Filterpumpe anno 2012 ?

Som nevnt i mitt innlegg om gammelt filter, så skal jeg starte opp igjen akvariet mitt etter ca. 20 års nedetid. I løpet av 20 år er det skjedd en del forbedringer innen utstyr og kunnskap, og jeg lurer på om det kanskje kan ha kommet noen vesentlige forbedringer innen filterpumper som jeg bør ha for å få et best mulig miljø. Jeg har et 60 l akvarium, og filterpumpe Fluval 1 (Kjøpt i sin tid etter anbefaling fra dyrebutikken) Filteret er en slags grovporet "skumgummiplate". Er denne filterpumpa bra nok for mitt akvarie til å starte opp igjen med, eller finnes det andre løsninger jeg bør overveie. ?
Tror det er bra nok det du har!
Ett filter er jo en ganske enkel greie. Fler av de nymotens filtrene er slett ikke så godt konstruert.

Har selv nettopp kjøpt et utvendig Eheim Ecco som jeg våger å påstå har en konstruksjons feil, hvis filterets misjon er å rense vannet det suger inn.

Du kan jo eventuelt vurdere å bytte svampen i det, kjøpe blåfiter-matte (fin type)
og skjære til.
Dag
Du kan jo eventuelt vurdere å bytte svampen i det, kjøpe blåfiter-matte (fin type) og skjære til.


Takk skal du ha for svar. Men kan jeg få spørre hva blåfilter-matte er for noe ? Ser det er nevnt flere steder i forumet men finner ikke ut hvilken spesiell misjon det har kontra "vanlig" filter.
Det er bare en bit med svamp (filtermedia) som de selger i akvariebutikker.
Beregent for hjemmemekk av filter.
En slags grovporet "skumgummiplate" som du selv kaller det
Ok
Så da er det ikke noe spesielt ved denne blåfilter-matta annet enn at man kan kutte den til selv ?
Bare å kjøpe og kutte så det passer Men det er 3 forskjellige tettheter på disse, mulig flere også
Fluval 1 ?
Det er nok for lite for karet ditt. Det gir dårlig sirkulasjon og filtrering. Hvis det er et innvendig filter du skal ha, bør du kanskje heller vurdere Fluval U2. Det har mye større filtervolum som gir langt bedre filtrering og bør passe bedre i et 60-liters kar.
Andre gode alternativer er Eheim Biopower 160 og Eheim Aquaball 130.
Hmmmm. Var visst noe feil med linkene til Aquamanias..........
Det spesielle med blåsvamp er at den har helt åpne porer slik at vann lett passerer gjennom. Finnes i tre grovhetsgrader, og jeg vil tro at den midterste er bra for deg. For fin vil gå tett fort og for grov vil slippe gjennom mer partikler.

En annen sak er at det materialet som tetter rundt ledningens inngang til filteret, kan ha blitt hardt/sprøtt med årene og ikke være helt tett lenger. Det kan gi skumle situasjoner med overledning og også støt hvis du har hendene i karet uten å dra ut støpselet.

Et filter er akvariets hjerte og du vil neppe pådra karet ditt et infarkt med det første. Bruk noen kroner på et nytt filter er mitt råd. Helst et som er beregnet på større kar enn 60 liter.
Takk for gode tips og råd.
Jeg er ofte borte ved akvariet (selv om det bare er vann der ennå) og ser og vurderer både det ene og det andre. Etter deres anbefaling om en litt større pumpe, så er denne anbefalingen overens med min magefølelse. Jeg synes liksom det er litt for "lunken" aktivitet i vannmassen.
Ny filterpumpe skal anskaffes ved første mulighet (etter det er kommet inn litt mere på konto'n )
Tilfeldig bekjentskap
© Lennart Axelsson
Reklame for plussmedlemskap