Palett ciclide yngel

I dag ser jeg at palettparet mitt har fått yngel, hurra,men nå er spørsmålet hvordan jeg skal få til å avle de opp.Dette er helt nytt for meg,så det er veldig fint hvis noen har gode råd å komme med.Akvariet er nytt(2 uker gammelt) 125 liter. I dette har jeg palettparet , 2 stk neonblå dverggurami , 4 stk guppy(2 av hver kjønn, 10 kardinaltetra , 3 stk cherrybarber , 2 sugemaller ancistrus.
gjorde 1/3 vannbytte for en ukesiden , så min tanke er at jeg bare lar alt være rolig oppi der nå , men disse små må vel ha noe spesial for?
Ser ut som palettene er engasjerte foreldre ,så yngelet burde vel bare få være i akvariet, eller??

Alle råd mottas med takk
Grattis med yngel på dine paletter. Alltid spennende med yngel. Driver selv hovedsakelig med dvergciklider også. Mine apistogramma gir jeg avskallet artemia egg som jeg har bestilt på nett. Aquamania.no tror jeg det var. Dette er et for jeg tar mellom to fingre og gnir under vannflaten. Det er liksom som pulver. Det aller beste er å klekke dette selv ved å lage et eget klekkeri. Levende for er noe som trigger ynglene.

Et slikt klekkeri finner du oppskrift på her på AF og noen klubber har også dette på sine hjemme sider. Yngelen trenger veldig smått for. har mine små ciklider i artskar, så vet ikke hvordan det går sammen med di fiskene du her nevner.

Ciklider generelt er kjent som di beste foreldre og vil nok jage annen fisk som kommer for nær barna deres. Ønsker deg lykke til med ynglene. Selv har jeg akkurat fått frittsvømmende yngel på Apistogramma baenschi. Kjempe spennende

Mvh Leif
Hei, gratulerer med ciklideyngel! Det går vanligvis veldig greit å fore oppp palettunger. De vokser fint uten levende for, avskallet artemia er topp. Tørrfor går også greit, da er det best å bruke et proteinrikt for beregnet på yngel. Men har du ikke noe annet, så prøv å knuse foret du vanligvis bruker til fint støv.

Jeg ville vært mer bekymret for hvordan det går med de andre fiskene i karet. Paletter kan være veldig hissige når de har yngel. Du bør følge godt med og ta ut fisker som blir for hardhendt behandlet (annet akvarium, eller gi/selge til dyrebutikk eller andre akvarister). Ancistrus kan etter min erfaring forsvare seg godt, men pass på de andre, kanskje særlig guramiene.

Det kan hjelpe med gode skjulesteder blant tette planter osv. Og pass på at lokket er tett - fisker som blir jaget av en rasende palettmor eller -far kan prøve å hoppe ut av vannet for å komme i sikkerhet!

Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap