Drett av kampfisk

Først og fremst, jeg er helt fersk på dette området. Har satt meg godt inn i alt av info på nettet, men finner ikke svar på den ene tingen jeg lurer på nå.

- Dersom en hunn er stinn i rogn, vil hun selv kvitte seg med den og produsere ny, eller må hun ha en han til å "fjerne den"?

Grunnen til at jeg spør er at den ene hunnen min etter å ha møtt hannen ble full i rogn, men jeg måtte skille dem da hannen ble helt utkjørt og ikke engang klarte produsere skumrede. Han fikk også mye juling av damen.

Nå har altså madammen tidenes største buk, og hun ligger mye loddrett med hodet opp og slapper av og henter luft fra overflaten. Men, det minner mistenkelig mye om en eldre hunn jeg hadde som døde av Bukvattersott.

Dette er hennes eneste "symptomer", ellers er hun frisk og fin. Spiser godt, svømmer innimellom helt vannrett som vanlig og ja, er en vanlig happy kampfisk.

Noen som har tips eller råd?

Ellers lurer jeg og på om noen vet om en side eller om noen kunne fortelle hele forløpet fra man setter en hann og hunn sammen (som ikke kjenner hverandre) og til det legges egg? Hva er vanlig, pleien hannen å rundjule hunnen før han skjønner at hun er klar, eller tar han hintet med en gang?
Lurer på dette jeg også,så på tide å aktivere tråden igjenn
jeg er litt nybegynner på forummet, så hvordan aktivere den igjen tror jeg du må fortelle meg :P
missuniq
jeg er litt nybegynner på forummet, så hvordan aktivere den igjen tror jeg du må fortelle meg :P


Vel,den hadde stått tom siden 18 februar uten svar.

Så nå "aktiverte" jeg tråden ved å svare her inne så vi får svar på det vedkommende spurte om. Jeg lurer på samme spørsmålene som TS nemmelig
Dette har det vært spm om før. Så jeg klarte med min gode hukommelse og finne tråden og linken de viste til.



Håper denne siden kan være til hjelp
Tuuuuuusen takk =)

Nå blir det oppdrett her i huset ^^
valtam
Tuuuuuusen takk =) Nå blir det oppdrett her i huset ^^


Bruk gjerne tråden til å fortelle litt om hvordan det går. Hvilke erfaringer du gjør deg Mitt oppdrett seg ut til å gå i dass, men skal prøve få tak i et større kar med mer javamose når jeg flytter. 40 liter er ikke stort nok til at min hun skal få hviletid fra hannen, for han er bare innstilt på å ta knekken på henne.
lykke til

selv har jeg en hanne som ikke gidder bygge skumrede engang.. og jenta er bare et "hyggelig selskap"..

*ler*
TIL ZINZ

PS: Det var jeg som la ut den linken i den tråden du fant den i;D (Tror jeg)
Hvilken tråd var det forresten Zinz???
missuniq
[QUOTE=valtam]Tuuuuuusen takk =) Nå blir det oppdrett her i huset ^^


Bruk gjerne tråden til å fortelle litt om hvordan det går. Hvilke erfaringer du gjør deg Mitt oppdrett seg ut til å gå i dass, men skal prøve få tak i et større kar med mer javamose når jeg flytter. 40 liter er ikke stort nok til at min hun skal få hviletid fra hannen, for han er bare innstilt på å ta knekken på henne.

Vi kan jo la tråden din bli en erfarings tråd som både nybegynnere og viderekomende kan bruke =)

Jeg har bestillt meg 2 stk betta halfmoon privat. Så de skal få gå i min 110 liter med tett beplantning. Så håper dette går bra Eneste "naboer" blir 10 stk corryer :P

Noen som vet om det er helt umulig å få kampfisk yngel med sandbunn? Vil bettaene finne eggene sine og legge dem tilbake i reiret ?

Drettet kampfisk med grusbunn, det kommer nok helt sannsynlig til å skje at hannen kommer til å miste uansett noen




Lurer faktisk på om de som datt ned i grusen faktisk overlevde??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Sorry for forige innlegg, ble litt mye revet med, med de spørsmålstegna

den kommer nok til å miste noen egg
God ide Valtam..

Jeg har to hanner i hvert sitt kar. Den blå CT hannen prøver så godt han kan, men han klarer ikke bygge skumrede. Han blir helt utkjørt og til slutt bøller damen med ham xD

Den andre VT hannen med nydelige norske farger går i midlertidig 20 liter, og har laget skumrede i nesten hele overflaten. Han har begrenset syn over til damene og virker veldig klar. Jeg setter henne oppi til ham i en yngelboks, men det hjelper ikke. Hannen er helt besatt av å ta henne. og går etter henne igjennom plasten. Litt morsomt i grunn, men det blir lite egg av sånt.

Blir spennende å se om han roer seg om en liten stund. Har ikke hatt ham i mer enn 3 uker så
Ikke noe problem med sandbunn nei...
missuniq
God ide Valtam.. Jeg har to hanner i hvert sitt kar. Den blå CT hannen prøver så godt han kan, men han klarer ikke bygge skumrede. Han blir helt utkjørt og til slutt bøller damen med ham xD Den andre VT hannen med nydelige norske farger går i midlertidig 20 liter, og har laget skumrede i nesten hele overflaten. Han har begrenset syn over til damene og virker veldig klar. Jeg setter henne oppi til ham i en yngelboks, men det hjelper ikke. Hannen er helt besatt av å ta henne. og går etter henne igjennom plasten. Litt morsomt i grunn, men det blir lite egg av sånt. Blir spennende å se om han roer seg om en liten stund. Har ikke hatt ham i mer enn 3 uker så :)


vi må få vite hvordan det går etterhvert da Kanskje du får til oppdrett før meg

Lykke til!
Sissimor
Ikke noe problem med sandbunn nei...


Oi . Nå ble jeg litt lettet her

Forresten, er det mulig å få denne tråden klistret? Det finnes ingen "egen" oppdretts tråd om Betta her inne
Wigglers i kar med sandbunn...
[External Image]
De var jo kjempe fine sissimor

Er det mulig å fore ynglene med annet en artemia og infusorier ?

Jeg foret opp adolfoi corry yngel på algetabletter selv om alle sa at de kun ville innta artemia.

Så er det mulig med samme fremgangsmåte med betta her ?

Du kan mate med Artemia på flaske, kjøpt på dyrebutikk...
Kan se om jeg finner link
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap