Alternativ algeskrape
Nytt kar med 4xt5 med reflektorer stående på 13t per dag sammen med litt hard oppforing av discusene har gitt ett "flott" resultat..
Trådalger, skjeggalger og børstealger i skjønn forening!!
Tittet på litt forskjellige algeskraper i dyrebutikken istad og synes den ene skrapa så mistenkelig lik ut som en vanlig isskrape en får for en slikk og ingenting på biltema/torshov/clas olson mm. Lurer derfor på om vanlig isskrape kan brukes på akvarieglass. Eller vil det bli ripete å fælt?
Trådalger, skjeggalger og børstealger i skjønn forening!!
Tittet på litt forskjellige algeskraper i dyrebutikken istad og synes den ene skrapa så mistenkelig lik ut som en vanlig isskrape en får for en slikk og ingenting på biltema/torshov/clas olson mm. Lurer derfor på om vanlig isskrape kan brukes på akvarieglass. Eller vil det bli ripete å fælt?
Postet 12.02.12 kl 03:08
Endret: 12.02.12 kl 03:10
Jeg bruker en blå "bakespade" fra IKEA både til å skrape alger og til å skrape is av bilen. De er i myk plastikk, og kommer i sett på 4 stk. Den største ligger i bilen, de andre brukes til algeskraper. Regner med at ettersom den er beregnet til matlaging så er det trygt å bruke den i akvariene. Veldig effektiv på de små grønne prikkene, og lager garantert ikke riper i glasset.
Postet 12.02.12 kl 09:08
Fjernet en innvendig bakgrunn igår og satt igjen med masse silikon på bakglasset. Fant omsider ut at jeg trengte en vindusskrape til å fjerne silikonen, denne har både skrape i plast og med barberblad. 49kr på Jernia.
Fungerte ypperlig til det bruket, og ble null riper selv ved skraping med barberbladet så den skal prøves som algeskrape fremover og
Fungerte ypperlig til det bruket, og ble null riper selv ved skraping med barberbladet så den skal prøves som algeskrape fremover og
Postet 14.02.12 kl 20:37
Et annet tips
Etter tips fra forumet her inne bruker jeg en liten dott med filtervatt for å fjerne alger fra glasset. Fungerer utrolig bra på mange av algetypene. Særlig fornøyd på hvor lett det er å fjerne de små grønne prikkene.
Må jo tåle å bli våt på armene, men det er jo bare kos i denne hobbyen
Må jo tåle å bli våt på armene, men det er jo bare kos i denne hobbyen
Postet 14.02.12 kl 21:26
Postet 14.02.12 kl 21:52
Lars Petter EriksenFjernet en innvendig bakgrunn igår og satt igjen med masse silikon på bakglasset. Fant omsider ut at jeg trengte en vindusskrape til å fjerne silikonen, denne har både skrape i plast og med barberblad. 49kr på Jernia. Fungerte ypperlig til det bruket, og ble null riper selv ved skraping med barberbladet så den skal prøves som algeskrape fremover og :)
Vær obs på at et barberblad i rustfritt stål ikke riper et glass, mens et blad i vanlig metall mest sannsynlig vil lage riper
Postet 14.02.12 kl 22:06