Kampfisk

Hei jeg lurte på om det er noen som vet om det er dyreplageri å ha en kampfisk bare i en bolle midt på bordet?
eller generelt bare en bolle med sand i.
Ja, det vil jeg si det er. Kampfisk trenger mer plass en som så, og de trenger jo filtrering også.
Kort svart, min mening = ja, det er dyreplageri
Njaa ;)
Har selv mine to kamper i en 10 og en 6 liter, å de trives godt de, lager skumreder som bare heia Venninden min har faktisk sin i bolle, å det er ligedan med den , blir skumreder og fisken er aktiv. min erfaring er at de ikke trives så godt i 60+ liter. Har en hanne i en 60 liter nå sammen med 4 gerra rufa, å den har ikke samme trivselsnivået som de to andre mine.

men selfølgelig skal du ha de i bolle må man hvertfall spice opp med en plante da .. det syntes jeg, ellers blir det fort misstrivsel
Vel, har mine i kar opp til 200-liter, og de viser ingen tegn til å misstrives med det.

Kampfisker lager skumreder uansett, så lenge flata er rolig nok til det. Dette er et instinkt, og ikke nødvendigvis et tegn på trivsel.

Personlig ville jeg aldri hatt kampfisk i noe mindre enn 20 liter, og aldri uten filter og planter.
Mia Heum
. min erfaring er at de ikke trives så godt i 60+ liter. Har en hanne i en 60 liter nå sammen med 4 gerra rufa, å den har ikke samme trivselsnivået som de to andre mine. men selfølgelig skal du ha de i bolle må man hvertfall spice opp med en plante da .. det syntes jeg, ellers blir det fort misstrivsel


Hva skjer aa? tror du virkelig at en kampfisk liker seg bedre i en bolle enn i 60 LITER + ?? Det kan du ikke seriøst tro (?)
Ingen fisker skal bo i bolle.
JAA det er dyreplageri.
Okei, har reagert litt når jeg har sett i dyrebutikker sånn små tanker med sikkert 1-0,5l vann og ingenting bortsett fra 1 kampfisk. Noen av de kan det ha vokst frem alger.

Skotfossfant
Okei, har reagert litt når jeg har sett i dyrebutikker sånn små tanker med sikkert 1-0,5l vann og ingenting bortsett fra 1 kampfisk. Noen av de kan det ha vokst frem alger.

Ja enig med deg, det er sant. Trist å se de står i butikkene i knøttsmå glasstanker ( selv om de lever er det ikke et tegn på at de har det bra.
DET er misshandling en veninde av meg har kampfisken i 2 liters "akvarie" å det syns jeg er forferdelig. alle mine kamper har pumpe i akvariet, og lys! utenom på det ene akvariet . Det kommer lys i det også snart da vi skal innrede akvarierom.

jeg sa at MIN ERFARING er at de ikke trives i 60 liter +. Har hatt alle mine i 60 liter og mer, å alle har ligget slappt på bunnen, spist dårlig. Når jeg plasserte de i 5 og 10 er de mer aktive, å spiser godt Hunnene mine går i 60 og 112, å de trives greit, men hannene kan desverre ikke ha kraftig pumpe, så å sette dem sammen med de andre blir uaktuelt hos meg altså.

Å nei, de lager ikke skumrede av instinkt, det nekter jeg å tro. Jeg har EN nå som lager skumrede, å det er han som går i 5 literen. Han i 10'ern lager ingenting, å det gjør heller ikke han i 60litern.. det har han ALDRI gjort, selv ikke når han fikk besøk av damer.

tror dette er veldig individuelt fra fisk til fisk, men mine trives best i alt fra 5-30 liter.
Inaktiv bruker
Vannverdiene kan bli veldig ustabile i små akvarier. Dette er stressende for fisk, planter og den livsnødvendige bakteriefloraen i akvariet. Kriser utvikler seg gjerne fortere også, og historien om den uerfarne akvaristen som får panikk når han ser at det er noe galt med noen av fiskene, og som gjør vondt verre i forsøket på å redde dem, høres stadig i nye varianter.

Gullfiskboller er en gammel design som kanskje ser bra ut på hylla, men som ikke egner seg like godt til praktisk bruk. Hvis man fyller bolla helt opp for å gi fisken mest mulig vann å leve i, blir vannoverflaten mindre. Det gjør at det lett kan bli for lite oksygen for fiskene.

Utdrag fra no.Kampfisk.tk
Kampfisk akvariet
Jeg , som de fleste andre er klar over at det er vanskeligere å holde vannkvaliteten stabil i mindre kar, selv om jeg aldri har hatt problemer med det selv.

jeg holder ingen fisk i bolle.. alle akvariene mine har også dekkglass. Skulle jeg eventuelt brukt en bolle så hadde det blitt en av de med innebygde luftbobler som har dekkglass. personlig syntes jeg ikke bolle er noe pent å se på , da det er vanskelig å se fisken . pumpe er jo ett must, hadde aldri latt noen av mine gå i en bolle uten noe som helst form for filter el.lignende. selv om mine kamper går i små kar så trives de godt! flotte farger og de er aktive, å jeg er nøye med vannsjekk og vannbytte. jeg tror det er viktig å se ann liter selv, for jeg hører så mye rundt forbi her. det er noen som mener mindre enn 20 l er fyfy, mens andre mener 2 liter er ok. her på akvaforum blir du slaktet om du ikke har fiskene dine i minst anbefalt liter, å dette syntes jeg er synd, for selv om fiskene går i 20 liter mindre akvarie enn anbefalt så er det ikke sikkert de misstrives av den grunn.

her i byen har de virkelig skjerpet seg med det å holde de i disse små "fødekar" lignende boksene, selv om det er 1 butikk som fortsatt bedriver det.. en kampfisk kan fint gå i samme karr som neontetra, platy og sebrafisk (bare for å nevne noen). å det ser det ut som de fleste har innsett gitt. min ene snille fine kampfisk går sammen med guppyene mine også.. enser de ikke engang
[QUOTE=Mia Heum]DET er misshandling en veninde av meg har kampfisken i 2 liters "akvarie" å det syns jeg er forferdelig.

Kan ikke dy meg.... 2 liter er helt forferdelig...., men tre liter mer er helt toppen for en kampfisk??
Gjentar noe som er sagt mange ganger før i diverse tråder: fisk kan vise naturlig atferd selv om forholdene ikke er bra for de, dette fordi det er instinkt!
Kampfisk kan trives i mindre mengder vann enn andre fisk ja, men har man ikke plass til mer enn 10 liter, synes jeg man skal la vær å ha noe ( eller satse på snegler!)

Men det er nå min mening, kan ikke ta fra deg din

MVH Pål
Enda godt det er lov å ha forskjellige meninger i denne verden, ellers kunne det blitt vanskelig. Hvis min kampfisk misstrives i lite akvarie så selfølgelig flytter jeg den har selskaps kar her hvis det skulle oppstå noe. Men så lengst de trives i akvariene sine så ser jeg ikke nødvendigheten med å flytte dem. Man ser godt forskjell på en fisk som er glad , lykkelig og fornøyd, og en som bare ligger på bunnen slappt uten å spise og er blass i fargene vil jeg si misstrives.

Nei jeg mener ikke 3 liter er greit heller, minst 5 liter altså. Half moon kampen min er ikke så stor å han har god plass til å strekke seg i akvariet sitt han svømmer rundt å jekker seg for danioene på andre siden.. hehe
Eneste fisken som fungerer i 60 literen her er super deltan.

legger ved bilde av half moonen min når vi nettopp fikk han.. nå har han fått enda sterkere farger også!
Litt forskjellig med hva folk synes her, men er enig med at man kan lett se om fisken trives eller ikke. så veldig lurt å sjekke fiskene, hvis de er i lite akvarium. men jeg skal få tatt bilde i den ene dyrebutikken å vise dere hva jeg mener med den kampfisken jeg har sett. litt usikker om den fortsatt er der, men skal sjekke.

Selv har dama 1 kampfisk +10 tetraer i en 20liter og der er det så fine farger å på alle sammen, kampfisken storkoser seg i sitt akvarium.
Har hatt kampfisk i bolle i min uvitenhet for mange år siden og trodde den trivdes ,men mistet den etter en tid pga. sykdom(bukvannsott)
Skaffet med så en nydelig en som skulle gå i et 110 liters kar sammen med Corydoras-ungdommer . Kampfisken stortrivdes,hadde masse plass og var overalt,Tydelig at den satt pris på å ha masse svømmeplass . Dessverre var det ikke så gunstig å ha den sammen med Coryer for den angrep de da den lagde skumrede og var klar for reproduksjon av nye barn.

Men at den trives best i større kar ,det er helt soleklart.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap