Valg av co2 anlegg og lys reflektor?

Hei alle sammen! Er rimelig ny innen akvarie hobbyen og er derfor ganske grønn på dette. Har tenkt og kjøpe co2 anlegg og lys reflektor over nettet (akvariet er et wromak 245 liter med mål 120x45x50). Sliter med at plantene jeg kjøpte først til karet har flere stygge blader og har mistet farge. Plantene jeg kjøpte inn sist holder seg relativt bra. Har lyst på Co2 så jeg kan få plantene bedre frem og også få til vanskeligere planter.. Så om noen har erfaringer med valg av utstyr her blir jeg meget takknemmelig! Vil helst ikke gå i dyre butikk da de bare er ute etter penger og svarene ikke nødvendigvis blir da så relevant for meg..
Jbl proflora u403 co²
Jeg kjøpe dette settet fra Tyskland i fjor sommer og e storfornøyd. Husk å kjøpe ph probe, da det er det eneste som mangler i pakken. Varmekabler hjelper også på trøblete planter, dette får du også rimelig fra Tyskland sammen med CO2 anlegget. Levert rett på døren.

CO2: 


Varmekabler: 
Hm, takk for svar men ser i utgangspunktet etter noe billigere. Vil helst ikke at co2 utstyret skal gå over 2000. :P Så da fortsetter letingen for min del :p
Da er nok løsningen eBay og kjøpe det inn i "løsvekt" og gjerne droppe pH kontrolleren som ikke er nødvendig om du tar deg tid til stille inn alt manuelt…
Lars Jamne
Da er nok løsningen eBay og kjøpe det inn i "løsvekt" og gjerne droppe pH kontrolleren som ikke er nødvendig om du tar deg tid til stille inn alt manuelt…



Hei jeg har kikket litt rundt hos

Priser er jo med frakt, men jeg vet ikke hvordan jeg bør kombinere / bygge opp CO2 annlegget.

Tips om hvordan man hva man trenger "hvordan bygge opp" et CO2 annlegg?
@ tyche
På vedlagt illustrasjon ser du hvilke deler du trenger for å sette opp et co2 anlegg.

[External Image]
Takk!!!
Dette kaller jeg svart på hvit!
Hei.

Har skrevet en liten Co2 kjøpshjelp i tråden min. innlegg 12.
Takk!!

Det ser veldig bra ut!!!
Flytende produkter i stedet for anlegg?
Jeg snuste litt på CO2-anlegg for en tid tilbake, men fant ut det ble for dyrt og for mye styr. Mitt valg ble å bruke flytende CO2-tilsetning. Det finnes flere produkter. Jeg bruker Happycarbo fra Happylife. Man får mye flytende carbo for det et gassanlegg koster.

Det blir jo opptil hver enkelt akvarist hva som passer. Jeg er fascinert av det tekniske med å sette opp et CO2-anlegg, og det vil helt klart føre til bedre plantevekst så fremt andre forhold er gode. Men det er en ekstra teknisk installasjon som krever stell og vedlikehold.
På den andre siden kan man jo også lure på hva flytende CO2-tilsetning inneholder. Jeg synes ikke innholdsdeklarasjonen er spesielt informativ...

Fra å ha sjabre planter som så vidt overlevde, må jeg nå luke en gang i uken for at ikke vallisneriaen skal ta helt over.
Jeg gjødsler med halvparten av anbefalt dose plantegjødsel og jerntilskudd.

Har trappet ned på CO2-tilsetningen nå, ser hvordan det går uten.
Co2 anlegg
Akvariemagasinet på Sinsen kan gi deg noen nyttige tips med CO2. De selger komplett anlegg med automatisk overvåking av CO2 mengder som fungerer bra. Husk å gi nok lys til plantene (AquaStar T5) og oppgrader reflektorene. Noe dyrt (3700,-) men gir resultater for pengene.
Tenkte litt på Co2-anlegg til mitt Juwel 180L.

Komplette anlegg blir en ganske dyr sak, men jeg har funnet en adapter til SodaStream-beholdere som gjør at du kan sette en regulator rett på denne flasken.

Jeg bestilte adapter og regulator her.

Har ikke fått dette enda, men føler dette er en ganske grei løsning, til en rimelig penge.
Ser at denne tråden har blitt hentet opp igjen. Siden den er gammel kan jeg jo fortelle hvordan det gikk. Jeg kjøpte co2 anlegget anbefalt av Lars og har ikke vært annet enn fornøyd med det. Anbefales videre fra meg også.
Tilfeldig bekjentskap
©
Reklame for plussmedlemskap