Hva er det med dvergguramier?

Hei! Jeg er nybegynner og startet opp mitt 54-liters kar den 08.11.2011. Jeg kjøpte det første paret med dvergguramier den 3.12.. Etter ca. 7-8 dager ble hunnen syk med matt, gråaktig farge og delvis ødeleggelse av ryggfinnen, så jeg avlivet den. Den 14.12. kjøpte jeg et nytt par med dvergguramier, og den 17.12 ytterligere en hunnfisk, slik at jeg hadde 2 par. Nå i januar ble den først innkjøpte hannen syk med en fortykkelse på halen og matt/gråaktig farge, og døde spontant. Jeg behandlet akvariet med Sera Bactopur, og skiftet deretter ca. 1/3 av vannet annenhver dag i én uke. Den sist innkjøpte hunnen var i mellom tiden blitt syk med avmagring, hengende hale og oppsplitting av halefinnen. I dag var den blitt så dårlig at jeg avlivet den, altså ca. 10 dager etter behandling med Bactopur. Når har jeg en hann igjen, og den virker ikke helt frisk den heller. Den ligger for det meste bortgjemt under noen planter og har fått oppsplittet halefinne.

I tillegg til dvergguramier, har jeg følgende fisk:
5 voksne platy og 1 platy-yngel født i dette karet
19 neontetraer
2 ancistrus
2 siamesiske algeetere.

Vannverdier:
pH 7,5-8
Nitritt 0
GH 10
Temperatur: 25

Alle de andre fiskene har hele tiden virket friske og pigge. Alle de 19 neontetraene som ble kjøpt den 3.12. lever fremdeles og er aktive og kvikke. Vannverdiene har värt stabileb hele tiden og jeg skifter ca. 1/3 av vannet hver uke. Hva er det som gjør at guramiene blir syke en etter en? Er karet for lite for guramier? Har jeg hatt for mange fisk i karet? Er guramier generelt så utsatt for sykdom at dette er å forvente?
En liten rettelse
Jeg har 2 guramier igjen, den sannsynligvis syke hannen og en hunn som er frisk og aktiv.
Hva mener du med at vannverdiene har vært stabile, har du målt både ammoniakk og nitritt?

Dvergguramier blir lett stresset hvis de holdes sammen med aktive fisk. Da trenger de å kunne stikke seg vekk for å roe seg ned, og i et 54-literskar er nok mulighetene til det ganske begrenset.
Du har litt mye fisk i forhold til størrelsen på karet ditt, og ph er litt høy for noen av innbyggerne.

Dvergguramier er kjent for å være litt skjøre, og det skyldes trolig inntensiv avl i Asia, gjerne ved bruk av hormoner. Mulig du rett og slett bare har vært uheldig...
Hei og takk for svar.

Jeg har kun målt pH, nitritt og GH, så det er disse som har vært stabile. I de to akvariebutikkene der jeg har handlet, er jeg blitt fortalt at det ikke er nødvendig med andre tester enn disse. Men jeg bør kanskje begynne å måle ammoniakk i tillegg?

Det har jo slått meg at platyene er veldig livlige og svinser frem og tilbake overalt og sikkert forstyrrer guramiene en del. Så det blir nok ikke flere guramier i dette karet.
Sissimor
Du har litt mye fisk i forhold til størrelsen på karet ditt, og ph er litt høy for noen av innbyggerne. Dvergguramier er kjent for å være litt skjøre, og det skyldes trolig inntensiv avl i Asia, gjerne ved bruk av hormoner. Mulig du rett og slett bare har vært uheldig... :(

Hei.

Jeg har jo selv tenkt at det nok er for mange fisk i karet i utgangspunktet, så jeg kommer ikke til å "etterfylle" med fler fisk.

Jeg har hele tiden lurt å hva jeg skal gjøre med pH. Har målt pH 7,5 i springvannet flere ganger, og når jeg tester akvariet går det som regel opp mot 8. Har ikke kalkholdige steiner, men har ikke testet grusen for kalk. Jeg fikk rådet å bruke Sera PH minus (svovelsyre). Har prøvd dette noen ganger, men det virker litt pussig å drive å dryppe syre i karet hele tiden. Men er det dette jeg skal gjøre?
Ph- bør blandes ut i byttevannet, slik at overgangen blir gradvis for fiskene. Men om ph er høyere i karet enn i springen, så må det jo være noe i karet som hever den.
Ser ut som du bruker engelsk sjøsten. Har selv erfart at denne kan heve pH noe. Forresten utrolig fint akvarium du har!
Fixus
Men jeg bør kanskje begynne å måle ammoniakk i tillegg?

Det er greit å ha et målesett liggende, i hvert fall. Man trenger ikke å bruke det "til daglig", men i de første få ukene etter at filteret er startet opp, og i de første få ukene etter at man har brukt medisiner som man mistenker kan skade filteret (Sera Bactopur Direct er et eksempel på en slik medisin, syns jeg å ha lest).

Selv om det altså ikke er så ofte man trenger å måle ammoniakk, er det viktig å kunne måle det når man må, siden ammoniakk er svært giftig for fiskene.

Hvis det viser seg at grusen din hever pH, så bør du bytte den ut. Å tilføre pH-senkende midler er et stort stress, og ikke bare for deg men også for fiskene. Det bør unngås hvis overhodet mulig.
Kampfisk
[QUOTE=Fixus] Selv om det altså ikke er så ofte man trenger å måle ammoniakk, er det viktig å kunne måle det når man må, siden ammoniakk er [i]svært[/i] giftig for fiskene. Hvis det viser seg at grusen din hever pH, så bør du bytte den ut. Å tilføre pH-senkende midler er et stort stress, og ikke bare for deg men også for fiskene. Det bør unngås hvis overhodet mulig.

Takk for svar. Jeg dryppet Sera pH minus (svovelsyre) på grusen, og det boblet og skummet som bare rakkern. Jeg antar dette er en like god test for kalk som saltsyre eller eddik. Jeg spurte faktisk i akvariebutikken om grusen inneholder kalk, og det sa de den ikke gjorde... Ganske irriterende egentlig.

Planen nå er å skaffe et større kar (125 l) i løpet av ganske kort tid. Skal unngå nybegynnertabbene jeg har gjort med dette første akvariet. Og så skal jeg kjøpe test for ammoniakk! Men hva med KH, det må jeg vel også teste, da?
Anitarus
Ser ut som du bruker engelsk sjøsten. Har selv erfart at denne kan heve pH noe. Forresten utrolig fint akvarium du har!

Ja, det er nok engelsk sjøsten den heter, ja. Og jeg tror den inneholder kalk (se mitt forrige innlegg). Hyggelig at du liker akvariet. Det er jo vårt første, som vi kjøpte for å prøve oss. Men jeg ble jo straks hekta, og synes ikke lenger det er så stas med bare 54 liter...
Diagnose?
Nå er det ingen tvil lenger om at også den andre gurami-hannen er syk. Den ligger stort sett bortgjemt, spiser lite, ser kanskje litt mager ut, og har lang og trådet avføring. Det er forandringer på halefinnen og på siden av kroppen. Har lastet opp et bilde (har store problemer med å få gode bilder av den). Dette er altså gurami nr. 4 av 5 som blir syk på denne måten, mens alle de 29 (!) ikke-guramiene ser friske og glade ut. Er det noen som har en diagnose?
Ligner på et karpevirus ifølge online-hospital. Isåfall er kuren å ha gode vannverdier og å booste immunforsvaret?
Veldig mange av asiatisk oppdretta dverggurami er infisert med et kjipt virus, som ikke er noe å gjøre noe med. . Er antakelig dette du sliter med.

Løsningen er å få tak i en stamme som er oppdrettet i Norge av ikke-infiserte fisk. Det er jo en nydelig fisk, så det er synd at den er i så dårlig forfatning som dette...

Når det er sagt, er det ikke honning-gurami du har bilde av der? Likner ikke på dverggurami?
Anitarus
Prøv deg frem her: http://www.jbl.de/en/online-hospital Kjempebra side!

Takk for tipset!
Joakim
Veldig mange av asiatisk oppdretta dverggurami er infisert med et kjipt virus, som ikke er noe å gjøre noe med. [URLBLOCK1]. Er antakelig dette du sliter med. Løsningen er å få tak i en stamme som er oppdrettet i Norge av ikke-infiserte fisk. Det er jo en nydelig fisk, så det er synd at den er i så dårlig forfatning som dette... Når det er sagt, er det ikke honning-gurami du har bilde av der? Likner ikke på dverggurami?

Takk for interessant lenke. Jeg tenkte at det kanskje måtte være enten en parasitt eller virus, siden Sera Bactopur ikke hade noen effekt. Jeg avlivet fisken på bildet dagen etter at bildet ble tatt. Den siste hunnfisken fikk hvite prikker og er også blitt avlivet. Jeg sitter igjen med neontetraer, platy, siamesiske algeetere og ancistruser, alle stadig like friske og glade. Jeg skal uansett nå bytte til større akvarium, og kommer ikke til å kjøpe flere dvergguramier.

Jo, fisken på bildet (samme som min avatar) er nok en dverggurami, men fargen kommer kanskje ikke så godt frem. Jeg synes guramier er veldig flotte, så jeg kunne tenke meg å prøve andre gurami-arter som er mindre utsatt for sykdom. Noen forslag?

Dessuten har jeg hele tiden hatt litt høy pH, sannsynligvis pga. grusen (engelsk sjøsten). Se http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=66907&message_id=559604#559604.
Ja, det er synd det er slik med dverg-guramien, det er en flott fisk. Jeg har opplevd det samme som du, og det er ikke noe moro å se fisken bli dårligere og dårligere uten å kunne gjøre noe. Jeg er fremdeles på utkikk etter friske, norsk-drettede dverg-guramier, håper jeg får tak i de etterhvert så de kan spres i miljøet....

Såvidt jeg vet er det kun dverg-guramien som har store problemer med dette viruset.

Personlig syntes jeg perleguramien er en nydelig fisk, så hva med å prøve den? Noe høy ph er ikke noe stort problem, det viktige er at det er jevne verdier, at du ikke får jojo-verdier ved vannbytte f.eks.

Lykke til!
Hadde selv store problemer med DGIV. Det er viktig at de ikke blir stresset av svigninger i vannverdier. Så løsningen er oftere vannbytter.

Ellers liker jeg Honning guramiene veldig gått. Litt mindre en Dverg guramiene og litt fredligere. De er også litt nært i slekt så de kan i terorien bli utsatt for DGIV også.
Joakim
Personlig syntes jeg perleguramien er en nydelig fisk, så hva med å prøve den?

Ingvald Arne Meland
Ellers liker jeg Honning guramiene veldig godt. Litt mindre en Dverg guramiene og litt fredligere. De er også litt nært i slekt så de kan i terorien bli utsatt for DGIV også.

Jeg har selv hatt både perlegurami og honninggurami i kikkerten. Kanskje jeg prøver å ha et par av hver av disse. Men jeg er jo opptatt av å minimere stress på fiskene. Har nok gjort noen nybegynnerfeil med for mange fisk i 54-literskaret. Platyene er veldig livlige og så ut til å forstyrre guramiene en del med sin hyperaktive væremåte. Men dette blir kanskje et mindre problem i med 125 liter? Eller bør jeg gi bort platyene og satse på roligere fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap