Blå acara og yngel

Hei.
Lenge siden jeg har skrevet her nå. Men jeg er kommet til en punkt hvor jeg er tom for ideer og rett og slett står litt fast.

Jeg har et par blå acara som er veldig glad i hverandre. De er i en 110l sammen men 3-4 ottoer, og 4 corydoras.
De yngler ca hver tredje uke. Yngelen forsvinner gradvis etter at de blir frittsvømmende. Yngelen blir ikke mer enn en 0,5-1,0cm. De siste pleier å være borte etter det ahr gått en ukes tid kanskje 2uker.

Jeg har ikke prøvd å ta ut corydorasene siden når det er yngel i karet er de jaget inn i et hjørne hvor de tilbringer all sin tid etter hva jeg kan se.
Jeg har prøvd å ha på nattlys når lyset er av i karet slik at mor og far kan holde øye med yngelen.
Jeg har nå lagd en liten steinrys som har små sprekker/huler slik at bare yngelen får plass(et gjemmested).
Jeg har vannbytte hver onsdag hvor jeg bytter mellom 20-30% av vannet.

Jeg har prøvd å ta noe av yngel ut av karet og inn i et 15l akvarie, men der tror jeg de ble spist av pumpen eller noe slikt(har ikke en yngelvennlig pumpe).

Foring foregår først mellom 1700-1800 og deretter en foring til rundt 2300. Jeg har da matet med litt forskjellig, nyklekket artemia, ciklidesticks og litt flakfor. I håpet om at foreldre tygger å spytter ut til barna i spiselig form.

Har så veldig lyst at noe av yngelen skal vokse opp etter som dette har blitt mitt favoritt par. Så tips og ideer tar jeg hjertelig imot.

1.Jeg har hørt at blå acara må trene på foreldrerollen, men jeg vet ikke hvor mange ganger de skal "trene". Nå er det vel 4 eller 5 gang de har hatt yngel. Er de enda uerfarne?
2. Burde jeg ta ut corydorasene? er de glupske om natten?
3. Foring føler jeg at jeg bommer litt på, enten at de er feil mat elns. Føler ihvertfall at yngelen ikke spiser noe, selv om de er nyklekket artemia. Tanker?

Har så veldig lyst at noe av yngelen skal vokse opp etter som dette har blitt mitt favoritt par. Har fått så masse gode svar her før så jeg takker på forhånd

Mvh mtN_foX
Tror nok at hoved problemet ditt er at du har for liten plass til fiskene dine. Har selv et leikspar i en 160L alene, og selv dette kan virke litt lite. Mine legger egg hver 3-4 uke og er flinke foreldre, som fleste ciklider er. Virker skjøre for vannendringer, og tenker da helst på tidens siste strøm brudd. Mistet en god del da. Så store ciklider og corydoras sammen er ikke hva jeg ville anbefale. Cory er ganske vimsete av seg og tolker ikke faren før den er der. Vil bli jaget mye i et så lite kar som du har vil jeg tro.

Skaff deg et yngelsikkert filter i yngelkaret ditt, og prøv med hyppige små vannbytter
Blå Acara yngrel er veldig lett å få til å vokse opp i eget yngelkar, men sammen med foreldrene så bør du ikke ha andre fisk. Opplevde at mitt par ble litt vimsete da og ikke klarte å passe veldig godt på yngel. Første uken fôrer jeg med Liquifry no1 og deretter utelukkende med nyklekket artemia i mange mange uker… Å fjerne coryene skader ikke - for du klarer ikke følge med på hva den lille gjengen gjør døgnet rundt. De spiser nok en god del mer enn hva du tror.

Men det som slår meg som jeg tror er synderen hos deg er ukentlig vannbytte. Dette tåler små yngel fryktelig dårlig, prøv å hopp over ett eller to vannbytter og deretter to mindre pr uke. Har du bra filter fra før av så er ikke dette farlig i en liten periode.

Oppfôring i eget yngelkar er farlig for da overlever alt for mange til t du klarer å bli kvitt dem. Prøvde dette som et av mine første oppdrett i en 20l med HMF filter og kun fôring med Liquifry no1 de første ukene og deretter med knust flakfôr og da overlevde 100+. Dette var god nok grunn til å kjøpe ny 60l som disse kunne vokse opp i.
Takker:)
Hehe, ja jeg forstår deg godt iht om for mange skulle overleve, det er mer enn 100 når de legger egg. Jeg har en 15-20L så står og går nå, men der har jeg et fluval 1(+) filter som jeg mistenker for å være for sterkt for de små yngelen. har prøvd med 10yngel der før og alle forsvant.

I et evt ynglekar, burde det var sand, steiner eller planter?
Og jeg har ikke noe lysarmatur til dette karet. Lys er vel egentlig bare for plantene og at vi kan se på fiskene.

Skal stikke opp å handle litt Liquifry no1 nå i morgen.

Jeg må se om jeg får lagt corydorasene inn i et annet kar, har ikke noe ledig for tiden, vurderer en til 50/60l.

Men akkurat idag ble yngelen frittsvømmende og jeg har vært hjemme på juleferie og har dermed ikke skiftet vann på 2 uker. Jeg får bare satse på et lite vannbytte i morra. De virker som alle trives enda. Tror jeg bare er litt for hønefar og gir de mer enn nok vannbytter:P vil jo at de skal trives.

Har planer om å flytte paret til 200l min men der svømmer det 6 sebraciklider og en jack dempsy som har fulgt med karet. Jeg har prøvd å solgt noen av dem men ingen som er interessert. Det er der jeg merker det er for mye fisk. Jeg gir annonsen en uke til så gir jeg bort noen av de, da pleier folk å komme med en gang:P

Takk for tilbakemeldingen
Tilfeldig bekjentskap
© Mattias Allroth
Reklame for plussmedlemskap