innlegget ovenfor osv. Alle endringer i ph eller gh bør tas gradvis, for å ikke gi fisk og dyr (som snegler) sjokk.
Kommer du til å bruke litt større mengder (mer enn til bare et lite akvarie) ph/kh økende middel, kan du kjøpe en boks med KH+ pulver hos f.eks. Webzoo.
Eller denne litt mindre boksen hos Aquamanias.
Tusen takk for svar alle sammen!

Nå har jeg tilsatt en liten ts natron gradvis, og ph har nå økt til 7,5. Gh var litt lav nå etter en del vannbytte de siste dagene, så nå øker jeg gradvis gh igjen.

Vil bytte vann ca. hver 10. dag fra nå av. Takk for godt tips!

Jeg prøver meg med natron fremover, og prøver å stabilisere verdiene med det.

Heidi: Hva vil du si er optimale verdier for sneglene mine? Merker spesielt godt på posthornsneglene at de har blitt litt skjør i skallet.
[QUOTE=Plaza]Tusen takk for svar alle sammen!

Nå har jeg tilsatt en liten ts natron gradvis, og ph har nå økt til 7,5. Gh var litt lav nå etter en del vannbytte de siste dagene, så nå øker jeg gradvis gh igjen.

Vil bytte vann ca. hver 10. dag fra nå av. Takk for godt tips!

Jeg prøver meg med natron fremover, og prøver å stabilisere verdiene med det.

Heidi: Hva vil du si er optimale verdier for sneglene mine? Merker spesielt godt på posthornsneglene at de har blitt litt skjør i skallet. [/QUOTE
Min PH ligger konstant på 7,5 og GH på 12 -15. Posthorn er veldig vare på vannverdier og det er vel de sneglene det vises først og best på. Mat de gjerne med reke og krabbefor som Novo Prawn og Novo Crabs. De elsker dette foret.
Husk at når du bytter vann, så er det viktig at du tilsetter både natron og Gh/TH+ hver gang for at verdiene skal holde seg stabile.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap