Kampfisk spm

Er kampfisker einstøinger?fungerer de bra med neon tetra og neon kardinal og små sebra fisk?kjøpte en kampfisk igår og den holder seg veldig for seg selv.
Kan hende han bare behøver å bli kjent med sitt nye hjem.
De aller fleste kampfisk hanner vokser opp i 2-5 liters kar fordi de ikke kan gå sammen med andre hanner etter 2-3 mnd alder, så når de sendes til dyrebutikkene så har de som oftest ikke sett andre fisk, dersom han var alene når du kjøpte han, så er kanskje hans første møte med andre fisk hjemme hos deg? Det er også svært stressende for fisk å være i dyrebutikker, derfor behøver de fleste å komme seg litt i tiden etterpå.
Gi han litt tid, de fleste kampfisker er ganske tøffe

Anbefaler deg å lese på kampfisk.tk
og her kan du se hva andre har sammen med sine kampfisk: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183
Ja men trives en kampfisk best alene i et akvarie?så også at neon trives i annet vann enn det kampfisken gjør?
Neontetra og kampfisk kan da fint ha samme vann de? Gh 0-3 og ph 6-7, så er du innafor for begge. Kampfiskene mine ser ihvertfall ut til å stortrives med masse andre fisk rundt seg. Bare pass på at du ikke setter dem sammen med noen som napper finner...
Kan kampfisk leve i akvarie uten lokk?
Det kan de, men de har ikke så godt av det. Det lokket gjør at luften under lokket blir fuktig og fin, og akkurat slik den skal være for en labyrintfisk som kommer til overflaten og tar seg en sup luft.
Det er en liten fare for at labyrintfisk kan bli syke når de må puste tørr stueluft istedenfor fuktig og fin, tropisk luft under glass.

Du er sikkert klar over at kampfisk, i likhet med guramier, er labyrintfisker som kan puste fra overflaten. De kan puste samme luft som oss, og ikke bare under vann.
Då kampfisken er ein såkalla labyrintfisk og dermed kan hente oksygen frå lufta så er det ein stor fordel å ha lokk på akvariet. Ellers risikerer du at lufta over vatnet blir kald og kampfisken kan bli "forkjøla". Eit kraftig lysarmatur direkte over vannflata kan sikkert kompansere noko for manglande lokk men den generelle anbefalinga er å ha lokk på akvarier der det går labyrintfisk.

Edit:
Mona: You beat me to it
Du kan gå ned til 18-20 grader i romtemperatur, det går helt fint uten lokk.
Svein
Heisann jeg vil dele mine erfaringer med kampfisk, på meg virker det som det ofte er ganske store individuelle forskjeller på fiskene, noen går utmerket sammen med det meste, mens andre er for einstøinger å regne, (slik som oss ennesker muligen)

Den ene av mine bettaer går sammen med blant annet nanacara anomala ciklider, l-015, ørten reker, og flere tetra arter.

I det andre store karet mitt går det betta hokjønn sammen med palettciklider som går bra, dog trolig siden de ikke har slør som paletten kan angripe.

Men du kan evt som nevnt tidligere her se på profilen hvem andre har betta sammen med, dette er en indikasjon i det minste, dog er den etter min mening mest ¨se på som en hjelp og ikke en fasit... Noe som fungerer for noen virker ikke for andre, så prøv deg frem på egen hånd er nok det beste etter mitt syn.

Mine kar fungerer fint eter noen små justeringer, men de må ikke ses på som en fasit
Hva med å skaffe deg et toppglass? Mange glassmestere lager det på mål om du bestiller
Jeg orker ikke prøve ut med flere fisk.har gått på noen smell siden jeg overtok neon.kampfisken var ny i helga.hvor mye pleier insekter og annen mat til de å koste?
Frosne- mygglarver, artemia, oksehjerte koster mellom 39 -59 her i tromsø i hvertfall. Levende vet jeg ikke..
Hvordan kan jeg se tegn på sykdom hos kampfisken?
Tegn til sykdom
Har du begynt med Akvaforum sin egen side om sykdom ? Her:
Den omhandler ikke kampfisk spesifikt, men akvarier generelt.

Denne siden er mer spesifikk for kampfisk: http://no.kampfisk.tk/
Info om sykdom finner du her
Kan kampfisker stikke ut øya på neon?
Stikke ut øya ?
Idamor
Kan kampfisker stikke ut øya på neon?


Kan du utdype spørsmålet. En kampfisk har ingen utstående deler som kan stikke ut noe.
Inaktiv bruker
Jeg tror at kampfisken kan hente strikkepinner og stikke ut øynene på andre fisker hvis du trener den til det. :P Neida, jeg skal ikke være ekkel;P

Tror hun mener om de kan nappe, spise, ta øynene på andre fisk. Kanskje skrevet på litt feil måte. Men ja, det er vell en fare for det.
Men jeg tror at det finnes andre fisker som også kan gjøre det.
Kampfisker kan i enkelte tilfeller være svært aggressive. Jeg har sett rene kampfisk-kar hvor de har tatt et "tygge" av hverandre...

Min erfaring er at kampfisk går fint overens med fisker som er ulike dem selv i utseende og stor nok til at de ikke blir sett på som mat..

-Noen kampfisker går fint sammen 1 hann og flere hunner. mens andre ikke. i noen tilfeller må tilogme hunnene separeres fra hverandre. De kan være nokså sære sånnsett..
Er det sannsynlig hvis kampfisken har holdt seg for seg selv?syns jeg.har sett et par små strikkepinner oppi der:p
Umulig å si før man prøver, men ville ikke prøvd uten å ha en backup løsning hvis det ikke funker. Dvs et annet kar å sette den ene parten i dersom det blir full krig oppi der.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap