Antall fisk i 60l

Hei.
Jeg har 4 guppy og 3 ancistruser i min 60l nå, og ville gjerne hatt en liten stim med neontetra. vil dette bli for mye fisk, eller går det greit? evt. hvor mange er lurt å ha?

Samtidig lurte jeg litt på hva GH bør være i et akvarie som dette?

Daniel
Bruk søkefunksjonen oppe til venstre her. Den er genial. Søk f.eks. på "Guppy" og du får opp guppy under "fiskebasen". Går så inn på guppy, så får du opp bl.a. anbefalt GH.
Gjør det samme med dine ancistruser.

Antall fisk i akvariet. Vel, her skal jeg trå forsiktig, men følger du denne "nye" regelen så overbefolker du vel ikke karet med noen neontetraer.
Guppy og neontetra har litt forskjellig krav til vannverdier, så de bør strengt tatt ikke gå i samme kar.

Neontetra liker surt bløtt vann, og guppy liker nøytralt og hardere vann.

Stimfisk bør være minst 10 stk. Om du har "plass" til det, kommer mye ann på hva slags pumpe du har.
Som det nevnes over her, så bør ikke tetraer og guppyer blandes, da deres krav til vannverdiene er forskjellig.

Jeg syns heller du bør se på om du kanskje skal ha en art som liker de samme verdiene som bestanden du har nå, evt bytte ut guppyen.
Tommelfingerregel
en tommelfingerregel er 1cm fisk pr liter akvarium
Kjetil Sjursen
en tommelfingerregel er 1cm fisk pr liter akvarium :)


Hei.Litt tvilsomt det rådet her synes jeg. Så i en trigon 350 så kan jeg ha tilsammen 3,5 meter med fisk? Nei den regelen duger nok ikke.Det kommer selvsagt ann på hva slags fisk og lynne på den.
Etter min mening ivertfall.Det kan fort bli alt for trangt.
"Regelen" om max 1cm fisk pr pr liter vann gjelder for levendefødere og annen småfisk under 5 cm. Det går selvsagt ikke ann å ha en pleco på 20 cm i en 20 liters kar. Drøyt nok å ha 5 guppyer på 4 cm i en 20 liter, så igrunnen er hele "regelen" på viddene. Men som absolutt maksimumgrense har den kanskje noe for seg ?

Det er viktig å tenke type fisk, ikke bare antall. I fiskebasen finner du masse god info om forskjllige typer fisk. Det er viktig at du setter deg inn i hvilke krav til vannverdier og størrelse de forskjellige fisker skal ha for å trives. Dette gjør det lettere for deg når du skal velge fisk.

Jeg tenker at siden du allerede har guppy, hvorfor ikke spe på litt med noen flere guppyer f.eks. 7-10 stk kanskje?
Hjælp til opstart af akvariet!
Du kan få lidt hjælp til opstart af akvariet her, hvis du kan forstå lidt dansk. :=)

http://akvariedyr.dk/hvilkefiskskaljegstartemed.html
Ser jeg var for kjapp med å svare her uten å se på sammensettingen. Kun antallet. Som allerede nevnt vil jeg ikke annbefale å la neontetra gå i samme kar som guppy.
Takker for innlegg!
Har lest mye her inne de siste ukene, og kjenner egentlig litt at jeg så smått angrer på guppyene, da jeg har fått helt hekta på Killifisker. Så sitter og vurderer om jeg etter hvert skal bytte om litt.

Har jo i tilfelle et 240l kar stående tomt også, som jeg vurderer å fylle opp..
men det er da ikke noe å lure på? Fyll opp, mann!
Rart at kunne hjælpe!
Håber du forstod det selvom det er dansk. :=)
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap