Ny her, tips mottas!:)

Hei, jeg har tenkt endel på å skaffe meg et akvarium. Jeg bare skriver ned litt hva jeg har i tankene, så håper jeg at jeg kan få noen gode råd og tips

Akvarium:
Jeg tenker noe i størrelse 120-180liter, og med utvendig filter. Jeg vil at det skal se naturlig ut, med huler, gjemmesteder og planter, ikke noe sjørøverskip og hodeskaller osv. Jeg er veldig glad i litt blålig lys og synes dette fremhever fiskenes farge, har sett mange har dette, er dette noe en kan velge med forskjellige lysrør, eller er det ledpærer i tillegg som gir denne effekten?

Fisk:
Jeg lurer først og fremst på om dette fiskesammensetningen kan fungere, og hvilke vannverdier jeg isåfall bør gå for. Og er dette for mange fisk? Har sett at de i fiskebasen står oppført med litt forskjellig vannverdier, men har samtidig hørt at det går an å få de til å trives sammen?

Jeg har forelsket meg i sommerfuglciklider, og tenker å ha 1 hann og 2-3 hunner. Dette er første prioritet, å få til et fint akvarium der disse fiskene trives.

Ellers er jeg veldig glad i black molly, har lest at disse gjerne spiser alger om en mater de riktig. Her er jeg usikker på antall, og hvor mange av hvert kjønn, og om jeg evt burde ha noen andre algespisere i tillegg?

Kunne også tenkt meg en liten stim på en 10-15 fisk, gjerne neon tetra.
Når det gjelder fiskene du nevner, skal Molly ha helt annerledes vannverdier enn sommerfuglene så her bør du sjekke fiskebasen her på AF slik at du får ensammensetning av fisk som krever de samme verdiene.
Når det gjelder akvarium, så er prinsippet "bigger is better" Mye lettere å holde stabile verdier i et større kar. Husk å kjøre inn karet før du setter inn fisk.

Moonlight belysning får du kjøpt rimelig hos Clas Ohlson, og ser stilig ut

Lykke til
Malawifan
Når det gjelder fiskene du nevner, skal Molly ha helt annerledes vannverdier enn sommerfuglene så her bør du sjekke fiskebasen her på AF slik at du får ensammensetning av fisk som krever de samme verdiene. Når det gjelder akvarium, så er prinsippet "bigger is better" :) Mye lettere å holde stabile verdier i et større kar. Husk å kjøre inn karet før du setter inn fisk. Moonlight belysning får du kjøpt rimelig hos Clas Ohlson, og ser stilig ut :) Lykke til


Hva er moonlight belysning?

Jeg har fortsatt lyset som fulgte med mitt 60l akvarium og for å være helt ærlig... det ser litt kjedelig ut. Livet i akvariet mitt trives slik det er, men det ser utrolig tamt ut.

Kunne tenke meg noe som fremhever fargene til mine kardinaltetraer litt mer. Noen forslag?

Og hvor mye/mange ulike typer lys finnes det for akvarium?
Har det noe å si for størrelsen på akvariet og hva bør man tenke på når man skal kjøpe nytt lys?
Stimfisk
Neon tetrane gir flotte farger i et kar. Kardinal tetraene har samme farger, men har rødfargen over hele buken bak til halen - mer farge. De blir riktignok en cm større. Fordelen ved kardinaltetra er at den stimer mye bedre enn neontetraen. Neontetraen har en tendens til å spre seg over hele karet, mens kardinalen holder seg mer samlet. Det er også en vurdering å ta...
...
Ciklimen
Neon tetrane gir flotte farger i et kar. Kardinal tetraene har samme farger, men har rødfargen over hele buken bak til halen - mer farge. De blir riktignok en cm større. Fordelen ved kardinaltetra er at den stimer mye bedre enn neontetraen. Neontetraen har en tendens til å spre seg over hele karet, mens kardinalen holder seg mer samlet. Det er også en vurdering å ta...


Så akkurat at du hadde kardinaltetraer he he he. Den er ikke helrød under buken, men fyller det sølvgrå feltet til neonen m rødt. Mye tøffere synes jeg. Kardinalen fungerer fint med sommerfuglciklide - verdimessig.
En alternativ algedødare jeg benyttet i et kar, var ottoer... ligger innafor de samme verdiene. De ligger unna yngel, og det kan være ideelt hvis du ønsker yngel på sommerfuglene. Da blire værre med kardinalene og tetraene mener jeg. De er hungrige som de fleste andre fisker. Behold 60-litern til "rovfisker" hvis yngelet skulle komme...

Lysmessig har jeg kar med 2 lysrør. Da har jeg et for "fiske-farger" og et som er ideelt til planter.
HER er en av trådene på forum som omhandler Moonlight. Kanskje du finner noe av interesse der
Hvis det er blålig lys som hovedlys du er ute etter, så finnes det en type lysrør som kalles Marine Glo. Dette røret er vel i all hovedsak tiltenkt saltvannsakvarier, men jeg bruker det i to av mine ferskvannskar, og har ingen problemer med det. Ser ut til at plantene stortrives med den blå gløden. Det skal også sies at jeg har et marine glo, og et med vanlig hvitt lys i hvert kar.. Det blå bakerst, og det hvite fremst.
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap