Yngel

palett sicliden min har fått unger så eg i dag. lå en haug med unger på bunnen. mens de vokter over de. har tømt akvariet for annen finsk. men må eg ta ut mor og far (palettciklidene) og? spiser de opp ungene sine... trenger hjelp fort*!!!
Inaktiv bruker
Ciklider er vell den fisken som er flinkerst til å passe på ungene sine.
okey. så da kan både mor og far vere ilag med ungene.? hadde vert gøy om de vokste opp
hvor lang tid tar det før de blir fisk? vokser de fort?
Hvis du gir dem avskallet artemia så vokser dem fort ( liten pose med orange pulver )
hvor får eg tak i det? har aldri hørt om...
Det får du kjøpt hos Buddy ,men jeg tror de fleste dyrebutikker har det
okey da får eg ta meg en tur på dyrebutikken i morgen.
har sittet og sett på yngelene. og oppdaget at mor spiste noen av ungene!?! skal eg ta di ut?
Paletter spiser ikke sin egen yngel.Dem er veldig gode foreldre.Har nok bare tatt dem i munn,for så å spytte dem ut igjen
okey. så hunn puttet de i munnen og for inn i en av hulene sine. er det sånn hun frakter demm kansje?
Ja det gjorde mine,når jeg hadde paletter.
har vert på dyrebutikken i dag og de de hadde av yngelmat var artemio fluid ogaquatic nature babyfish food excel så eg kjøpte de to. og hu sa eg skulle begynne med artemio fluid men det eg lurte på var hvor mange dråper skal eg ha i et 190 L akvari?
ble veldi i tvil her nå. har lest litt hva forskjellige har skrevet. noen sier att mor og far blir lei de små og spiser de andre sier de ikke spiser ungene sine!?! hva er rett. børr eg ta ut mor og far etter en stund? og hvordan slamsuge akvariet med så mye yngel i? bør eg skifte vann oftere? de har et 190 L akvarium for seg selv. ble mange spm her nå men vill så gjerne de skal vokse opp og er veldi uerfaren så eg trenger alle gode råd og tips eg kan få
Anett21
ble veldi i tvil her nå. har lest litt hva forskjellige har skrevet. noen sier att mor og far blir lei de små og spiser de andre sier de ikke spiser ungene sine!?! hva er rett. børr eg ta ut mor og far etter en stund? og hvordan slamsuge akvariet med så mye yngel i? bør eg skifte vann oftere? de har et 190 L akvarium for seg selv. ble mange spm her nå men vill så gjerne de skal vokse opp og er veldi uerfaren så eg trenger alle gode råd og tips eg kan få :)

børr eg ta ut mor og far etter en stund?
jeg selv ville anbefalt deg å tatt ut en av foreldrene da det er mulig at de prøver å banke hverandre. har ikke hadd oppdrett på palletter selv men har noen naboer som har yngel på de nå å hos de hadde hannene deres dødd etter egglegging, men om det var hua som tok livet av hann det vet vi ikke eller at den rett og sleii ikke "tålte" vannet den stod i.

bør eg skifte vann oftere?
ville anbefalt deg å bytte en 10-20del av akvariet i uken, da yngelen er veldig tander på vannverdier.

noen sier att mor og far blir lei de små og spiser de andre sier de ikke spiser ungene sine!?!
det med at de spiser ungene sine er litt forskjellig. de spiser som regel ikke yngel, men har forstått det som at hvis foreldrene er stressa er set større sjans for at de spiser yngelen, men det kan også komme av at de ynglene de spiser ikke er levedyktige/syk. men til slutt når de er noen uker (etter at de har mistet eggsekken) så vil det tyndes ut litt med tanke på mengden med yngel så du kan bli sittende igjen med alt fra 0-20stk eller muligens litt mere, fordi det er vanlig at ikke alle overlever da naturen er nånn at den sterkeste og smarteste vinner.

hvordan slamsuge akvariet med så mye yngel i?
jeg vil ikke anbefale deg å slamsuge akvarie noe spesielt mens yngelen er så små og foreldrene er litt stressa enda.(grunnet at de har yngel)

lykke til
okey. tusen takk for svar det var til veldi hjelp men kan noen svare på det spørsmålet eg stilte med maten eg hadde kjøpt og? noen som har erfaring med denn maten?
jeg bruker å ta ut yngelen når jeg ser de spiser, har de oppi yngelkasse i samme akvarium, da de tåler ganske lite når de er knøttsmå.

Bruker skrellede artemiaegg som nevnt ovenfor, da jeg har sett størst vekstrate ved bruk av det.

jeg mater de da først noen ganger med en stor sprøyte, som føres så nært over yngelen som mulig og trykker sakte ned så det ikke sprer seg så mye. foreldrene med spiser av artemiaen når yngelen får

etter du har tatt ut yngelen tar det ikke mange ukene før der kommer ny
så etter 2-3 kull skiller jeg hannen og hunnen, så de for fete seg litt opp og komme seg til hektene igjen.

har enda ikke hatt problem med foreldre spiser opp yngel, da dette kan være ganske individuelt fra fisk til fisk.

jeg bruker bare å suge ut noe vann fra det gjørnet som er lengst i fra yngelen, friskt vann har enda ikke skadet noen
flere spm om ynegelene... de begynner nå å bli ganske store.. de er ca 2 cm store nå. det eg lurer på er om eg kan ha de inn i akvariet til de andre fiskene eller blir de spist? i det akvariumet er det skalare,guppy,fårskjellige tetra os sølvhai. derfår eg spørr er att mor har nå fått nye yngel og driver og jager ungene sine. hannen er også veldi agresiv på de...
Scalare er vel rå på å spise små yngel? Spørs kanskje hvor store de du har er da.
Alt som passer inn i munnen på en scalare blir spsit. Spørs om du ikke må annskaffe deg ett akvarie til, som du kan bruke som oppvekstakvarie for palett yngelen.

Palett ciklider er noen utrolig flott ciklider. Yngler lett og det er lett og ale dem opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap