Nytt oppsett, hvit vann. hva nå?

Hei

Dette er mitt første innlegg på dette forumet.

Det kommer nå som problemene(les; utfordringene) melder seg. Jeg registrerer dette spørsmålet under nybegynner selv om jeg har hatt akvarier til og fra i 25 år. Mest "fra" de siste 15 årene. Dette er allikevel første gang jeg kommer til å kjøre en god/lang innkjøring av akvariet etter å ha lest meg opp her de siste månedene. Veldig god informasjon på dette forumet. Jeg har tidligere vært registrert på det konkurrerende forumet, men med dalende aktivitet de siste årene var jeg veldig glad når jeg kom over og oppdaget hvor aktivt dette forumet er.

Jeg har kjøpt og satt opp et akvastabil effectline mark ii 360 liter med møbel. Dette er satt opp med to stk T5 lysrør. Natur/dagslys. Eheim utvendig filter pro 3 2075. Eheim varmekolbe. Aqua medic 100w varmekabler.

Så langt jeg har kommet nå, så har jeg limt fast bakgrunn, limt varmekablene til bunn, fylt i vann (halvannen uke siden), det er lagt inn bunnlagsnæring omlag 10 liter jbl-aquabasis, med biltema sand over. Grov type. Det er også satt inn to røtter.
Planter har jeg ikke fått satt inn, da disse tydeligvis blir utsolgt i dyrebutikken i det de kommer inn. Iallfall de 3 jeg har sjekket i mitt distrikt. I dag/morgen er det ventet inn ny leveranse, og jeg skal da stå klar

Som overskriften sier har jeg hvitt vann. Det er ikke helt tåkete, men nokså uklart. Spesielt når jeg ser inn i kortenden. Først trodde jeg at dette skyltes uvasket biltema sand, men det gikk en uke uten at dette ble bedre. Jeg byttet derfor ca 2/3 vann på lørdag. Fortsatt uklart. Jeg byttet deretter 2/3 søndag. Da ble vannet helt klart. Men mandag og frem til nå, har det gradvis blitt hvitt/uklart igjen.
Så da tolker jeg det slik at det ikke er grums/steinstøv, men kan være infusorier. Dette vet jeg lite om, men har lest her at det skyldes for mye næring i vannet. Regner da med at det kan skyldes bunnlagsnæringen og det at jeg ikke har fått satt inn planter enda. Kan også legge til at vannet luktet ubehagelig ved første vannbytte
etter en uke. Jeg testet vannet for nitritt og ph før vannbyttet, og begge var fine. Er det annet vannet bør testes for? (Har kjøpt jbl testsett)

Så til selve spørsmålet . Bør jeg tappe ut alt vann og fylle i nytt før jeg setter inn planter? Når jeg la inn bunnlagsnæringen la jeg først inn 2 sekker sand over varmekabler, så bunnlagsnæringen, og en sekk sand over. Jeg rotet alikevel dette litt opp på et punkt for å få festet sugekopp på bunnglasset. Jeg er lite lysten på å ta ut sand/næring da jeg er redd jbl-bunnlagsnæringen må kastes. Kan evt tappe ned vann til "sandhøyde" og fylle på enda en sekk over dette igjen.

Eller holder det å bytte vann (2/3) igjen før plantene settes inn og at dette vil forsvinne av seg selv?

Når jeg har fått inn planter vil jeg starte med innkjøring med salmiakk etter 530's metode. Da har jeg forstått det slik at vann ikke skal byttes før en har akvariet ferdig innkjørt, dvs i sluttfasen av denne "behandlingen". (Mulig det er misforstått)

Håper noen har giddet å lese dette lange innlegget og har noen gode råd og komme med. Føler det var viktig å beskrive godt(tror jeg) hvordan karet er satt opp. Kan også legge til at varmekablene har stått på siden akvariet ble satt opp for en god uke siden, og at temperaturen ligger på 29/30 grader. Tror jeg må stille inn at kablene kun er på en halv time, og så en halv time av. Har heller ikke hatt mye belysning. Lyset har kun vært på om kveldene i 4-5 timer. Det er heller ikke sollys inn på akvariet, kun dagslys.(dempet).

Takker for evt. god råd



Gratulerer med superflott akvarium! Og velkommen hit til oss på AF ;D

Det spørs om det grå vannet skyldes oppvirvlet bunnlagsnæring. Det bør være minst 3 cm tykt lag med sand oppå denne.
Tusen takk for det! Er veldig fornøyd takk også for svar!! Jeg hadde ikke fått med det at 3 cm var anbefalt, så takk for tips. Tror bare jeg tapper ned vannet i kveld og fyller på en sekk til med sand da. Jeg skjønner allikevel ikke helt om du mener partikler/støv fra denne massen, eller om det dreier seg om en form for alge som farger vannet? Jeg har nok og mer enn 3 cm dekning i stort sett hele akvariet uten om fremme hvor det er minst sand. Det kan uansett ikke gjøre det verre, og sand har jeg liggende, så det må forsøkes.
Røttene er og trukket ned i sanden.

Sist gang jeg satte opp akvarie, for vel 5år siden ( har flyttet/bygd de siste årene, så det har ikke vært proritert) fikk jeg heftig algeutbrudd etter 2 dager, blir jo skuffet av slikt, men det gikk seg rask til. Denne gangen er det altså uklart vann. Håper det løser seg i løpet av en ukes tid og at jeg da kan begynne innkjøringen
Mere sand
Da ble vannet tappet helt ned på onsdag og det ble fyllt på en ekstra sekk med sand. Vannet er nå krystalklart takk for tips!!!

Planter ble satt inn i går, så nå skal jeg lese med opp på innkjøring med salmiakmetoden!

Blir spennende
Masse lykke til med innkjøringen skal bli gøy å følge med hvordan akvarie blir etterhvert!! Legg ut bilder, det er vi glad i )
Helt likt
Dette er første gangen jeg svarer på et innlegg...

Som deg har jeg fulgt med i mange måneder, og lært og lest, men aldri kommet i gang med å svare aktivt.

Så her er det da, færste kommentar

Først og fremst graturlerer! Du har klart å sette opp et anlegg som er 99,9% likt til det jeg satt opp i sommer. Akkurat lik kar (sort) med T5 dimbar, bakgrunn, med E-heim proff pumpe og utvendig varme. I tillegg til varmekabel med bunnsubtrat.

Det var mye arbeid å lime bakgrunn, lime varmekabel etc. Og også hos meg var det en viss skuffelse da jeg fikk hvit vann, ordentlig tåkete da jeg fyllte vann. Jeg ventet et døgn uten at det hjalp noe, før jeg leste meg frem til en eller annen artikkel her på akvaforum som påpekte at det var normalt og skulle forsvinne.

Det tok 10 dager, men etter det var det tåkefritt hos meg. Jeg mistenker at vekstgrunnlaget i bunnen skyler ut noe som gir dette i vannet. Også nå, 7 måneder senere er det av og til en hvit virvel som kommer opp når planter settes ned litt dypt.

For min del startet jeg med t8 lys, og jeg fikk en ordentlig alge ned tur da jeg byttet til t5 så jeg er spent på å følge med om du slipper dette da du setter opp hele balansen fra starten av med t5.

Jeg skal forsøke å legge ved noen bilder slik at du kan få et inntrykk av hvordan det er. Plantene har vokst seg store og sterke med dette oppsettet og en kan ikke si annet en at det er flott. Synes alikevel at det er vanskelig å få nye planter til å etablere seg like bra, og jeg synes det er vanskelig å dosere gjødning i tillegg til den vekstbunnen som er lagt. Det blir fort litt alger som jeg ikke får kontrolert med hurtigvoksende planter, som jeg ikke greier å forklare helt selv.....

Håper du fant noe av dette interessant, legg igjen spørsmål i tråden hvis du lurer...

MVH Erik
Så hyggelig med svar fra begge to skal prøve å få lagt ut noen bilder jeg og!
Veldig interessant at det var noen med helt likt oppsett, da kan vi dele litt erfaringer

Jeg har også tidligere gått fra t8 til t5 belysning, og fikk problem med alger. Løsningen ble den gang å kutte ned på belysningstiden til kanskje 10-11 timer pr dag, og fikk da kontroll. Kuttet og ned på gjødning, men usikker på om det var det som gjorde susen. Hadde også diy co2.

Det er ikke noe som er kjedeligere enn alger. Blir liksom ikke så hyggelig når en skal sitte og kose seg og se på akvariet. Heller ikke å få besøk og vil vise det til familie og venner.

Jeg er også spent på om bunnlagsnæringen vil gi for mye næring ift plantene klarer og oppta, og føre til alger. Planen er og å være veldig forsiktig med ekstra gjødning de første månedene, og så gradvis øke. Holder jeg algene i sjakk frem til sommeren, og får en god innkjøring og balanse i karet, er planen(drømmen) og sette inn to ekstra lysrør og begynne med co2 tilsetning.

Drømmen er altså et plantekar med bunndekkende planter så får vi se om algene setter en stopper for det...... :-o

Jeg satte i går inn lysstyringen, sunriseren, men lurer på om den er deffekt. Dvs jeg har ikke lest bruksanvisningen enda da, hehe , men knappen for sunset virker ikke likt knappen for sunrise. Helt myk, og klikker ikke. Når jeg trykket den hardt inn et par ganger i går kveld, startet dimmingen av lys, men etter 10 min eller noe økte belysningen til fult igjen. Etter en halv time / 40 min kuttet jeg bare lyset manuelt. Er det noe jeg gjør feil, eller skal den være slik? Om du har den da? ( eller noen andre) sunriser til effectline armatur.
Fine bilder forresten liker godt den typen røtte. Skal og se om jeg finner noen slike. Legg inn et helhetsbilde også hvis du har....
Sunriser
Ja jeg har en sunriser jeg også.

Og utrolig nok samme plan når det gjelder CO2, og utvidelse av antall lysrør.

Co2 har jeg bestillt, og kjenner jeg meg selv rett, vil det ta en måned eller 2 før jeg rekker å installere og stille inn alt... Da får jeg 2 måneder til for å få den balansen jeg mener skal til for å starte denne prosessen. da har dette vært i drift i 9 måneder.

Sunriser kan være litt knotete. Det er ikke så mange knapper å trykke på og dermed reagerer den ikke alltid som du forventer.

Tipset er å koble den til i løpet av helgen midt på dagen, og still inn lysstyrken til den høyden du vil ha på dagtid. Når du så trykker knappen på kvelden tar det ca 45 minutter for å kjøre ned lysstyrken til ca. 10% (som jeg synes er ganske lys fremdeles) Så slår jeg av manuellt en time senere, slik at det er helt mørkt om natta.

Hvis du trykker litt på måfå på disse knappene, så går det litt i ball med elektronikken som skal styre den 12 timer syklusen. Men en god forklaring har jeg heller ikke på det.

I mitt tilfelle må jeg også holde knappen inntrykket i 4-5 sekunder, så begynner lyset å blinke, og dermed er syklusen satt.

Det er flott å kunne dimme om kvelden, og så lenge jeg er hjemme er det jo for min del helt OK, å slå av når det måtte gjøres. Jeg kommer nok til å sette en timer mellom armatur og strømtilførsel uavhengig av sunriser. kjører da timer på 13 timer og sunriser har jo en 12 timer interval... Det er flere som gjør det har jeg lest her...

Oversiktsbilde vedlagt... litt mørkt i stua nå, men skal eksperimentere litt for å få det best...

Hold meg oppdatert om hvordan du skrider frem... artig å lese...
Det var jo kjempe fint!! Grodd seg godt til der ja. Jeg har ikke fått inn så mye enda og plantene er små, men de er iallefall grønne og fine nå som de er helt nye Forsøker å legge inn noen bilder selv.....

Jeg skal prøve å koble den til igjen nå og kutte i kveld. Håper det funker. Leste at sunriseren ble nullstilt når strømmen ble kuttet, så satser på å få den i svevet igjen da.

Hva slags co2 system har du bestilt? Noen linker? Blir bra og få det og på plass

(Gikk ikke med bilder fra ipad'en ser det ut til)

Legger inn litt bilder og tekst etter hvert. Blir nok mange spørsmål ifm innkjøringen, men det blir spennende. Prøver å komme i gang med det i dag, hvis jeg blir fortrolig med den informasjonen jeg finner....
Jeg fikk også hvitt vann, jeg har akuratt startet med et lite 19 liters, med noen guppy'er og 4 platyer i. Jeg gjorde som damen i dyrebtuikken sa; vasket grusen godt, vasket karet uten såpe innvendig og la i planter, rot og gjemmested, satt opp pumpe med filter, og litt bobler. Hadde selvfølgelig i aqua-safe. Men det ble hvitt...
Har tatt stix, og den viste selvfølgelig nitrittutslag, så jeg byttet ut noe vann som foreslått. Men forstatt er ikke vannet klart...
Morro med mkii
Hei, flere med samme leketøy!
Har samme kar med kabler fra JBL, men kun 20 watt så plantene ikke fryser på beina. Har i tillegg satt karet på et liggeunderlag. Stenger av varmekablene med timer om natta.
Prøver meg med bakgrunnsfilter i første omgang med to Eheim Compact 300 til sirkulasjon. Bakgrunn fra BTN. Måtte skjære av en tusenlapp for å få plassert stubben i hjørnet, ellers ville den blitt alt for dominerende.
Har stått med vann i to uker nå. Bytter noen bøtter nå og da med nytt og litt fra diskuskaret. Fortsatt litt grått vann, men det begynner å hjelpe.
Fikk en del alger + trådalger på bakgrunnen i begynnelsen, men etter at Amano rekene kom over ble det borte over natta. Hornblad skal også være en bra konkurent til alger.

Flyttet litt fisk hver dag siste tre dager. Ser ut til å fungere greit. Venter med diskusen noen dager til så er jeg helt sikker.
Har dyttet ned noen JBL ProFlora kuler til plantene, 7 stk. De skal holde ett år så vi får se hvordan det går.
Heller i litt HappyCarbo som erstatning for CO2.
Planlegger skikkelig CO2 anlegg men har ikke bestemt meg for modell ennå, men regner med at mye av utstyret til øltappeanlegget får nye oppgaver.
Har også en SunRiser som er litt vrang, pluss at den ikke demper nok. Har nå en timer i tillegg så det blir helt mørkt.
Kikker litt på andre dempere, men er litt usikker på om det teknisk lar seg gjøre å dempe mer uten flimmer. Akvastabil mener det kan være et problem?
har to T5 rør, Sylvania Aquastar og Grolux.

Co2 bestilt
Veldig gøy å lese om (nesten) like oppsett og erfaringer.

Jeg har nå bestilt et CO2 anlegg, det består av flere komponenter, som jeg kan skrive noe mer om når alt er på plass....

Har bestilt i utlandet hvor jeg har noen kontakter som gir god hjelp og tips om hvordan dette kan utføres på best mulig måte...

Er litt spent, men det er nok noen uker før jeg kan skrive noe om hvordan ting har gått. Har funnet en EKSTERN reaktor som kan stå etter pumpen, det betyr at det fortsatt er minimalt med utstyr i karet, og det er jo fint i seg selv...

Når jeg leste om varmekabelstyringen din, kan jeg anbefale følgende løsning:

http://aquapet.nl/artikel/variant/1403

Den fungerer virkelig perfekt, og gjør at gulvvarmen alltid er noe høyere en karet som da igjen gjør at det blir en oppdrift og naturlig lufting av grusen (teorien )

Sender noen flere bilder og linker når CO2 er på plass i heimen.... Har samtidig bestilt en hel koffert til vannverdi testing (utrolige 40 euro for en komplett koffert med 7 tester)... så nå skal jeg følge litt med på utviklingen før og etter CO2 installasjon for å se på vannverdieffekt...

Spennendes...!
Spennende med flere like oppsett

MKII: Veldig fin bakgrunn. Kunne godt tenkt meg den selv, men valgte slimline fordi jeg var redd for at den bakgrunnen tok for mye plass. Men det ser ut til at den bakgrunnen skaper en illusjon av dybde i seg selv

Jeg har de siste ukene drevet med vanntesting og atter vanntesting ifm innkjøring med salmiakk. Det har vært et styr i seg selv. Veldig lærerikt, men også veldig frustrerende med stadig økende mengder av alger og vann som nesten ikke går an å se noen ting i. Uansett, hvis jeg bare får kontroll på algene etter innkjøringen, ville jeg gjort det samme igjen.

Den for styring av varmekabler såg smart ut. Jeg har nok kjøpt alt for kraftige varmekabler, og vannet ble alt for varmt, så denne skulle jeg hatt. Nå er jeg ikke så stødig i tysk, men er denne uavhengig av valgt temperatur i akvariet? Og bare sørger for å holde "bunnen" en grad varmere? Og fungerer bra med kolbe?

Du må legge inn bilder og erfaringer med co2 så fort du får det på plass

Når det gjelder sunriseren er denne foreløpig koblet ut, men jeg fikk den ikke til. Lurer på om jeg gjør riktig?!?! Når styringen er koblet til og lysetpå, og jeg justerer manuelt på lyset med "hjulet" på styringen, da klarer jeg å få dimmet lyset helt ned. Slikt kunne det vært om natten, men kan ikke være slik om dagen. Jeg ønsker full lysstyrke, og har derfor stillt det inn på det. Når sunriseren da dimmer lyset om kvelden, ser det ut til at den kun dimmer lysset ned til kanskje halv styrke. Slikt kan det ikke være om natten. Dersom det er slik at den ikke kan dimme lenger ned, så lenge at lyset skal være maks om dagen, er den slik jeg ser det ubrukelig. Det hjelper ikke å koble på timer for å kutte lyset helt. Da blir det en brå overgang på lyst og mørkt uansett. Håper at jeg gjør feil og at den fungerer bedre

Andre erfaringer med denne?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap