Thesaura's fargerike tråd!

Starter like gjerne tråden med å fortelle litt om meg selv! En ikke så veldig typisk jente som for øyeblikket går på videregående skole, media linja. Ønsker å bli grafisk designer, noe som jeg har hatt lyst til å mange år.

Vi hadde akvarium da jeg var liten. Dette var en bitteliten tank med kardinaltetra, for det meste. Ingen av oss i familien kunne så mye om akvariehobby, og jeg husker så vidt karet.
I 2009 ringte faren min meg og fortalte om at han hadde funnet et billig kar på finn. Jeg var kjempefornøyd og løp hjem fra skolen for å være med å hente karet. Vi satt det opp og gjorde som de fleste nybegynnere; dro rett til dyrebutikken! Vet jo selvfølgelig i ettertid at det er idiotisk å putte fisk oppi et kar som ikke er innkjørt, men med litt flaks og ivrige vannskift så gikk det merkelig nok ganske bra!
Etter en stund ble jeg nysgjerrig på hva slags fisk jeg egentlig hadde, og jeg begynte å søke opp for å finne frem. Det var da jeg fant akvaforum, rett og slett på grunn av fiskebasen! Tittet innom forumet og fant ut at her var det lett å få svar på spørsmål og kanskje tilogmed hjelpe andre som lurer på det samme som du en gang har spurt om.
Dette første forsøket var ikke så veldig velykket. Det gikk en stund, nesten et år, før jeg fikk mye sykdom i karet. Da ga jeg litt opp. Tømte ut av karet og flyttet det til hjørnet av rommet.

Men det endte ikke her! Kjente at jeg hadde lyst til å prøve på nytt igjen. Lese litt mer om fisken jeg ville ha, og finne en fin sammensetning som både jeg og fiskene trives med. I slutten av januar/starten av februar satt jeg opp akvariet igjen. Forhåpentligvis vil det gå bedre denne gangen med litt mer planlegging og ikke minst kunnskap!
Inaktiv bruker
Vi har alle vært der. Nytt karr, kanskje en liten bolle, tenkt, OI for en plass! Man har kjøpt seg en fik eller 20 og tatt den(m) med hjem, fyllt nyinnkjøp vannbeholder og klasket fisken neddi. Så har tankene begynt å strømme når man ser at fisken(e) har begynt å oppføre seg litt rart.
Spurt i dyrebutikken, punga ut masse penger for noe som slett ikke virker, klasket det i vannbeholderen og tenkt nå blir alt bra.... ;P Den følelse.
Denne tråden blir gøy å følge, Lykke til videre
Da har karet stått i ca 10 dager. I dag har jeg "vasket" litt sort rådasand som skal få være oppi karet. Har plassert ut plantene litt, men er ikke helt fornøyd med den ene delen... Jaja. Har noen bilder også!

[External Image]
En eller annen merkelig plante som jeg håper å finne ut navnet på (:

[External Image]
Algekuler!

[External Image]
En enda mer merkelig plante som så veldig kul ut i butikken. Akvariet mitt er jo veldig tomt nå da, men denne var litt merkelig.

[External Image]
Ene enden av karet.

[External Image]
Andre enden.

[External Image]
Ca midten av akvariet, plass til en stor rot her!

[External Image]
Nitritt.

[External Image]
Nitrat.
Det ser jo ganske så riktig ut det da!
Inaktiv bruker
^^ Stilig. Blir veldig bra dette!
Ja, håper jo det da! Ønsker meg en stor fin rot, noen steiner og et par skiferhuler. Er så tomt oppi der ):
Vent en liten måned
Lillestrøm og Omegn Akvarieklubb har snart storauksjon og da gjetter jeg alt du savner vil være tilgjengelig der til en rimeligere penge og med større utvalg enn de fleste butikker har.
Det hender jeg glimter til
For min egen del er jeg veldig lei meg for at karrene er såpass fulle at jeg egentlig har veldig begrenset med anledning til å handle der. Masse flott å få for en meget rimelig penge.
Har tenkt litt på salmiakk metoden, men lurer på om det er noen vits når jeg har hatt karet stående så lenge... Det har jo stått snart 2 uker nå..
Jo da, er kjempevits alikevel. Kjør på
Kanskje jeg skal prøve alikevel. Søndag "i morgen" så da kan jeg lese litt mer om det
I dag har jeg blitt stor jente! Fikk litt mer livløst innhold til akvariet i bursdagspresang og måtte selvfølgelig ta noen bilder!

[External Image]
En sort (skifer?) stein! Brukt som "tak".

[External Image]
Roten jeg kjøpte for noen dager siden har fått noen merkelige hvite trådalger. hmm..
[External Image]

[External Image]
HC cuba som jeg fikk i posten i dag! Superfin "bursdagsgave" det!

[External Image]
Kjøpte en "reptil hule" i dyrebutikken for noen dager siden, synes det gjorde seg godt i karet jeg da! (:

[External Image]
Fortsatt den "gamle" rota.

[External Image]
Hele karet! Den nye rota er litt mørkere ((:

[External Image]
Synes ikke godt på bildet, men den nye rota hadde en fin liten naturlig hule på undersiden!

[External Image]
Litt planter på midten! HC Cuba!

[External Image]
den lille steinhulen min! Nå er det i alle fall ikke noen tomme rom i akvariet.

[External Image]
Akvariet fra siden. Litt møkkete på utsiden, men det får gå.


Eneste jeg føler jeg mangler nå er litt mer planter i midt-sikten!
Inaktiv bruker
NICE!
Må bare takke for den hyggelige praten. Håper fisken har det bra,de burde ha det bra et så fint sted som det akvariet.
Håper også at du fant en fin kampfisk håper du kan få tatt litt flere bilder,å denne gangen med fisk i hvor mange fikk du egentlig?
Lykke til
Tenkte jeg skulle skrive om nettopp dette Har somlet bort en del tid på diverse spill i det siste, og uten fisk i akvariet så har det rett og slett ikke blitt til noe å skrive om på denne tråden.

Men nå har jeg jo kjøpt fisk! Tusen takk for hyggelig handel og prat, palett chikliden! Har telt over et par ganger og funnet frem til at det må være 11 (: Jeg ble sittende oppe lenge i går og studere de etter at lyset var slått av. De er jo så utrolig aktive! Ca halve gjengen svømte frem og tilbake og opp og ned i flere minutter før jeg sovnet, slik holdt de på når jeg våknet også, lurer på om de har holdt på slik hele natten!

De er veldig glad i den ene roten min som har en naturlig hule under, så fort lyset kommer på så svømmer de dit og legger seg under. Bortsett fra to stk som svømmer rundt og utforsker omerådet. Har sett et slikt utforskelsesteam noen ganger, men det er ikke alltid de samme.

En av coryene er mye mindre en de andre. H*n er veldig aktiv og suser ofte rundt og rundt! Veldig søt, har allerede fått navnet mini.


Nå har det seg slik at jeg var en tur på akvariemagasinet nå nettopp og kom hjem med fangst derfra også! Har jo ønsket meg en fin halfmoon, og det fant jeg! Dro hjem med en helt hvit halfmoon kampfisk! Ønsket meg noen damer til herren også, men det hadde de ikke ):

Den hvite prinsen min virker ganske så rolig, egentlig lit sky, men det kan jo hende han finner seg til rette og sprader litt mer rundt etterhvert. Det så ut som om han holdt på å begynne med et rede i stad og da kan han jo ikke ha det så fælt.

Har holdt godt øye med fiskene i det siste, i håp om at begge parter skal trives sammen. For meg ser det ut som om det går fint hittil. Kampfisken har ikke vist noen aggressive tendenser, og coryene plager ikke prinsen. Skal følge nøye med på endringer, men det virker greit for meg.

Skal prøve å få tatt noen fine bilder veldig snart!
Dette hørtes super fint/kult ut det kan hende at kampfisken setter coryen på plass av å til.(jager dem lit rundt) dette gjør ikke noe. Så hvis du ser dette,ikke vêr redd.

Må bare si at jeg føller med her.
Jeg fikset litt på pumpa slik at den blåser ut lenger ned, nå virker det som om han trives enda litt bedre. I stad fulgte han etter en av coryene (mini faktisk), men jaget den ikke, bare fulgte rolig etter. Så litt ut som om han lurte på hva slags skapning dette var.

Er glad eg kjøpte ham, nydelige slør!
Bilder av prinsen da?

Mine kampfisker bryr seg ihvertfall ingenting om coryene...
Tilfeldig bekjentskap
© Mari Olsen
Reklame for plussmedlemskap