Hvilken type cory bør jeg begynne med.

Jeg er blitt inspirert av diverse tråder her inne, og vurderer å få meg en gruppe med cory. Men hvilken bør jeg begynne med?

Akvariet har verdiene Ph=7, Gh=6 og Kh=2. Sandbunn og en del røtter. 2 japanske dragon-stone. Litt planter og et stort mosetre.

Andre beboere er kirsebærreker, amanoreker, 2 Ancistrus, noen platy yngel samt en skokk med snegler.

Jobber med å få ph litt ned 6,5 - 6,8 da jeg vil ha litt flere reketyper. Har som sagt lyst å prøve en gruppe med cory, og disse bør trives i mine vannverdier, være greie for en cory-nybegynner og gjerne være mulige å få til oppdrett på(Bare for moro)

Noen tips?
Gratulerer med ønsket om cory! Men disse fiskene er så utrolig sjarmerende, at du risikerer å bli rammet av Bartus Avhengigus. Bare så du er "advart" ;D

Aeneus er vel den aller mest vanlige coryen, kanskje nettopp fordi den er lett å få lek på (leker til og med villig i butikk), og at den tåler et stort spenn i ph. Ellers kan både sterbai og panda passe hos deg. Sikkert mange andre også.
[QUOTE=Sissimor]Gratulerer med ønsket om cory! Men disse fiskene er så utrolig sjarmerende, at du risikerer å bli rammet av Bartus Avhengigus. Bare så du er "advart" ;D

Hehe, fantastisk uttrykk Sissimor
MVH Pål

Pål sine fisker
[QUOTE=Sissimor]Gratulerer med ønsket om cory! Men disse fiskene er så utrolig sjarmerende, at du risikerer å bli rammet av [I][B]Bartus Avhengigus[/B][/I]. Bare så du er "advart" ;D Hehe, fantastisk uttrykk Sissimor :) MVH Pål

Ganske treffende syns jeg! Mener det var Emil Engø som fant det opp ;D

Jeg begynte med Corydoras Aeneus, den er ikke så dyr som andre arter, den er lett og holde og det er lett å få oppdrett (ikke det at jeg har fått det til)
Hehe, kjenner meg igjen i den med å ikke få til oppdrett på "lette" arter.

Tusen takk for svar. Corydoras Aeneus så jo veldig sjarmerende ut. Kan se hvorfor dere blir svake for disse nydelige fiskene. Synes panda også er flotte, så her blir det ikke lett å bestemme seg.

Må ta meg en tur rundt i butikker for å se om de har dem inne. Blir bare så ofte skeptisk til fisk i butikk, da de ofte bare ligger helt stille uten noe særlig aktivitet. Kommer vel gjerne av at de ofte er satt i kar med grov grus?

Så hvis noen leser denne tråden og har noen Aeneus til overs, så har jeg kar klart om en måneds tid (Må bare kjøre inn nytt filter slik at jeg kan ta ut filterhus i juwelkar)

Igjen takk for svar
Corydoras paleatus er utrolig nydelig du burde sjekke den ut også :P
Som deg er også jeg litt skeptisk til butikk fisk. Som oftest er privat drettet fisk både flotter og sterkere. Om en ikke vet om auksjoner og forum som AF t.ek er det butikker som står igjen for den "vanlige" akvaristen.

Om jeg var deg Rags, ville jeg først sondert terenget om hva som er tilgjengelig. Ofte får en tak i både flotte og sjeldne cory på auksjoner. Vet ikke om det finnes slike i ditt område. Hadde mange typer cory i sin tid og jeg hadde sykdommen.... hehe

Falt pladask for en gruppe Corydoras Metae som lett lot seg drette. For øvrig en gruppe jeg kjøpte av Mona O her på forumet. Desverre ser jeg den ikke ofte for salg lenger, av hvilken grunn vet jeg ikke. Ellers er jo Green Laser veldig pop om dagen, men har en noe høyere pris da.....
Hvis du finner Panda så ville jeg gått for den foran Aeneus ,finere og like lett å få i lek.
Men det finnes så mange flotte Coryer og de fleste er ikke vankelig å holde.
Les litt om vannverdier ,innredning osv. mht.Corydoraser og jeg tror du vil finne veldig mange fine.
Et aber er at ikke alle er å få tak i spesiellt i butikker ,så følg med på rubrikkannonser fra privatpersoner
jeg har Corydoras paleatus og det er trivelige lettstelte fisker. de legger egg ved vert vannskifte her hjemme.

her er tjukkebolla som jeg kaller den :P

[External Image]
Aquagal
Jeg begynte med Corydoras Aeneus, den er ikke så dyr som andre arter, den er lett og holde og det er lett å få oppdrett (ikke det at jeg har fått det til)


hehe, skrev litt feil det jeg mente å skrive var at jeg begynte med
Corydoras paleatus!
______________________________________________________________________

Mvh Aquagal
Inaktiv bruker
Jeg sier jo da såklart Pygme Cory. De er sjarmerende enkle og gir mye underholdning med stor nok stim.
Da har jeg lest til øyet ble vått.

Fant ut at det er auksjon her 12 februar, så må nok en tur dit for å se om det er noe å oppdrive.

Er enig i Sølvi i at panda er veldig sjarmerende, men liker vel egentlig alle.. (Begynner sykdommen før jeg har fått noen i hus??)

Takk for tips
Sp black
dette er min favoritt Cory! Sp.Black er NYDELIG og den er ikke sky.
har ett livekamera over mine her


vent ett par sekunder på siden så kommer bilde
Viktig å tenke på temperatur også. En helt enkel grei gjennomsnits cory som er veldig fin er Panda. Men ville gått for Adolfoi hvis du klarte å få tak i dem. Men her spiller temperatur en rolle. Skal du på auksjon så skriv ned navnene på de du tenker deg med hvilken temp de skal ha og håp at de dukker opp. Jeg annbefaller også at du heller har en art, men mange av dem. Det er sinnsykt fint og se en STOR stim av corydoras og de vil trives enda mer.
Rags
Så hvis noen leser denne tråden og har noen Aeneus til overs, så har jeg kar klart om en måneds tid (Må bare kjøre inn nytt filter slik at jeg kan ta ut filterhus i juwelkar)


Jeg har en 10-12 (litt usikker på antallet faktisk) i 190 literen min som jeg har vurdert å bytte ut. Aenus var typen jeg startet med, og har nå fått 3 andre grupper. Det er så mange flere jeg ville hatt, men da må jeg bytte ut noen... Og det har jeg altså vurdert med disse.

Vil også legge til her, siden du nevner storauksjonen, at jeg selv ville vært litt betenkt med å handle corydoras der fisken ligger en del timer i pose. Corydoras slipper ut en del gift når den er stresset, og det KAN bli ganske konsentrert i noen få liter vann.
Når jeg har kjøpt corydoras (i butikk), har jeg blitt spurt om hvor lang vei jeg har å kjøre, og fått beskjed at jeg ikke må få med noe av vannet fra posen over i akvariet. Gjelder det Sterbai, har butikken stresset fisken i en liten beholder, før de har lagt den over i posen jeg skal ha med hjem. Dette for at den skal slippe mest mulig gift før den kommer i vannet den skal fraktes i. Han som lærte meg dette, hadde selv fått dette forklart på en auksjon. Der kan en visst ofte se at spesielt sterbai er ganske fargeløse etter litt tid i pose... Jeg skriver "kan en visst", fordi jeg har ikke selv vært og sett på auksjon. Men jeg fikk se på Sterbaien jeg selv kjøpte den hvite giften som kom ut fra gjellene når den ble stresset.
Når dette er sagt, er det sikkert flere som har gjort gode erfaringer ved kjøp av corydoras på auksjoner. Jeg ville bare nevne det...
Bente Kråkenes
Jeg har en 10-12 (litt usikker på antallet faktisk) i 190 literen min som jeg har vurdert å bytte ut. Aenus var typen jeg startet med, og har nå fått 3 andre grupper. Det er så mange flere jeg ville hatt, men da må jeg bytte ut noen... Og det har jeg altså vurdert med disse. Vil også legge til her, siden du nevner storauksjonen, at jeg selv ville vært litt betenkt med å handle corydoras der fisken ligger en del timer i pose. Corydoras slipper ut en del gift når den er stresset, og det KAN bli ganske konsentrert i noen få liter vann. Når jeg har kjøpt corydoras (i butikk), har jeg blitt spurt om hvor lang vei jeg har å kjøre, og fått beskjed at jeg ikke må få med noe av vannet fra posen over i akvariet. Gjelder det Sterbai, har butikken stresset fisken i en liten beholder, før de har lagt den over i posen jeg skal ha med hjem. Dette for at den skal slippe mest mulig gift før den kommer i vannet den skal fraktes i. Han som lærte meg dette, hadde selv fått dette forklart på en auksjon. Der kan en visst ofte se at spesielt sterbai er ganske fargeløse etter litt tid i pose... Jeg skriver "kan en visst", fordi jeg har ikke selv vært og sett på auksjon. Men jeg fikk se på Sterbaien jeg selv kjøpte den hvite giften som kom ut fra gjellene når den ble stresset. Når dette er sagt, er det sikkert flere som har gjort gode erfaringer ved kjøp av corydoras på auksjoner. Jeg ville bare nevne det...


Har aldri hørt om dette med gift, men ønsker selvfølgelig ikke noe kollektivt selvmord på vei hjem fra auksjon.

Hvis du finner ut at du vil bytte ut Aeneus´ene dine, så er det bare å sende pris og hvor de kan hentes til meg per mail/telefon. Jeg har en annonse her inne med cory ønskes kjøpt.
Rags
Har aldri hørt om dette med gift, men ønsker selvfølgelig ikke noe kollektivt selvmord på vei hjem fra auksjon. Hvis du finner ut at du vil bytte ut Aeneus´ene dine, så er det bare å sende pris og hvor de kan hentes til meg per mail/telefon. Jeg har en annonse her inne med cory ønskes kjøpt.


Jeg skal gi beskjed ja. Bor selv på Kvernaland, så det blir i hvert fall kort vei
Og finner du noe på auksjonen på Sandnes, så kan du sikkert trygt kjøpe. Bare vær obs på å ikke få vannet de ligger i i akvariet.
Høres bra ut. Ikke sikkert jeg kommer meg på auksjon. Det er meldt fint vær neste helg, så da blir skitur prioritert.

Passer jo bra med kort vei
Gir meg ikke

Ser det en i nærheten som selger Sterbai.

Sjekket krav denne har, og det stod Gh 0-8. Jeg har reker i samme karet, og prøver å holde Gh på rundt 6-7. Noen som har meninger om det går greit?

Temperatur angitt er 24 - 28 grader. Går det greit å holde seg på 24, eller trives de best i varmere vann?

Kan jeg ha en stim på 10 stk i et 125 liters kar? Veldig lite annen fisk i karet.

Takk på forhånd.
Tilfeldig bekjentskap
© Torkild Olsen
Reklame for plussmedlemskap