- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Pestsnegl!
Pestsnegl!
Jeg startet opp et lite akvarie for en uke siden og nå ser jeg at det er kommet pestsnegler i det! Hva kan jeg gjøre for å få disse bort igjen? Vet at praktbotia spiser slike snegler, og kan evt. låne en praktbotia for å få den til å spise og rense det, men finnes det andre måter å bli kvitt de på? Hvorfor kommer de? Jeg har en anubiasplante på rot i karet. Kan de ha kommet med den fra dyrebutikken?
Postet 10.02.12 kl 21:59
Inaktiv bruker
De kommer fra planten, du kan kjøpe en jeger snegle så slipper du frere, ikke sett inn en fisk bare for at du skal kvitte deg med noen snegler.
Sneglene sprer seg fort, men de er ikke farlige.
Sneglene sprer seg fort, men de er ikke farlige.
Postet 10.02.12 kl 22:09
Ja den har garantert kommet med planten. Praktbotia er ikke løsningen her. Kjøp deg noen jegersnegler i stedet de vil ta dem. Snegler er også verdens beste renholdere i et akvarium og det er ikke noen krise om de dukker opp. Jeg synes de er flotte. Man kan også knuse de man ser mot ruta for det er snacks for f.eks guppy. Men jeg ville latt de være og passet på og ikke fore for mye. Det vil holde bestanden nede.
Postet 10.02.12 kl 22:13
Postet 10.02.12 kl 22:30
AkvaqueenTakk for raske og gode svar! Om et par uker skal jeg ha klovnekilli og reker i karet. Går jegersnegler sammen med disse, eller vil de drepe rekene også?
Leste om jegersneglen i snegle- og skalldyrdatabasen og det står at den er akvarievenn med kirsebærreken, så da blir det investering i et par snegler også! Jeg kan vel ha de oppi selv om karet ikke har stått mer enn 1 uke? Hvis ikke kommer jo pestsneglbestanden til å vokse seg stor!
Postet 10.02.12 kl 22:34
Postet 11.02.12 kl 01:14
Postet 11.02.12 kl 13:41
Postet 11.02.12 kl 15:47
Postet 11.02.12 kl 23:35
Postet 11.02.12 kl 23:37
Postet 12.02.12 kl 00:09
Postet 12.02.12 kl 00:30
Postet 12.02.12 kl 00:47
Postet 12.02.12 kl 01:55
Endret: 12.02.12 kl 01:57
Postet 12.02.12 kl 11:12
Postet 12.02.12 kl 12:43
Endret: 12.02.12 kl 12:45
Postet 12.02.12 kl 16:24
Postet 13.02.12 kl 00:04
det var da fælt til hat på pestsneglen?? syns den er fin jeg, ser den nesten aldri etter at jeg fikk sandsnegler, DE tar nemlig helt over for meg.. men fine de også.
Pestsneglen har jo en misjon i karet den også, og om man ser godt etter er de jo riktig så sjarmerende, og de har goood fart bortover!
Om det blir for mange så er det bare å kutte ned på mating, eller mate mindre. det ser kanskje ut som mange når man ikke har andre fisk i, men med tiden vil det vel jevne seg ut og minke bestanden litt om man passer på å ikke overmate.
Var det ikke en tråd her engang for de som syns pestsnegler var en fin ting? der var de jo lovpriset nærmest. haha.. skjønner at man ikke vil ha for mange av de, men sånn i teorien er de jo helt ufarlig, og en naturlig de av et akvarium. trenger IKKE ta ut sand og planter osv og skrubbe karet.
Pestsneglen har jo en misjon i karet den også, og om man ser godt etter er de jo riktig så sjarmerende, og de har goood fart bortover!
Om det blir for mange så er det bare å kutte ned på mating, eller mate mindre. det ser kanskje ut som mange når man ikke har andre fisk i, men med tiden vil det vel jevne seg ut og minke bestanden litt om man passer på å ikke overmate.
Var det ikke en tråd her engang for de som syns pestsnegler var en fin ting? der var de jo lovpriset nærmest. haha.. skjønner at man ikke vil ha for mange av de, men sånn i teorien er de jo helt ufarlig, og en naturlig de av et akvarium. trenger IKKE ta ut sand og planter osv og skrubbe karet.
Postet 13.02.12 kl 21:54
Grapejuicedet var da fælt til hat på pestsneglen?? :) syns den er fin jeg, ser den nesten aldri etter at jeg fikk sandsnegler, DE tar nemlig helt over for meg.. men fine de også. Pestsneglen har jo en misjon i karet den også, og om man ser godt etter er de jo riktig så sjarmerende, og de har goood fart bortover! Om det blir for mange så er det bare å kutte ned på mating, eller mate mindre. det ser kanskje ut som mange når man ikke har andre fisk i, men med tiden vil det vel jevne seg ut og minke bestanden litt om man passer på å ikke overmate. Var det ikke en tråd her engang for de som syns pestsnegler var en fin ting? der var de jo lovpriset nærmest. haha.. skjønner at man ikke vil ha for mange av de, men sånn i teorien er de jo helt ufarlig, og en naturlig de av et akvarium. trenger IKKE ta ut sand og planter osv og skrubbe karet. :)
du skulla sagt ifra tidligere... ,da kunne du fått en mill med petssnegler fra meg.men nå ser det dårlig ut,ser ingen,men har sikkert noen som ligger og lurer seg unna)
Postet 13.02.12 kl 22:02