- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Kan neocaridina propinqua krysses med kirsebærreke?
Kan neocaridina propinqua krysses med kirsebærreke?
Postet 08.01.12 kl 22:13
Her er det en krysningstabell for reker. Der finner du sannsynligvis svaret.
Postet 08.01.12 kl 22:17
Finner bare Caridina propinqua når googler, men du mener altså Neocaridina propinqua? Om Carina propinqua står det; "det finnes ingen opplysninger om et vellykket oppdrett av denne arten. Det antas at larvene tenger brakkvann eller saltvann for å kunne utvikle seg" (Kilde) Og skulle tro ut fra familienavn (hvis vi snakker om Caridina propinqua) at den ikke kan mikse seg med kirsebær.
Står forøvrig ingenting om den i krysningtabellen.
Står forøvrig ingenting om den i krysningtabellen.
Postet 08.01.12 kl 22:28
Endret: 08.01.12 kl 22:31
Postet 08.01.12 kl 23:30
Benny R-JFikk vite av Dahls dyrerike at den het neocaridina propinqua, så da går jeg ut ifra at det er riktig. Så også en rekeyngel i dag, så da tror jeg den bruker den avanserte formeringsmetoden.
Både kirsebærrekene og propinqua er i neocaridina slekten og jeg regner derfor med at de kan krysse seg slik en ser med andre av samme art i tabellen.
Rekene fra Dahls er vilfanget og logisk sett skal avkommet da bli orangaktig i farge allerede som nyfødt, mens kirsebærbær yngelen er nesten fargeløse.
Postet 27.01.12 kl 15:12
Neocaridina propinqua
Drar opp igjen denne tråden.
Jeg har fått tak i 4 stk neocaridina propinqua fra Dahls. Fikk ikke med meg så mye om rekene annet enn navnet, at de var viltfanget og skulle være like lette som kirsebærreker.
Noen som har noe mer erfaring med disse rekene? Finnes jo ingen info noen steder. Er det noen som har fått yngel på dem? Ser at ene av mine har fått rognflekk i nakken. Hadde vært artig å få dem til.
Jeg har fått tak i 4 stk neocaridina propinqua fra Dahls. Fikk ikke med meg så mye om rekene annet enn navnet, at de var viltfanget og skulle være like lette som kirsebærreker.
Noen som har noe mer erfaring med disse rekene? Finnes jo ingen info noen steder. Er det noen som har fått yngel på dem? Ser at ene av mine har fått rognflekk i nakken. Hadde vært artig å få dem til.
Postet 02.09.12 kl 10:25
Orange dvergreke eller mandarin reken trenger brakkvann for å drette, så krysser seg er meget mulig med andre caridina sorter, men larvene trenger som sagt brakkvann/saltvann. Sjansen for å krysse seg er derfor veldig liten..
Info:http://www.crusta-fauna.org/shrimp-index/caridina-cf-propinqua/
Info:http://www.crusta-fauna.org/shrimp-index/caridina-cf-propinqua/
Postet 02.09.12 kl 11:33
Endret: 02.09.12 kl 11:35
Postet 02.09.12 kl 12:03
Dette er en Caridina sort. IKKJE Neocaridina.. Sikkert skrevet feil hos Dalhs Dyrerrike.
Les mer om den her på akvariereker.no:
http://www.akvariereker.no/pages/reke-artene-del-ii
Så du kan ha dem med kirsebærreker..
Les mer om den her på akvariereker.no:
http://www.akvariereker.no/pages/reke-artene-del-ii
Så du kan ha dem med kirsebærreker..
Postet 02.09.12 kl 13:02
Endret: 02.09.12 kl 13:04
Postet 02.09.12 kl 13:13
Ja.. Det er alltid gøy med å få unger på reker, men rekene har jo nytteverdi da de spiser alger og holder akvariet rent og pent. Også er de fine å se på da
Og det finnes mangen rekesorter som er dødsfine men ikkje mulig å drette i ferskvann. Vi har jo også saltvannsreker igjen.
Nærmeste mandarin reken du kommer iform av farge og fasong, og mulig å drette i valnig ferskvann er oransje sakuraen.
Legger ved et bilde av denne reken. Bildet er tatt av Chris Lukhaup, makro og rekefotograf mesteren.
Og det finnes mangen rekesorter som er dødsfine men ikkje mulig å drette i ferskvann. Vi har jo også saltvannsreker igjen.
Nærmeste mandarin reken du kommer iform av farge og fasong, og mulig å drette i valnig ferskvann er oransje sakuraen.
Legger ved et bilde av denne reken. Bildet er tatt av Chris Lukhaup, makro og rekefotograf mesteren.
Postet 04.09.12 kl 09:47
Endret: 04.09.12 kl 09:49
Jeg hadde en gruppe av de samme rekene og så ofte egg på magen men så aldri en eneste yngel etter de.
Eggene var utrolig små og mange.
De gikk under optimale forhold og mattilførsel for både voksne reker og event yngel men som sagt fikk jeg aldri sett en eneste en, så mistenker at den nok trenger brakkvann for at ungelen skal klare seg denne typen også.
Håper selvfølgelig at jeg tar feil og at du får til barn.
Eggene var utrolig små og mange.
De gikk under optimale forhold og mattilførsel for både voksne reker og event yngel men som sagt fikk jeg aldri sett en eneste en, så mistenker at den nok trenger brakkvann for at ungelen skal klare seg denne typen også.
Håper selvfølgelig at jeg tar feil og at du får til barn.
Postet 05.09.12 kl 12:38
Nei, da spørs det nok om det blir noe yngel ja. Får la de gå uforstyrret i karet de er i en stund til og se. Er et par stykker med rognflekk i nakken, så burde vel bli egg etterhvert.
Ja, fine er de jo både og se på og som renholdsarbeidere. Men da kommer jeg nok til å skaffe meg oransje sakura etterhvert tror jeg.
Ja, fine er de jo både og se på og som renholdsarbeidere. Men da kommer jeg nok til å skaffe meg oransje sakura etterhvert tror jeg.
Postet 06.09.12 kl 15:36