Anbefaling av innvendig filter

Jeg ønsker å kjøpe ett innvendig filter til ett 45l Guppyhotell kar. Det filteret som er der er veldig dårlig, så derfor kan jeg tenkt meg å få satt inn ett innvendig. Hva kan anbefales? Ønsker stillegående, lett å rense og bra filter. Kom med tips.
Vvurderer Fluval U2? Er det noen som har god erfaring med det? Ser også ut til å være rekesikkert. Et annet alternativ er Eheim biopower 160. Noen forslag eller andre ideer?
Inaktiv bruker
Fluval U -serien er jo bra filter, hvis man trenger mye sirkulasjon og å regulere om man vil ha sirkulasjonen i vannoverflaten eller nede ved bunnen, men jeg vil nok si at det er like bra å kjøpe et av de helt enkle, rimelige Eheim filterne med en rund filtersvamp inni.

Det er unødvendig dyrt med Fluval U og du må uansett kjøpe ekstra filtermedie og fylle opp, da det følger med så lite i disse.

Det er faktisk ikke plass til så mye filtermedie i Fluval U -serien. Og, fyller du for fullt, så blir det for tett og for mye luft i filterpumpa. Jeg måtte ta ut de ekstra filtersvampene jeg hadde puttet inn. Det følger heller ikke med nok "filterkuler" til filterboksen i midten, og det er plass til latterlig lite i den.

Det følger med kullfiltersvamper i Fluval U-serien, og disse skal man jo ikke bruke annet enn hvis du har medisinert karret og trenger å rense ut medisinen fra vannet ( noe man skal gjøre i maks 10 dgr, etter det kan du bare kaste kullfilterne for da er de oppbrukt og blir skadelige rett og slett.)'

Positivt med Fluval U er at den fester godt til ruta med de sugeproppene/festet som følger med, men så var det det å få pumpa til å sitte i festet.. .. noe jeg nå ga opp og bare lar pumpa stå løst i karret Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å lage en praktisk og enkel filterpumpe - som er enkel å rengjøre og bruke osv. Ser også ut som om det er helt umulig å komme til propellen for å rense den på Fluval U. ( har ikke prøvd ennå)

Når man åpner boksen og tar ut filteret så må man nemlig ta filterpumpa løs fra festet for å få ut svampene osv. pga akvariekanten på rammeakvariet, og det er jo fryktelig upraktisk når den liksom skal være så praktisk i reklamen...og som sagt, det å få den til å sitte i det festet igjen er ikke helt enkelt.

Inaktiv bruker
Ps Hvis du kjøper Fluval U må du også kjøpe Blåfiltermatte (grov type) og klippe til ekstra filtermedie av den. Man får kjøpt disse i sånn ca en halv meter i lengde og bredde så en sånn matte rekker til mange filtre, så man har jo en stund. Koster ca 100 kr på Krizoo.

Jeg prøvde fin type av blåfiltermatte og det ble for tett, det ble da luft i pumpa i ett sett...
Pumpe
Har eheim biopower 160 i et 60 liter yngel akvarie, utrolig bra filter, lett å gjøre reint.
Så er det nesten støyfritt, kan regulere utsrømminga på det.
Kjøpte det på webzoo for vel 400 spenn.
Inaktiv bruker
Eheim Biopower 240 koster ca 560 kr på Krizoo.

Jeg anbefaler å kjøpe det største i denne serien (240) og heller ta av en boks hvis man ikke får plass til det, eller eventuelt legge det litt på skrått i akvariet.

Det er jo praktisk at man kan ta av en eller flere bokser og dermed få plass. Det som er beregnet på 240 liter er neppe godt nok i noe over 100 liter.

Og så må man tenke på at filterpumpa virker kraftig når den er helt ny, men blir fort litt svakere i vannstrøm da det bli filterbakterier og guffe i det. Så etter kort tid vil selv en kraftig pumpe som 240 virke svak i 60 liter.

Jeg hadde dette filteret i 63 Liters akvarium i ca 6-7 måneder og det renset veldig bra i det lille akvariet. Vannet var klart osv. Men, ville ikke satset på dette filteret i noe over 100 liter. Kommer jo an på hva slags fisk man har også, jeg har mye bunnlevende fisk som roter opp grums i ett sett. Men, det er plass til mer filtermedie i Eheim biopower enn det er i Fluval U-serien. Jeg har sjekket nøye, siden jeg har av begge typene :0)
Da virker det mer sannsynlig at det blir Biopower. Takk for input.
Inaktiv bruker
Ps. I Eheim biopower slipper du også å kjøpe ekstra filtermedie for det er med nok...
masse reklame for eheim her på forumet,det finnes sikkert en hel haug med filter merker
Har muligens ett brukt Biopower 160 som mulig kjøp. Da får jeg testet det før jeg seinere kanskje går for høyere modell. Hvor lenge holder filtermediene? Tror dette har vært i bruk i ca 2 år.
Inaktiv bruker
Larsern
masse reklame for eheim her på forumet,det finnes sikkert en hel haug med filter merker


Ja, men Eheim ER best Ihvertfall ganske så ofte, men ikke på alt de lager!

Lønner seg å sjekke litt på nett før man kjøper, og se hva andre har erfart med de ulike merkene og seriene..

Biopower er bra :-)
Nå har vi tre stk. Det minste er en biopower 160 som går i en 54L med levendefødende. Til tider ganske stor belastning, men filteret er heldigvis lett å rense. Dvs det er bare finsvampen øverst og grovsvampen nederst som det er nødvendig å rense særlig ofte. I midten er det jo sånne keramikkuler. Filteret har vært i drift i litt over 2 år. Har byttet finsvampen 1 gang, og grovsvampen 1 gang. Keramikkulene har jeg rørt litt rundt i en gang. Vi har biopower 200 og 240 i andre kar, men 160 rekker langt i et sålite kar.

Filteret er lett å ta inn og ut av festet.
Hvis jeg skal si noe negativt, så er det at jeg sliter med at sugekoppene glir langsomt nedover glasset, slik at filteret ender opp med å stå på bunnen. Noen som har en god løsning på dette?
Ja, men Eheim ER best Ihvertfall ganske så ofte, men ikke på alt de lager!

Lønner seg å sjekke litt på nett før man kjøper, og se hva andre har erfart med de ulike merkene og seriene..


det er jo derfor jeg gikk fra Eheim 2180 proff 3 til fluval fx5 ...eheim passer best sammen med skrapet proff 2 i kjelleren
Inaktiv bruker
Ravnedal
Filteret er lett å ta inn og ut av festet. Hvis jeg skal si noe negativt, så er det at jeg sliter med at sugekoppene glir langsomt nedover glasset, slik at filteret ender opp med å stå på bunnen. Noen som har en god løsning på dette?


Samme problemet har jeg hatt på disse pumpene, men også på alle andre jeg har hatt ;.) Nei, jeg har ikke funnet noen løsning på det. Jeg tror jeg prøvde alt som prøves kan før jeg ga opp og bare satte en rot under filterpumpa. Da står den jo på rota og henger i festet som er "litt på gli" :P

Opplevde det samme med Fluval U, også den glir ned om man styrer for mye, men de sugekoppene sitter hardere fast til glasset så problemet er ikke like ille der. Problemet med Fluval U er derimot at jeg ikke får filterpumpa til å sitte i selve festet. Så sa er man jo like langt..
Inaktiv bruker
Larsern
det er jo derfor jeg gikk fra Eheim 2180 proff 3 til fluval fx5 ...eheim passer best sammen med skrapet proff 2 i kjelleren


Ja, som sagt , ikke alt innen Eheim er bra.
Fluvalx5 er det en utvendig filterpumpe?

Skal ha meg en større utvendig filterpumpe på neste karr, da jeg skal sette opp et 350 Liters eller større snart. Men, vet neimen ikke hva jeg skal velge av utvendig filterpumpe på det... Jeg synes det er greit å ha både en innvendig og et utvendig filterpumpe på de større akvariene. Men, så har jeg jo fisk som skal ha ekstra sterk strøm og ekstra bra filtrering av vannet. De innvendige bruker jeg vel mest som en sirkulasjonspumpe, og kunne igrunnen bare hatt det istedenfor innvendig, og heller et stort nok filter utvendig.

Eheim
trist du har en så dårlig opplevelse med Eheim 2180 pumpa. Har selv ei 2080, som er samme pumpa, du har tilegg med varmekolbe, ellers lik. Jeg kan ikke få fullrost pumpa, garantert er det ei pumpe som er bedre med filtrering enn Fluval FX 5. Så er det jo enkelt reinhold med grovfilter oppe i pumpa. Hvorfor la den ligge sammen med annet skrap av Eheim i kjelleren, jeg kjøper den for skarap pris av deg ? Send meg pris og hva som feiler den.
Min klare favoritt er fluval U serien Kjøper ikke noe annet når jeg skal ha innvendig filter til kara mine
Inaktiv bruker
Adina
Min klare favoritt er fluval U serien :) Kjøper ikke noe annet når jeg skal ha innvendig filter til kara mine :)


Hvordan har du gjort det med filtermedie i den du bruker?

Og har du problemer med å få pumpa til å sitte skikkelig i festet?
fluval fx5 er vel til kar over 1500 liter,som pumper 2500 l i timen,pris ca 2500 og eheim proff 3 som jeg også har med varmekolbe, 1200 liter i timen, men sier ikke proff 3 er dårlig,men den er jo dobbel så dyr som fluval pumpa. ei pumpe til nesten 4500 bør være perfekt, ulempen som jeg såg med fx5 er att jeg må ha eheim innmat,som feks
Eheim ehfimech osv..men sånt kjøpes jo i løs vekt.

proff 2 med uten varmekolbe er ett kappitel jeg vil glemme,.oringen på dekselet gikk istykker etter noen få mnd,resualtat...dere kan tenke dere selv..
men det er vist en standard feil.
Tilfeldig bekjentskap
© Nadia Oslund
Reklame for plussmedlemskap