Delfinciklider, hvor mange?

Jeg har nettopp fått tak i et akvarium på 660liter (700kr.... utrolig) Så nå er jeg i planleggingsfasen av hva som skal være oppi der.

Jeg har sett litt på delfinciklider, og lurer på hvor mange som eventuelt kan være oppi der, (Jeg skal drive å innrede og styre i akvariet i minst 1-2mnd før det kommer noe oppi der.)

Er det noen som vet sånn ca pris på å bestille dem fra dyrebutikk eller andre plasser?

Jeg tenker egentlig på å ha kun en sort oppi der, men er det noen andre malawifisker/maller etc som går ypperlig sammen med dem?
Det står i basen at man bør holde 1 hann pr flere hunner. Jeg holder 3 hanner, og 4 hunner i en 530 liter sammen med Golden. Alle delfinene tygger nå, og et par Golden også bortsett fra en delfinhunn som er i eget yngelkar. Jeg skulle mene at dette antallet kunne økes litt med god filtrering, men delfinene blir jo litt store (og kule)
Ja blir nok sikkert bare å ha en han, eller to, så derfor lurer jeg på hvor mange jeg kan ha oppi, om det blir plass til f.eks to hanner og 6 damer, eller om jeg heller skal satse på en hann og kanskje 4-5 damer :P skulle kanskje ha stilt spm slik
la merke til at der er to arter til som kalles for delfinciklide, jeg tenker på den blåe Cyrtocara moorii (er vel garantert den du og snakker om:P )
Det er den jeg snakker om, ja
Maja Morling
Ja blir nok sikkert bare å ha en han, eller to, så derfor lurer jeg på hvor mange jeg kan ha oppi, om det blir plass til f.eks to hanner og 6 damer, eller om jeg heller skal satse på en hann og kanskje 4-5 damer :P skulle kanskje ha stilt spm slik :)

Personlig tror jeg det du sier blir hipp som happ med antallet du beskriver dersom du ønsker å drette disse. Kan vel være smart å ha to hanner, da det ikke er sikkert det " klikker" med den ene
Ganske mangen
hvis du ser på filmer fra malawi og di andre sjøene fra rift valey i afrika, så ser du at det er stor tetthet i fiskene per "tilholdsplass" så eg vil tippe at du kan ha ca 30-40 malawi i ett 660L kar, Kommer seff ann på type osv men eg hadde en gruppe på 15 delfiner i ett 250 og di hadde det godt til dem var voksne og vell så det. så gå for 2-3 hanner og 5 hunner per han, bør ha den mengden i ett så stort kar spør du meg. hvis ikke kan du få følelsen av at karet nesten er tomt.
og gratulerer med et kjempe kjøp og lykke til.
Blir nok sikkert ikke å drette noen med det første Men da regner jeg med at i underkant av 10 fisker er passelig. nå gjenstår det bare å finne pris, og så sette i gang med oppbygging av akvariet. Henter det på fredag, så må jeg få tak i en utvendig pumpe, Har heldigvis laaang tid på meg til å finne ut av fiskene før jeg kan gå til innkjøp
Lykke til, og post bilder etterhvert som det skrider frem
inspirasjon, video fra malawisjøen, 6 deler
Om fem år skal jeg ha 1000l, da blir det nok delfinciclider.
Nå er det bare en 300l på rommet mitt.
Akvariefan
Om fem år skal jeg ha 1000l, da blir det nok delfinciclider. Nå er det bare en 300l på rommet mitt.

Ok så fint da. Men hvorfor kuppet du dene tråden for et sånn innlegg?
[QUOTE=Kristian Dahl]hvis du ser på filmer fra malawi og di andre sjøene fra rift valey i afrika, så ser du at det er stor tetthet i fiskene per "tilholdsplass" QUOTE]

Ja jeg la merke til blandt annet i videoen som jeg linket til i tidligere, at mange holdt seg sammen tett ennå det var store områder rundt dem, så kom til å tenke på at det går kanskje ann å ha fler
Fiskene i Malawi sjøen har noe mer vann rundt seg enn hva vi kan tilby skulle jeg tro, og det er filtrering i karet som er kritisk mht fisketetthet.
Så klart, viktig å ha god filterering og hyppige vannbytter om man skal ha mange fisk, jeg tviler for at det blir mer en 15 delfiner i så fall. Tenker på å ha et rent artskar, men får se hva det blir til
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap