Javamose

Syns jeg er vanskelig å få til. Vanskelig å holde styr på.
Blir til at den forsvinner, krymper bare blir borte vekk. Så hadde i god dose med næring. Da vokste den ! men da kom alle algene på den, noe grønt klissete som klebet seg og tråder så til slutt var det en vase av rester fra andre planter og java og alger og trådalger så måtte bare kaste denne vasen ....
eller så flyter mosen bare rundt overalt .... Har prøvd å feste med tråd, til rot eller noe, men syns ikke det er så lett heller da mosen består av mange små rotløse selvstendige deler .... Noen gode råd ?

Syns javamosen er utrolig vakker der man ser de har fått det til, at den fester seg og vokser, .....
Samme problem!
Så bra du spurte om dette. Selv har jeg nesten samme problem. Mosen fester seg og vokser, men den gror full av alger! Vet ikke helt hva jeg skal gjøre for at den skal bli pen å se på...
Svaret er reker!

I mitt rekekar er javamosen super.
Jeg har festet den løst i en rot, og lar den vokse fritt i en krok til den blir så vid at jeg må luke litt av den.

I mitt store selskapskar er det en helt annen historie.
Jeg har prøvd mange ganger å få det til der, men jeg har både SAE og maller som spiser av det.
Hei. Jeg kjøpte meg to bunter med Javamose her i oktober tror jeg det var. Den tok jeg bare å la oppå en rot, og surret fiskesnøre rundt. Først ble den ganske brun og stygg, og det var bare noen få grønne områder. Men nå har den blitt kjempe grønn og fin hele mosen. Den har vokst masse og blitt fyldig og tett. Har egentlig ikke gjort noe for dette, men jeg har bare snegler i akvariet, og masse Vasspest, så alger er vel mer eller mindre ikke tema i mitt akvarium...
Tinky
Svaret er reker! I mitt rekekar er javamosen super. Jeg har festet den løst i en rot, og lar den vokse fritt i en krok til den blir så vid at jeg må luke litt av den. I mitt store selskapskar er det en helt annen historie. Jeg har prøvd mange ganger å få det til der, men jeg har både SAE og maller som spiser av det.


aha kanskje javamosen blir spist opp?
har mest platy og sverddragere
i tillegg til 5 kampfisk 5 keisertetra 2 molly, 4 små bunnfisk og noen mindre stimfisk som kardenal og slørhale-sebra ...
RagnhildP
Hei. Jeg kjøpte meg to bunter med Javamose her i oktober tror jeg det var. Den tok jeg bare å la oppå en rot, og surret fiskesnøre rundt. Først ble den ganske brun og stygg, og det var bare noen få grønne områder. Men nå har den blitt kjempe grønn og fin hele mosen. Den har vokst masse og blitt fyldig og tett. Har egentlig ikke gjort noe for dette, men jeg har bare snegler i akvariet, og masse Vasspest, så alger er vel mer eller mindre ikke tema i mitt akvarium...


OK - opplevde at klumpen med javamose hadde blitt så fin, struttet liksom, da jeg kom tilbake etter å ha vært på ferie en måned i sommer. Kanskje var det at den hadde fått stått i ro. Lurer på om det kan bli for mye uroligheter av og til i akvariet med vannskifte og slik, vet ikke. Syns bare at java plutselig kan se fin ut et kort øyeblikk når jeg har kjøpt så dabber den av ...
Det bør gå fint så lenge det er noen gjemmesteder, og du ikke sultefôrer de andre fiskene. Fisk synes det er mye mer lettvint med flakfôr o.l. enn å jakte.

Men som Ragnhild sier så er snegler også flinke til å holde plantene algefrie.
Posthornsnegler f.eks. I tillegg er de kjemesøte.

Vær oppmerksom på at de fort blir veldig veldig mange om man overfôrer.

Retter: beklager, trodde du spurte om rekene kunne bli spist opp.

Planteeterne tar plantene dine også om de ikke får nok grøntfôr inkl. agurk squash etc.
Her er jeg kun sporadisk flink.
Stapp
Jeg fester små dotter i sprekker/hull i røtter etc og klipper efterhvert. Mosen sprer seg flott ved å feste seg bortover roten i tillegg til "ut i vannet". Det siste luker jeg bort stadig vekk. At den blir brun kan enten være pga for lite lys eller at pumpen ikke renser vannet godt nok så det setter seg skit i mosen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap