Oppstart av nytt akvarie.

Hei Vi tenker å sette opp et 22 liters kar, og jeg lurer egentlig litt på hvilke fisker jeg kan ha oppi der.. Ja - jeg vet at det er bedre med større kar........... men tenker altså 22 liter likevel. Har hatt akvarium før, men det er noen år siden nå....... Har trålet sidene her inne - og lest noen tråder, men kunne tenke meg noen ferske innspill.... Vil helst ha fisk, ikke reker, som jeg regner med dere vil anbefale meg Hva med kampfisk? er det forsvarlig...? Driver og spør i dyrebutikkene også, men skjønner at de ikke alltid har like stor greie på fisk........

Takknemlig for svar
Inaktiv bruker
Det er ikke mye du bør putte oppi der...
Glem kampfisk. De trenger stor plass, å putte dem i en kaup er dyreplageri.
Jeg tok et kjapt søk i basen på det som passer i 20L
(Ville uansett ikke hatt dem der) Men, men her er linken
Ingen fisk kan jeg anbefale for en 20 liter desverre. så du bør nok opp i str. Men det er masse masse fisk som kan trives godt i en 60 liter. f.eks
Æsj... jeg fikk de svarene jeg forventet, men helst ikke ville ha jaja - enn om jeg kryper opp til 54 liter da...? Da blir det vel litt bedre.....
Men tusen takk for at dere svarer på mine "dumme" spørsmål......:-S
Spock
Det er ikke mye du bør putte oppi der... Glem kampfisk. De trenger stor plass, å putte dem i en kaup er dyreplageri. Jeg tok et kjapt søk i basen på det som passer i 20L (Ville uansett ikke hatt dem der) Men, men [URLBLOCK1]


Takk for link
Sjura
Ingen fisk kan jeg anbefale for en 20 liter desverre. så du bør nok opp i str. Men det er masse masse fisk som kan trives godt i en 60 liter. f.eks


Vil et kampfisk - par kunne trives her ?
Inaktiv bruker
Hvis du skal ha et Par med kampfisker må du ha større en 54L De heter ikke kampfisker på gøy. En kampfisk på 54L går greit.
Sats heller på noe sånt som Pygme pansermaller (Corydoras pygmaeus) ELLER
Guppy, Platy.

Du kan ha mye mer i 54L en i 20L ja.
Husk vann kvalitets forskjellene, Tetra fisker og levende føde er ofte en dårlig sammensetning.
Spock
Hvis du skal ha et Par med kampfisker må du ha større en 54L De heter ikke kampfisker på gøy. En kampfisk på 54L går greit. Sats heller på noe sånt som Pygme pansermaller (Corydoras pygmaeus) ELLER Guppy, Platy. Du kan ha mye mer i 54L en i 20L ja. Husk vann kvalitets forskjellene, Tetra fisker og levende føde er ofte en dårlig sammensetning.


Takk for svar Startet en egen tråd med 54 liter jeg nå - har forstått at det ikke er noe vits i det 22 liters akvariet..
Spennende dette her. Guttungen skal få kjøpe akvarie for julepengene, men mora er jo like gira, så da er det jo greit
Det er voldsomme forskjeller i gemytt hos kampfisker, derfor er det umulig å svare på om dette går. Jeg har selv en trio i 47-liter (midlertidig), og jeg vet flere som driver oppdrett, og holder par i 30-litere. Det hele kommer an på gemyttet til de enkelte fiskene. Noen er veldig snille, mens andre er så hissige at de ikke kunne gått i 500-liter med partner en gang.

Finner du en hann som går i et kar med hunner i butikken, så er det ganske stor sjanse for at det går, men du bør alltid ha et alternativt kar å redde en av de over i om det ikke går...
Inaktiv bruker
Må du ikke glemme innkjøring av filter også.

Hvorfor starte en egen tråd om det? Det er mer oversiktlig å ta det her.
Spock
Må du ikke glemme innkjøring av filter også. Hvorfor starte en egen tråd om det? Det er mer oversiktlig å ta det her.


Det har du igrunn rett i....... ble så ivrig, serru....... :-S
Inaktiv bruker
Det fine med innkjørings perioden er jo at du får God tid til å planlegge hvilke fisker du kan ha, vil ha og ønsker deg.
Så er det noe du må kjøpe. Vanntest utstyr. Det er livs viktig for fisken.
Det må du ha for og finne ut om du har rette vannverdiene. Uten dem kan fisken vantrives, pines og dø.
Dette settet bruker jeg, Det som mangler i det er GH tester som du må kjøpe uten om for dette settet eller kjøpe dette settet.
JBL sitt dråpe test sett er det mest nøyaktig som er å få kjøpe for hvermannsen.
22L er et fint yngelkar og rekekar
Takk for alle innspill ! Mye å tenke på
Det er iallefall greit å forhøre seg hos folk som har peiling før en begir seg ut på noe relativt nye veier

Tenker at det er dette jeg må anskaffe i første omgang:
-akvarie med lys, filter og varmekolbe
-termometer
-vannverditester
-grus, sand eller steiner som må vurderes utifra hvilke fisker vi skal kjøpe når karet har gått seg til.
-planter
-mat

noe vesentlig jeg har glemt? Eller noe som er unødvendig?

Hva med div middel å ha i vannet - må en ha det?

(håv og slamsuger har jeg fra før.)
MS
Hva med div middel å ha i vannet - må en ha det?


Alt mulig rart tryllestoff av typen bakterier på flaske trenger du ikke, mye viktigere å investere i gode dråpetester for NH4, NO2, NO3 og pH i første omgang. Men skal du ha planter må de ha mat. Akkurat som potteplantene. Fordelen med akvarieplanter er at de ikke trenger å vannes ;o)

Har plantedilla så jeg legger næringssubstrat bakerst i alle kar, da får rotmonstrene som Echinodorus og Cryptocoryne sitt i noen år uten at jeg behøver å bekymre meg. Stengelplanter og moser/bregner tar næring fra vannet, den næringen fisken avgir er ikke fullverdig, så de trenger kostillskudd i form av mikronæring og jern. God plantevekst er latskap satt i system, få plantene på plass så de er i gang når du introduserer fisk. Det er pent å se på mens du venter, gir ly til skremt fisk, og ettersom mange butikkplanter har vokst med bladene over vann under produksjon er det like greit at de visner ned og vokser seg til mens du likevel ikke kan ha fisk i karet...

Ellers er du på veldig god vei høres det ut som, tips fra en som startet før hun fant Akvaforum: Gå for sand, da utelukker du ingenting, det er mange fisk som trives best i sand, og ikke så mange som ikke trives med det. Mange maller liker å gnafse røtter. Ta en titt under fliken "Akvarium", mange har vært flinke og registrert hva de har av planter og fisk, mye inspirasjon å hente!

Ellers: Gå for så stort akvarium plass og lommebok tillater. Det skjer tross alt mindre hvis en fisk "tisser" i 160 liter enn i 22 liter, mye enklere å holde balanse i mange liter vann. Og det er hele heksekunsten, finne ut hva din fisk og dine planter i ditt vann og ditt lys trives med. Lykke til, det er jo så moro, og så blir man aldri noensinne ferdig med gåtene!
Jeg ville absolutt ha gått for sand ja. Biltema sin sand for akvariebruk er utrolig fin og populær. Den har art nr: 175425. Biltema har flere typer sand, og det er vel bare denne som er egnet til akvariebruk så pass på at du får denne evt.

Som Linda sier. Jo større jo bedre er det for dere og fiskene. Større plass for fiskene, dere kan ha flere fisk etc. Men det beste med et kar på 80-100 liter f.eks er at det er mye enklere å holde stabile vannverdier for dere. Og man har mer rom for å "drite" seg ut som nybegynner.

Men som nevnt rundt 60 liter og oppover er "godkjent". Men husk at i en 60 liter så går det ikke 20 fisker liksom. Og tetraer er utelukket, en duo, trio med småciklider kan være fint. Men da kan man ikke ha noe særlig mer.


Her i hus bor det to kampfisker, herremenn ja.
Den ene kunne du ha putta oppi hva som helst med andre fisker og den ville ikke ha skadet noen, jeg er nesten sikker på at den kunne ha gått med en hanne også. Den andre må stå alene. Så gemytt forskjell har vi fått kjenne på nært her i hus.


Alfa og omega når det kommer til fisker med litt gemytt og temperament er at man har masse masse planter, og til kampfisker planter som er litt robuste, siden de fleste liker å hvile i plantene. Samt mine elsker kokosnøtthulene som er i kara.
Tusen takk for masse god info! Da kjøper jeg sand på biltema - takk for tipset - det hadde jeg ikke kommet på!
Det er fullt mulig å ha ett 22 liters akvarie med noen få fisker. Men da bør du ha mye planter og godt med gjemmesteder. Du bør selvfølgelig også sørge for at du har god filtrering. En av utfordringene du kommer til å få, er å holde stabile vannverdier.

I mitt 19 liters planteakvarie bytter jeg over 10 liter vann i uka. Vannet jeg bytter har nøyaktig samme verdier som i akvariet.

Jeg har fire dverg-ottoer i dette akvariet. Jeg antar at de trives godt siden de spiser godt, ser sunne ut og leker regelmessig.

Så for å svare på spørsmålet ditt;
Du kan ha noen få fisker oppi der, men bare en type.
- bruk god tid på oppstart. Ingen snarveier!
- bruk hurtigvoksende planter
- ha godt med gjemmesteder
- sørg for å ha stabile vannverdier
Jeg mener du enten kan ha:
- fem dverg-ottoer, eller
- fem galaxyrasboraer, eller
- En liten stim av en annen liten hardfør fisk.

Rune
Har Resun DM-320 22 liters som står og godgjør seg. Finner liksom ingen fasitsvar fra noen på små akvarier, og hvilke fisker som går i små akvarier... Fått vite at Guppyer er fine å ha i disse, pluss Sebra Dino. Det må da være muligheter for disse små, og skyt meg ikke om jeg tar feil! Vil tro det selges endel av disse små karene pr. i dag. Jeg SKAL ha lite akvarie og må ta anvsaret deretter med vannverdier osv.
Jeg satser på 120 liters til høsten en gang...

Men noen spørsmål kan jeg våge meg på:

Kan jeg bruke plastplanter i dette, og likevel ha riktige verdier i vannet?
Hva om verdiene i vann ikke er riktige, noen måte å få disse opp/ned?
Kan jeg ha inntil 5 Guppy her? Evnt. noen tiger barbes?

Verdiene i vannet skal sjekkes neste uke, da jeg kjøper inn de testene jeg har fått anbefalt ved lesning her på forumet. Takk, Mona! Jeg er typen som er nøyen...
Hadde vann i dette 28.12.11 og har byttet noe vann i helgen. Vannet er meget klart og fint akkurat nå! Planen er å ha fisker i karet om en 2 ukers tid. Er det bra?

Takker for gode entusiastiske og velmenende svar!

-Stein-
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias H
Reklame for plussmedlemskap