Lysrør fra clas ohlson ?

Lysrør fra clas ohlson til akvariet, endel rimeligere enn i akvariebutikk, men blir det riktig lys ?
Biltema selger iallefall "riktige" lysrør.
Du kan bruke alt av lyskilder, men skal du ha planter i karet er det fordelaktig med riktig fargespektrum (Kelvin)
Over 6000K. Du får lysrør i 6400K (6500K?) forskjellen er ikke merkbar. Da gror plantene seg tette og fine. Du kan fint bruke 10 000K også.

Tunfisk biter
Biltema selger iallefall "riktige" lysrør. Du kan bruke alt av lyskilder, men skal du ha planter i karet er det fordelaktig med riktig fargespektrum (Kelvin) Over 6000K. Du får lysrør i 6400K (6500K?) forskjellen er ikke merkbar. Da gror plantene seg tette og fine. Du kan fint bruke 10 000K også.



OK - ringte biltema engang og de sa de ikke hadde noen som var 90 cm langt. merkelig. Har et powerglo må skaffe et til, men bare lurte på om det gikk å slippe rimeligere unna. Det skal jo bare brukes i et år.
Tunfisk biter
Biltema selger iallefall "riktige" lysrør.


Hvilke rør er "riktige" der da?
Alle T5-rørene dem har på Biltema er jo på 4000K, og forholdsvis lav W.
Har prøvd dette i et par mnd nå, og plantene trives ikke, bare god algevekst!
Glemte å skrive at jeg har T8
skifter ikke ut etter ett år jeg,man merker vel når det begynner og svikte,ikke sikker selv men
Larsern
skifter ikke ut etter ett år jeg,man merker vel når det begynner og svikte,ikke sikker selv men



Sies at effekten tar slutt etter en tid selv om det enda er lys. Akkurat som at solariumsrør må byttes ut for at effekten tar slutt selv om det er lys fremdeles.
..... siste innlegg kom to ganger så derfor sletter dette da jeg ikke vet hvordan slette et helt innlegg ...
Bruker T8 rør fra Biltema i et kar, og de funker utmerket for planter hos meg. Desverre kommer disse rørene bare i 18 og 36 watt. De er 6500 K.
Sissimor
Bruker T8 rør fra Biltema i et kar, og de funker utmerket for planter hos meg. Desverre kommer disse rørene bare i 18 og 36 watt. De er 6500 K.


Det røret som gikk var visst osram kanskje fra clas ohlson, så kjøpte det foreløpig , en la det igjen på bussen på tur hjem, så .... får se, planteveksten er forsåvidt bra, hatt dette akvariet i 1/2 år med 1 osram og 1 power-glo ...
Helt off topic, men må bare si det alikevel: ustyrtelig søt den avataren din Galaxy
Kan nok stemme at biltema svarte at de ikke har 90cm lysrør i 6500k. Dette er 30W rør, og faktisk litt vanskelig å få tak i utenom de som selger akvarietilbehør. Selv ikke elektrogrosistene har vanligvis slike i hyllene. Landet opp med nettbutikk til min 200l som har samme rør. Noe slikt er en tilsvarende løsning.
Livslengde
lysrør "lever" fra 12000 til 18000 timer litt etter som type osv, longlife rørene enda lengere, det står angitt på pappen på nye rør, dvs at de leverer den styrke og farge de skal innenfor denne tiden.. problemet er at de lyser så mye mye lengere men da er de etterhvert "døde" i forhold til farge og kelvin. spiller ingen rolle om de kommer fra biltema, clas ohson eller akvaributikken bare du får tak i riktig rør i forhold til watt (lengde),farge og kelvin. det er faktisk ikke så mange lysrør fabrikker her i verden, så mye kommer fra de samme stedene med forskjellig papp
Sissimor
Helt off topic, men må bare si det alikevel: ustyrtelig søt den avataren din Galaxy :D


hehe takk ja den pusen er aldeles nydelig
Ble et veldig GULT lys fra Clas Ohlsson .......
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap