Utstående øye med hvit "belegg" på sommerfuglciklide?

Den ene sommerfuglciklidehunnen min har fått et utstående øye med et slags hvit lag eller belegg. Den svømmer helt fint, har god matlyst og er egentlig helt likt som den var før den fikk det med øye, ser ikke noen unormal atferd. Sommerfuglciklidehannen min har jaget hunnen en del i det siste, men vet ikke om slåssing kan være årsak? Den fikk dette for et par dager siden.
Søk på "pop-eye" eller "popeye" så finner du kanskje noe.

Det er ikke umulig at det kan komme av jaging eller slåssing. Vannkvaliteten kan også ha noe å si. Du bør derfor kanskje øke hyppigheten på vannbyttene i en periode. Og helst sørge for at hun får være i fred for hannen fram til hun blir frisk igjen, hvis du har mulighet til det.
Jeg tror ikke det er vannkvaliteten, skiftet sist vann igår, og skifter vann hver tredje uke, noen ganger annenhver uke. Jeg søkte på popeye, det lignet litt, men pupillen er også hvit. Har ikke mulighet til å skille henne fra hannen, da jeg ikke har noe karantene-kar :/
Vel... Sommerfuglene er kresne på vannkvaliteten, så du bør bytte 30 % av vannet hver uke. Og så er de glad i lav ph...

Hva er vannverdiene dine? Ph? Nitrat?
Palett
Opplevt samma problem når jag drev med oppdret av paletter for ca 10 år siden. Husker dessverre ikke vad det var, men det var bara paletterna som drabbades, ingen annen fisk i karet og varje ggn en dog så blev en ny syk. men tror mig huske att jag fick rådet att ta bort all syk fisk og i med salt i karet.

Vet inte om de går med vanlig salt du kjöper på dagligvare butikken, men jag tror jag brukte noen form av akvarie salt jag kjöpte dyrt på dyre butikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap