Filter/pumpe problem!

Inaktiv bruker
Jeg har et "lite" Filter/Pumpe Problem...
Har akkurat satt igang 128Litern min.
Det fulgte med et filter og jeg satte det i. Det er 12År siden sist det ble brukt, MEN! Det fungerer kanskje litt for GODT. Det er veldig kraftig utblåsning og jeg klarer ikke justere den. Sanden flytter på seg.
Filteret er et Eheim ligner på 2048.
Noen som vet om det går an å juster strømmen eller om jeg bare skal kjøpe meg Fluval4?

Inaktiv bruker
Så du vil ikke ha så sterk utstrømning på vannet?

FluvalU 4 gir temmelig mye utstrømning, men kan justeres litt ned.

Et bra filter, men man må oppgradere det med ekstra filtermedie for at det skal kunne kalles bra :0)

Jeg tok ut kullfilterne som fulgte med ( og som tar opp mass plass) og satte inn tykkere fin (ikke grov) blåfiltersvamp på begge sidene. Da ble det litt trangt og ikke like lettvint å ta opp og ned filteret for rens. Det går også fort "tett" med så fin filtersvamp med den virkning at det blir luft i filteret og da kommer det litt for mye surstoff ut i vannet. Dette bedrer seg når du rengjør filtersvampene lett. Men, det skjer temmelig fort, kanskje hver 5 e dag her..Og jeg har to innvendige filterpumper. Man kan selvsagt bruke grov blåfiltersvamp men det holder jo ikke like godt på de gode filterbakteriene som den fine.

I midten er det en filterboks med filterkuler, men der fulgte det med så lite filtermedie at jeg måtte kjøpe mer og fylle på ekstra.

Etter å ha prøvd diverse innvendige filterpumper gjennom noen år, må jeg dessverre skuffet si at det ennå ikke er laget et som er bra nok, lettvint nok og som er verdt prisen.... Jeg forstår bare ikke at de ikke kan lage noe som er helt enkelt og med stor filterkapasitet? Neste gang jeg setter opp et akvarium skal jeg rett og slett lage et innvendig "filterhjørne" selv!
Inaktiv bruker
Ps. Min konklusjon etter å ha prøvd ut mye forskjellig er at man like gjerne kan kjøpe et av de rimeligste Eheim innvendige filterpumpene, de som er litt "gammeldagse" med bare en filtersvamp. De er enkle og effektive. Og rimelige. Disse følger av og til med på såkalte akvariumpakker. Og, de er faktisk bedre enn man tror
Inaktiv bruker
Her er noen bilder av toppen av filteret den bygger ned to etasjer.
Inaktiv bruker
Hei, Takk for svar. Var ei vennine av meg som anbegalte den.
Så jeg burde kanskje bare kjøpe et mindre Eheim Filter?
Jeg har ikke noe i mot litt sterk strøm, men den blåser bort ALL sanden. :/
Det er ikke så gunstig. :P De Ciklidene som skal være der liker strøm men ALT er jo vesentlig.
Inaktiv bruker
Hvis jeg kjøper nytt Eheim filter, skal jeg gå for 2010 eller 2012?

- Eheim 2010 innvendig filter NOK 279,90

For akvarier opptil 160 liter,lavt forbruk kun 6 w.Enkel betjening og rengjøring av filterpatroner.Festes enkelt med kraftige sugekopper.Justerbar utblåsningsdyse.Velkjent Eheim kvalitet.

- Eheim 2012 innvendig filter NOK 299,90

For akvarier opptil 200 liter,lavt forbruk kun 6 w.Enkel betjening og rengjøring av filterpatroner.Festes enkelt med kraftige sugekopper.Justerbar utblåsningsdyse.Velkjent Eheim kvalitet.

Jeg tenker 2012 men om noen har andre erfaringer så del dem med meg!

Jeg kan jo si at de fiskene som skal i akvariet liker strøm, men den blir for kraftig nå og filteret kakkler og bråker...
Inaktiv bruker
hm, Den gamle Eheimen døde i natt... -_- Så nå MÅ jeg uansett kjøpe nytt filter.
2010 eller 2012?
Hei.Jeg ville ha kjøpt den største uten tvil.
Det blir sagt på forumer her at man bør ha pumpe som pumpe ca 10 ganger mer enn akvarievolum. Det vil vel egentlig si at du bør ha et filter som kjører ca 1000-1100 liter i timen.
Men du sliter jo litt med sandvirvling så du får vurdere det.
Dette gjelder kanskje bare utvendige filter,men du bør uansett velge et filter som er for et større akvarie enn det du har.
Ikke bry deg om antall liter i timen, det forteller deg ingenting annet enn hvor mye vann det sirkulerer, ikke hvor bra det filtrerer. 

Kjøp deg heller et utvendig Eheim filter basert på 250l eller rundt der. Da har du bra nok til en 128l. Eheim classic 250 eller Eheim Pro 3 2071/73 gjør susen for ditt behov. Disse har heller ikke for kraftig gjennomstrømning så sanden blir liggende fersk vil. Mindre vedlikehold blir det også, 1-2 ganger i året.

Innvendige filtre til 100l og oppover er ikke å anbefale, kjør i det minste dobbelt opp da...
Spock
Noen som vet om det går an å juster strømmen eller om jeg bare skal kjøpe meg Fluval4?


Anbefaler deg å ikke kjøpe innvending filter, gå for utvendig! Alle akvarier over 100 liter ca bør ha utvendig filter.
Mitt favorittfilter, som har justerbar vannsirkulasjon, er Eheim Pro 2224.
Inaktiv bruker
Jeg har utvendig filter stående, men akvariebordet er åpent nede så da vil det vises :/
Men jeg skal se om jeg kan gjøre noe med det.
Jeg klarte og få Eheimen i gang, men det høres ut som den skraper bortig noe. :/
Inaktiv bruker
Gjør det noe om filterpumpa synes da? ;0)
Plussmedlem
Ved å sette på en liten slangebit som du vinkler oppover vil du styre vannet fra utblåset slik at du unngår den verste sandflyttingen...

Evnt et rør slik som på Hailea



Dette vil fordele trykket
Har du åpnet den og sett om impellen og keramikkstaget er i orden?

Ser at den har en dings på utblåset (diffusor?), går det ann å ta av den?
Inaktiv bruker
Vannelement: For meg gjør det ingenting, men hun jeg bor med er Interiørkonsulent (vet hva som passer sammen og ikke passer sammen i hus) Hun bryr seg VELDIG.

Milo: Hey! Den dær var genial. :P Men filteret bråker sånn.


cara79: Jeg har åpnet og sett, ble ikke klokere, så ikke noe som var eller kunne være ødelakt. :/ Jeg tror veg må åpne èn gang til.
Inaktiv bruker
Nå vat jeg iallefall hvorfor det skrangler sånn... Akslingen til Impeller er mos. :P
Det er en form for nylon aksling, den er brekkt i begge ender.
Inaktiv bruker
Spock
Vannelement: For meg gjør det ingenting, men hun jeg bor med er Interiørkonsulent (vet hva som passer sammen og ikke passer sammen i hus) Hun bryr seg VELDIG.


Joda, det kan man jo skjønne ;0)

Selv er jeg mer rettet mot det praktiske anlagt, og har ikke engang filterpumpa stående i akvariereskapet, men utenfor på gulvet :0)

Hver gang man skal rense ledninger etc så blir det jo temmelig tungvint dersom man skal tre de slangene med rør på osv. ut og inn gjennom det lille hullet bak i veggen der.
Jeg må kanskje få tak i en stikksag og lage større hull. Men, tør liksom ikke å begynne å sage i vei der med akvariet oppå. Får bare vente til jeg skal flytte til høsten.

Jeg synes de hullene på akvariebord er veldig små.
Spock
Det er en form for nylon aksling

Sikker på at det ikke er keramikk av noe slag? Keramikk brukes ofte til impeller-akslinger fordi det er slitesterkt (og korrosjons-motstandig). Men det er selvsagt også sprøtt, derfor knekker staget lett hvis det blir utsatt for slag.
Inaktiv bruker
Kampfisk
[QUOTE=Spock]Det er en form for nylon aksling

Sikker på at det ikke er keramikk av noe slag? Keramikk brukes ofte til impeller-akslinger fordi det er slitesterkt (og korrosjons-motstandig). Men det er selvsagt også sprøtt, derfor knekker staget lett hvis det blir utsatt for slag.
Denne var litt elastisk og myk :P kunne aldri ha gjetta hva det var om jeg bare så den sånn uten videre. :P
Spock
Denne var litt elastisk og myk :P kunne aldri ha gjetta hva det var om jeg bare så den sånn uten videre. :P

Sære saker. Jeg har vært borti akslinger av keramikk og av rustfritt stål, men aldri av nylon tror jeg. Men hvis du får tak i en keramikk-aksling i samme dimensjon, vil den sikkert (kanskje?) funke enda bedre enn originalen. Eheim selger reserve-akslinger til sine modeller, og det gjør sikkert andre produsenter også.
Tilfeldig bekjentskap
© Bernhard Birkeland
Reklame for plussmedlemskap