- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitritt utslag 180 liter
Nitritt utslag 180 liter
da har jeg fått utslag på nitritt i akvariet mitt
har endråpetest nitritt som ikke har påvist noe, så var jeg innom en dyrebutikk idag for å sjekke andre vannverdier (siden jeg igår oppdaget at min blå Acara hunn var død)
der viste det utslag på nitritt kjøpte ny testkit fra tetra og testet den hjemme nå, og den viser også utslag..
kjøpte noen nye fisker her på lørdag på og da hadde jeg med vannprøve til dyrebutikken, da var det 0 nitritt utslag, så dette har da kommet fort.
vet ikke hvorfor den testen jeg har hatt ikke har gitt utslag (sera). Har også en gH test fra samme leverandør som heller ikke gir utslag - selv etter at jeg vet det skal være noen grader da jeg har tilsatt slikt salt/pulver
pH testen fra sera har fungert - det samme med kH testen..
MEN :
tetra testen viser svak rød (ikke gul eller orange) så nå har jeg tatt ut ca 70 liter.
fyller på gradvis med nytt vann tilsatt Aquasafe..
noe annet jeg kan gjøre i tillegg? bør jeg skylle filtrene eller la de være?
fiskene oppi karet oppfører seg helt normalt, nysgjerrige på hva som skjer og virker ikke svekket på noen som helst måte.
har endråpetest nitritt som ikke har påvist noe, så var jeg innom en dyrebutikk idag for å sjekke andre vannverdier (siden jeg igår oppdaget at min blå Acara hunn var død)
der viste det utslag på nitritt kjøpte ny testkit fra tetra og testet den hjemme nå, og den viser også utslag..
kjøpte noen nye fisker her på lørdag på og da hadde jeg med vannprøve til dyrebutikken, da var det 0 nitritt utslag, så dette har da kommet fort.
vet ikke hvorfor den testen jeg har hatt ikke har gitt utslag (sera). Har også en gH test fra samme leverandør som heller ikke gir utslag - selv etter at jeg vet det skal være noen grader da jeg har tilsatt slikt salt/pulver
pH testen fra sera har fungert - det samme med kH testen..
MEN :
tetra testen viser svak rød (ikke gul eller orange) så nå har jeg tatt ut ca 70 liter.
fyller på gradvis med nytt vann tilsatt Aquasafe..
noe annet jeg kan gjøre i tillegg? bør jeg skylle filtrene eller la de være?
fiskene oppi karet oppfører seg helt normalt, nysgjerrige på hva som skjer og virker ikke svekket på noen som helst måte.
Postet 25.01.12 kl 17:11
Postet 25.01.12 kl 17:15
Postet 25.01.12 kl 17:20
180 liter Rio møbelakvarium
innvendig(innebygget filter og varmekolbe som fulgte med) Juwel om jeg ikke tar helt feil
har:
1 kampfisk jente
1 blå acara hann
2 Palett ciklider
3 små ancistrus
3 scalare (2 små, 1 medium)
flere ulike planter
ph ligger stabil på ca 7
kh på 2
gH testen fungerer ikke
ammonium får jeg ikke testet da jeg ikke fått kjøpt denne dråpetesten enda, dyrebutikken (lokal) får den inn denne uka regner jeg med
innvendig(innebygget filter og varmekolbe som fulgte med) Juwel om jeg ikke tar helt feil
har:
1 kampfisk jente
1 blå acara hann
2 Palett ciklider
3 små ancistrus
3 scalare (2 små, 1 medium)
flere ulike planter
ph ligger stabil på ca 7
kh på 2
gH testen fungerer ikke
ammonium får jeg ikke testet da jeg ikke fått kjøpt denne dråpetesten enda, dyrebutikken (lokal) får den inn denne uka regner jeg med
Postet 25.01.12 kl 17:21
MalawifanIkke skyll filterne, da dreper du de bakteriene som er gode, og det er disse du har for lite av ift mengde avfallstoffer i karet ditt. Bytt vann ofte nok inntil du ikke har utslag lengre og kjøp gjerne JBL sin test for nitritt. Den er den beste.
oki..
ja, sera sin har jo tydligvis ikke fungert når jeg testet (den gir jo ikke utslag, mens tetra sin viser lyserødt)
kjøpte tetra sin idag, har ikke sett jbl kit der jeg vært..
kanskje bestille på nett da kanskje
Postet 25.01.12 kl 17:23
De filtrene som følger med Juwel-karene er ikke de beste. Det kan hende du burde skaffe deg et utvendig filter i tillegg.
Vær også oppmerksom på at 180 liter er i minste laget for skalare, de bør ha 250 liter eller mer (og ja, som hovedregel gjelder dette uavhengig av størrelsen på skalarene).
Er det lenge siden du skylte filteret sist? Hvis gjennomstrømningen fortsatt er OK, bør du ikke skylle det, nei.
Vær også oppmerksom på at 180 liter er i minste laget for skalare, de bør ha 250 liter eller mer (og ja, som hovedregel gjelder dette uavhengig av størrelsen på skalarene).
Er det lenge siden du skylte filteret sist? Hvis gjennomstrømningen fortsatt er OK, bør du ikke skylle det, nei.
Postet 25.01.12 kl 17:30
KampfiskDe filtrene som følger med Juwel-karene er ikke de beste. Det kan hende du burde skaffe deg et utvendig filter i tillegg. Vær også oppmerksom på at 180 liter er i minste laget for skalare, de bør ha 250 liter eller mer (og ja, som hovedregel gjelder dette uavhengig av størrelsen på skalarene). Er det lenge siden du skylte filteret sist? Hvis gjennomstrømningen fortsatt er OK, bør du ikke skylle det, nei.
ikke skylt filtrene enda (akvariet ble kjøpt i romjula) og gjennomstrømningen er bra
utvendig filter, hva er å anbefale da? har aldri hatt dette før. kun brukt innvendige.
har et håp om et større akvarium når vi begynner å lete etter et hus å kjøpe tenkte rett og slett ikke på str på karet når jeg kjøpte scalarene, da jeg for mange år siden hadde 3 stk i et 150 liter ca og de "stortrivdes".. hadde mye yngel på et par av de, men jeg klarte ikke å få de til å leve opp
Postet 25.01.12 kl 17:36
har også satt oppi en slik "luftpumpestein" i karet nå som jeg har brukt til å "gjennomlufte" vann med over natta ved vannskifte..
vet ikke om det vil hjelpe på noe, men verdt et forsøk
skal snart teste vannet igjen, tenkte bare vannet skulle få sirkulere litt og "blandet" seg godt før jeg tar ny test
*spent*
vet ikke om det vil hjelpe på noe, men verdt et forsøk
skal snart teste vannet igjen, tenkte bare vannet skulle få sirkulere litt og "blandet" seg godt før jeg tar ny test
*spent*
Postet 25.01.12 kl 17:39
Postet 25.01.12 kl 17:52
Kampfisk[QUOTE=LindaB](akvariet ble kjøpt i romjula)
Da er det ikke rart du har nitritt. Det tar rundt fem uker å kjøre inn et filter, og nitritt-toppen kommer på slutten av denne perioden. Skift vann hver dag fram til nitritten går ned igjen.
det var det jeg fryktet ja..
tatt ny test av vannet nå, men gir fortsatt like høyt utslag.. (kanskje noe svakere rødfarge, men ikke mye om å gjøre tror jeg)
og da er 70 liter byttet ut ca..
er det vanlig?
Postet 25.01.12 kl 17:57
Postet 25.01.12 kl 18:07
MalawifanNår jeg gjorde denne feilen i min tid, gjorde jeg ikke annet enn å løpe med vannbøtter, og måtte en periode bytte fler ganger om dagen. JBL får du kjøpt hos Aquamanias og Webzoo
oki, så jeg klan fint bytte ut mer enn 1/3 uten at dette vil gå utover fiskene? kan jop ta det gradvis, at jeg bytter enda litt mer om 1- 1 1/2 time når jeg er tilbake fra håndballtrening med lillegutt?
nå er jo den lokale dyrebutikken stengt, og jeg er snart tom for aquasafe..
koke opp vannet før jeg har det i karet? er det lurt (må selvsagt kjøles ned før det havner i akvariet da
Postet 25.01.12 kl 18:15
Postet 25.01.12 kl 18:26
Postet 25.01.12 kl 18:30
Postet 25.01.12 kl 20:18
Postet 25.01.12 kl 20:30
KampfiskNår en ansatt i akvariebutikken viser deg et produkt til 99 kroner og sier at "du trenger dette her", så betyr det ofte noe helt annet, nemlig "vi trenger 99 kroner av deg". ;) Det kan være greit å ha i bakhodet når man går på butikk.
oki
er bare litt usikker på hvor mye jeg kan bytte før det blir for mye "nytt" vann for fiskene?
eller har det lite å si så lenge jeg tar det gradvis? (iløpet av 1 dag tenker jeg på da)
aldri byttet så mye vann på dag før..
og det ser jo ut til at jeg bare må fortsette å bytte mer siden nitritten fortsatt er for høy..
Postet 25.01.12 kl 20:33
Postet 25.01.12 kl 21:51
Postet 25.01.12 kl 22:15
LindaBNO2 er vel nitritt (den jeg har) NO3 er vel nitrat (denne testen har jeg ikke)
Det stemmer.
Kjedelig med disse tester som på et eller annet tidspunkt plutselig uten din viten
slutter å vise riktig resultat. Har selv opplevd dette i senere tid. Tydeligvis kort holdbarhet fra det øyeblikk du spretter korken...
Anyway. Good luck!
Postet 26.01.12 kl 00:13