Hastesak! beste humane måten å avlive fisk på...noen som vet?:-(

Har nettopp fått vite at vi bør gjøre kort prosess på to av Kardinaltetraene som har fått en parasitt på seg. Lurer derfor på hvordan man bør gjøre det på mest mulig human måte...Noen som kan fortelle meg?

"Før i tiden" ble vi fortalt at det beste er å sleppe dem ned i kokende vann, men jeg har hørt at det ikke er så ok. Har hørt at det er en annen metode som skal være mye mer human, men finner ikke ut av det.

Noen som kan hjelpe meg?
Takk:-)
Nellikolje ja...men hvordan gjør man det? Vet du hvordan man gjør?
"Nellikolje doseres slik: Minimum 10 dråper Nellikolje pr liter vann (jeg anbefaler opptil 50 dråper pr liter vann ved avliving hjemme). Løs først oljen i litt varmt vann til ca 50 grader. Bland det i avlivingskaret. Sett fisken forsiktig i karet og vent til den sovner, og vent lenge nok til du ser at den ikke reagerer, + 10 minutter til. De fleste fisk vil ikke våkne igjen etter så sterk dose, men de er så dypt bedøvet at de skal kunne evt dekapiteres, stikkes, eller annen terminal behandling."

Hentet herfra.
de dør med en gang du har dem oppi fosskokende vann. så lenge det er små fisk så synes jeg det er helt greit å bruke kokings metoden. hvilken parasitt har dem fått? sikker på at du ikke kan ta en kur på dem?
Takk for svar Maja og Donald

Donald: Regner at vi gjør det på din metode bare vi får tak i nellikolje i morgen. De hadde ikke på nærliggende apotek Prøver igjen i morgen.

Maja: Flere jeg har snakket med tror det er hvitprikker, men det er ikke det. Det er en hvit trådaktig invollsormlignende sak som sitter klistret på fiskene. Størrelsen og utseende er litt lik barnemark hvis du vet hva det er. På den ene fisken er den klistret til fremre bukfinne og opp mot magen, mens den andre sitter den på "skinken" ved halen og virker som den har laget hull inn i magen på en måte. Jeg ser godt begge ormene, og spurte Tam Alna om det gikk an å fjerne dem med pinsett e.l.. Vedkommende sa at det gikk an, men veldig vanskelig på så små fisker da det for det første er vanskelig å holde de nede mens man skal ta vekk ormen. Dessuten er det ofte at disse småfiskene ikke takler dette så godt, så han mente på at det mest humane ville være å avlive dem. Det tror jeg også faktisk i dette tilfellet Jeg glemte å spørre ham om hvordan jeg skulle gjøre det, og nå har jeg fått så mange råd om det at jeg er helt tullerusk. Tror jeg gjør metoden til Donald først og så din for å være helt sikker på at jeg avliver dem helt...Ikke morsomt, men heller det enn at de skal pines. Vi prøver å få tatt et skikkelig bilde av parasittene sånn at han som heter Geir på Tam Alna skal få identifisert den. Greit å vite til en annen gang.

Jeg så noe som liknet på sykdomsforumet her inne, men de lå inne i en slags gjennomsiktig boble og det gjør ikke disse. Ekle er de uansett og jeg vil slett ikke at fiskene skal plages
Trodde nelikkolje var nellik og sprit, er veldig bra mot knott om sommeren, bruker sitronolje mot mygg!
Prøvde å ta bilde av fiskene gjennom akvariumet, men har en scalare som er linselus, så gubben slet med å få tatt skikkelig bilde. Tenkte jeg skal finne et passende gjennomsiktig glass eller skål, ta opp hver og en av fiskene for å ta bilde av dem. Kanskje noen av dere klarer å se hva som feiler de ulike Men de to kardinalene avliver jeg, fordi det virker som om de ekle ormene har gravd nok på dem

Men...når jeg tenker på det...Hva er lurt å ha i et førstehjelpskrin for akvariefisker enkli'? Nå spør jeg sikkert dumt, men for å lære, så må man det) Gode innspill mottas med stor takk

Tusen takk for at dere hjelper meg foressten Setter umåtelig stor pris på å få innspill og svar fra dere. Kanskje jeg blir like flink med akvarium som flere av dere her inne etter hvert;-DD Det er i alle fall en mye hyggeligere hobby enn det jeg hadde trodd.

Har planer om å flytte på oss etterhvert og da tror jeg jammen jeg kommer til å ha akvarium på flere rom. Det finnes ikke mer beroligende og koselig å komme inn i et rom med et pent og velholdt akvarium med fine fisker Er personlig veldig glad i maller jeg da Artige vesener)
Har nå omsider fått beskjed om hvilken metode som er mest human og det er å gjøre som fiskerne...Kakke dem i hodet, skjære strupen og knekke nakken bakover. Så da er det ikke mer å lure på. Nå har jeg fått så utrolig mye rare beskjeder fra den ene og den andre og til slutt blei jeg helforvirra Faktisk såpass forvirra at det endte opp med epost til både veterinærhøyskolen og Mattilsynet. Får jeg et fornuftig svar derfra, så legger jeg det ut her.

Putte i do = NEI i følge veterinær!
Sleppe fisken i kokende vann = Absolutt NEI i følge veterinær!

Andre tullete råd skal jeg visst ikke bry meg med...i følge veterinær (fra et fylke med mye fisk)

Så da gjør vi kort prosess. Legger småfiskene på fjøla og smeller til med en svær gummihammer. That's it!
Får ingen dummeste-spørsmål-jeg-har-hørt-premie av meg i alle fall! Du oppdager jo at noe er galt lørdag ettermiddag en halv time etter stengetid, eller søndag formiddag når butikkene er stengt mandag også. Eller i jula. Kan krysse av for alle de variantene, og hadde mye tull til å begynne med. Så jeg dura inn hos Dahls Dyrerike en mandag rett etter at de åpnet dørene og truet Elisabeth (storoppdretter) til å sette sammen en fornuftig nødpakke. Nå står eSHa Exit og 2000, JBL Furinol og JBL Oodinol i medisinskapet. Den pakka tar ikke alt, men den tar lette til middels fæle ting ble meg fortalt...

Har heldigvis ikke måttet bryte forpakningene med JBL-medisiner, for nå går all ny fisk i karantenekar. Som blir permanente, for de er jo så fine! Det er litt gøyere å medisinere 50 liter vann enn 450 liter vann, og enda artigere i en tolvliter. Da får du sjekket hver enkelt fisk før de settes ut i storekarene. Og ingenting kan egentlig bo i en tolvliter særlig lenge, så de forblir karantenekar...

Mye av det vi drasser med oss i poser fra butikken tar eSHa knekken på, men det er ikke verdens sterkeste midler, det er vel derfor de ikke tar knekken på filterbakteriene, og verd å forsøke først :o)

Har forresten akvarier i mange rom, det er jeg nå så lei av at alt flyttes inn i stua i en reol. Fordi vi ikke har plass til akvarierom. Bare et tips, det blir færre steder å søle vann på når man har det litt samlet ;o)
Å kunne avlive på en ordentlig måte er greit når man har smådyr og fisker, syns jeg. Selv syns jeg det er greit å legge fisken på ei fjøl og kappe hode av kroppen. Fort gjort.

Har du lest sykdomsartikkelen under akvarieskolen? Veldig fin artikkel som tar for seg mange vanlige sykdommer og parasitter, og hvordan dette behandles.

Hvor får man tak i nellikolje forresten? Å bedøve fisken først høres absolutt mest skånsomt ut.
Knekke nakken er veldig fort og humant gjort hvis riktig gjort Kanskje litt vanskelig på de aller minste men på litt større så fungerer det fint.
Fisken opp ned,legg tommell under hakanakke stødig ned på pekefinger og et kjapt knekk ned.Som man gjør når man fisker og skal ha med seg fisk hjem.
Et godt knips eller to i hode på de små fungerer også fint.
På kardinaltetraene regner jeg med at det blir et kjapt smell med en gummihammer med stor omkrets...men blir nødt til å vente til i morgen, selv om jeg helst burde ha tatt dem i dag

Huff kjedlig uansett.Lykke til.
Kjenner jeg får frysninger på ryggen og direkte ubehag av å lese dette. Huff, jeg takler ikke å se at man fisker, og sløyer fisk en gang, og å i det heletatt skulle ta i fiskene og banke de mot noe hardt, eller med hammer, eller knekke nakke, eller skjære i dem, får meg nesten dårlig ! Klarer ikke ta liv av noen jeg - bortsett fra edderkopper - de skremmer meg sånn at de fortjener å dø.

Huff. Nei, da virker nellikolje bedre. Da ser fiskene hele og fine ut etterpå, ikke noe blod eller søl eller ekle intrykk. Kan sikkert bare legge dem nedi mens de er i hoven, og så bare frakte dem videre til toalettet..

Men, hvis fiskene der skikkelig syke, dør de ikke når de spyles ned i toalettet da? de får jo en hurtig ferd gjennom rørene, trodde dette tok knekken på dem?

Hei.Fisken dør nok når du skyller den i do helt sikkert av fler grunner som temp,forurensingen i vannet og hard medfart nedover i rørene,men dette blir aldri no human måte for de lever jo en stund nedover i rørene kanskje fler minutter.Så det annbefales nok at fisken er helt død før den får en tur i do.
Abboren
Hei.Fisken dør nok når du skyller den i do helt sikkert av fler grunner som temp,forurensingen i vannet og hard medfart nedover i rørene,men dette blir aldri no human måte for de lever jo en stund nedover i rørene kanskje fler minutter.Så det annbefales nok at fisken er helt død før den får en tur i do. :-)

*liker*
Akvariefisk SKAL IKKE skylles ned i do pga. smittefare. Skulle de i tillegg overleve turen gjennom systemet og i vår natur, så utgjør de en fare for norsk fauna Det er faktisk ikke LOV å putte akvariefisk i do!

Når det gjelder det å ta livet av dem, så fikk jeg som sagt førstehåndsbeskjed av en VETERINÆR (etter mye styr, tull og vas inne på alle slags fora og telefoner til ulike dyrebutikker, akvarister+++ som aldri kunne bli enig om hva som var mest humant...) om at det å kakke dem i hodet/bløgge dem var det mest humane...blod eller ei.

Her må vi ikke begynne å kjøre igang våre egne tankesprell hvor jævlig det ser ut. Hvis man er oppvokst med dyr, på gård, i fiskerfamilier, så gjør man slike ting med respoekt overfor dyra og velger de metoder som faktisk er best for dyrene. Det viktigste må være hva som er mest HUMANT. Jeg er slett ikke glad i å avlive noen av dyra jeg har hatt...har hatt tøffe påkjenninger etter å ha måttet avlive alt fra smådyr til hest og uavhengig metode så er det jævlig for oss som er glad i dem lell.

Nå synes jeg det ble usedvanlig mye styr for å få avlivet to små kardinaltetraer, men jeg hadde heller ikke regnet med at de vise / lærde skulle strides/debattere så voldsomt om hvilken måte som er mest humant. Før i tiden slapp man fisken i kokende vann, men det er hverken lov eller humant slik jeg nå har forstått det. Da blei jeg usikker på hvordan jeg skulle gjøre det. Men jammen blei jeg helforvirra og usikker når jeg fikk hundrevis av beskjeder fra tilsynelatende folk som skulle, burde++ vite dette. Jeg trodde jeg skulle få et kjapt og konsist svar...noe jeg slett ikke fikk.

Det medførte at jeg skrev et brev til både Mattilsyn og veterinærhøyskole for utgreiing og svar derfra. I og med at jeg er redusert av en influensa e.l. satte jeg i mellomtiden min mor til å prøve å få tak i en veterinær som vi kjenner. Heldigvis fikk vi det svaret som jeg nå herved kommer til å forholde meg til inntil noe annet er bevist. (Bla. for å slippe å føle meg som både dyremishandler og få dårlig samvittighet+++)

Når jeg får svar fra Mattilsynet og veterinærhøyskolen, så skal jeg legge ut svaret her, sånn at det ikke blir noe å lure på for noen
Her er en del av svaret jeg fikk fra Mattilsynet i forbindelse med privat import av akvariefisk:

"Mattilsynet tillater seg også å påpeke at det er forbudt å sette ut akvariefisk i
vassdrag og havområder etter FOR 1993-11-11 nr 1020: Forskrift om utsetting av fisk og andre ferskvannsorganismer.) Hvis man skal kvitte seg med akvariefisker, bør de avlives med et hardt slag mot hodet og deretter kastes i søppeldunken."
"
Tusen hjertelig takk Rita Revestrek Regner med og håper jeg får tilsvarende svar på det jeg sendte også.

Skulle ønske at seriøse akvarieaktører og forhandlere var såpass opplyste at de kan gi ferske og nye akvarister informasjon om nettopp så viktig kunnskap som dette når de holder fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap