Discus i lek

Hei jeg har veldig lyst på et kull men er det noen måter å få egg på (vet at det må være et par i karet).
Har tenkt å kjøpe fødekjegle men er det noe mer?
Paret (en sikker hunn og en sikker hann) må være i et eget leks-akvarium. Det nytter ikke med oppdrett i et selskapsakvarium.

Leks-kjegle er praktisk å ha, ja.

Men før du begynner; har du egentlig satt deg inn i hvor ekstremt mye stell i form av fôring (5 ganger om dagen og det er IKKE flakfôr...) og vannbytter man må til med for å drive diskus-oppdrett? Det er ingen latmanns-jobb...

Du kan starte med å lese deg opp og finne ut mer ved å lese mesteparten av disse innleggene jeg fikk opp ved å søke på "oppdrett diskus" her på forumet Der står masse nyttig du trenger å vite. Masse!
Ikke noe mere du trenger å kjøpe nei.
Det du burde få er eget artskar. Da ciklidene er hissige å kan jage/ bite av alt av finner fra andre fisk.når fisken prøver seg på egg å yngel. Disse ciklidene er også veldig gode egg og yngelspisere.

Lykke til uansett. Vis du skal prøve så vet du hvertfall at det er mye jobb.
Takk for svar jeg, forer tre ganger til dagen men hvis jeg får egg skal jeg fore minst 4 ganger om dagen også bytter jeg vann 10% en gang i uken men jeg holder på å begyne med to ganger i uken. Jeg forer med bits og flakfor men flakforet er til kardinaltetraene og sommerfuglfiskene. Jeg har noen fisk i karet så får håpe det blir yngel (mener selskap). ser ut som om jeg har tre hunner og to hanner skal nok kjøpe en i dag eller i morgen, en døde på mandag pågrunnav den ikke spiste.
Er det lurt å ha flere hunner en hanner?
Hvordan få Discus til å komme i lek?
Har du diskus og så bytter du ikke mer enn 10% vann i uka....?? Det er altfor lite. Diskus krever prikkfri vannkvalitet og utrolig rent vann. Med bare 10% vannbytte i uka har du sikkert altfor høy nitrat for diskus foreksempel.

Det kan nok hende du har litt mer å sette deg inn i med tanke på hold av diskus. Anbefaler at du bruker litt tid på å lese diverse innlegg her på forumet om diskus. Sett deg ned og bare les, les, les. Det lærer du masse av

Og som jeg nevnte i innlegget ovenfor; du får ikke til diskus-oppdrett i et selskapsakvarium, så lenge du har andre fisk tilstede. Det tror jeg du dessverre må slå fra deg tanken på. Det virket som du trodde jeg tuller når jeg skrev det

Jeg tror du skal vente litt med "å planlegge oppdrett". Først bør du bekymre deg for hvorfor den diskusen egentlig døde. Du skriver at den ikke spiste, men det er bare symptomet på at noe annet var galt. Hva var årsaken til at den ikke ville spise? Enten er vannkvaliteten dårlig, eller den var muligens syk, og det er skummelt når det gjelder diskus. Slike ting smitter! Ikke kjøp nye diskus til et akvarie der det dør diskus. Da er faren stor for at det skjer igjen. Den nye diskusen vil føre med seg enda mer smitte til dine, i tillegg til det du evt har av sykdom fra før (en død diskus betyr sannsynligvis sykdom).

Har du alle vanntestene man trenger ? Ammoniakk, nitritt, nitrat og ph.
Jeg har sommerfugl ciklider men de er greie med Discusene.
Jeg har 300l kar. Jeg kan ikke kjøpe et artskar pågrunnav jeg ikke får lov til kjøpe flere kar av pappa. Jeg skal komfermeres om noen år å da blir det 1000l men jeg skal ikke ha Discus der jeg skal ha rokker og arowana å litt kjøttetere men jeg skal prøve å beholde det karet jeg har nå. Jeg har to pumper, en innebygd og en som er beregnet for 600l av eheim. Jeg skal prøve å fjerne de fisken som gjør det vanskelig å få egg.
Fint om dere skriver hvile fisketyper jeg bør fjerne av: eplesnegle, kardinaltetra, sommerfuglciklide, sommerfuglfisk, black ghost, otto, pansermalle, ancistrus, siamesisk alespiser og grenmalle.

HMV akvariefan.
ps: tror jeg bør beholde algespiserene og pasermallene.
Akvariefan
Jeg skal prøve å fjerne de fisken som gjør det vanskelig å få egg. Fint om dere skriver hvile fisketyper jeg bør fjerne av: eplesnegle, kardinaltetra, sommerfuglciklide, sommerfuglfisk, black ghost, otto, pansermalle, ancistrus, siamesisk alespiser og grenmalle.

ALLE fiskene du nevner vil spise enten egg eller yngel av diskusen.... skjønner du hvorfor jeg prøver å si til deg at oppdrett i selskapskar er håpløst? Til og med eplesneglene spiser eggene!

Forslag: Selg alt du har av fisk og snegler. Prøv deg på diskusoppdrett. Når du er ferdig med det, kan du kjøpe inn igjen andre fisk osv og ha selskapskar igjen.

Jeg begynte å skjønne at du er ganske ung utifra siste par innleggene dine, men jeg ser nå at du er godt under konfirmasjonsalder.
Hvor ofte og hvor mye vann bør jeg bytte?
Jeg kan teste no-3, no-2, gh, kh, ph og cl2. Jeg har en liten pinne jeg stikker nedi karet og det er et fargekart der de viser om man bør bytte vann.
Bør jeg ikke beholde algespiserene og pansermallene, uten den faller nitritten til rød.
Jeg tror ikke somerfuglfiskene spiser yngel eller egg for de spiser bare små toppskilte fisk. Discus er midtskilte
Har ikke kardinaltetra litt for liten munn?
Det står på ehim pumpen eheim professionel 3
Akvariefan
Har ikke kardinaltetra litt for liten munn?

Jeg gir opp.... Beklager.
Åh.
Litt for mye spørsmål hva.
Nå bytter jeg en trejedel i uken.
Får håpe det kommer noen andre.
Jeg kjøpte to palett ciklide i går er vel noen som liker det.
Akvariefan
Jeg kjøpte to palett ciklide i går er vel noen som liker det.

Sorry ass coryer å maller har blitt min greie. Jeg/ William heter dette fordi det var den første fisken jeg drettet. Skal bli kvitt alt av ciklider. Tror jeg Ca har fire leksgrupper av paletter
Akvariefan
Litt for mye spørsmål hva.

Nei, ikke for mye. Bare de samme om igjen og om igjen, selv om jeg har svart deg før på akkurat det samme. Det virker som du tror at svarene vil forandre seg til noe du liker bedre, hvis du bare spør mange nok ganger om samme ting...
Derfor så trakk jeg meg ut av tråden.
Sorry fikk ikke alt med meg av det du har skrevet.
Coryer og maller er og fine.
eg ser den mona hadde jett opp for lenge sian, men jer et forsøk, VIS DU SKA DRETTE DISCUS FINNER DU EN HAN OG EN HUNN HA DE I ET EGET KAR ME EN LEKSKJEGLE PUMPE OG VARME KOLBE TRENGER IKKE SAND ELLER NOE SÅ VENTER DU .. FYST BLIR DET EG SÅ YNGEL SÅ FESTE YNGELEN PÅ MORA SÅ SLEPPER DE IGJEN OG NÅR DE ER FRITT SVØMMENDE FLYTTER DU FORELDRENE , DETTE SKJER VIS DET ER ET PAR DÅ. INGEN ANDRE FISK I KARE ......... er ingen ekspert på noe men tror dette er den riktige framgangs måten ..
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap