Utgangspungt av akvariet mitt

Inaktiv bruker
Hei! Jeg er nybegynner på dette og i går startet jeg å innrede akvariet mitt (110l). Legger ved et bilde av det og lurer på hva dere synes om utgangspunktet? Er det noe mer jeg trenger eller noe jeg trenger mer av? Tenkte selv på flere planter. En annen ting jeg lurer på er hva som bør tilsettes i vannet? Har tilsatt vanlig vannbehandling, er det noe mer jeg bør tilsette. Har kjøpt tester så skal måle verdiene om en ukes tid.

Takker på forhånd for svar
Mvh. Lone
Gratulerer med nytt kar

Hva slags fisker skal du ha? Har du bestemt deg, så sjekk fiskebasen. Der står litt om omgivelsene til arten. Det er jo et greit utgangspunkt. Noen lever i miljø med mye røtter, f.eks.

Selv er jeg ikke flink med planter, men det er både dekorativt, gir gode gjemmeplasser for fisk og hjelper til med fjerning av nitritt. Det kan en vel egentlig ikke få for mye av...

Du kan jo sjekke kranvannet ditt, om det er nødvendig med noe tilsetninger. Hva folk tilsetter, avhenger av fiskenes behov i forhold til kranvannets verdier. F.eks noen skal ha lavere pH enn hva de har i kranen, noen skal ha hardere/mykere vann...
Selv lager jeg catappa-ekstrakt og tilsetter i noen av karene mine.

Inaktiv bruker
Litt mer planter, som mose?
Hvilken fisker og dyr er det du har tenkt å ha i akvariet?
Det kan være avgjørende for hva du skal/kan tilsette i akvariet.
Mer planter, som du sier.

Hva tilsetter du? TIl vanlig er det ikke nødvendig å tillsette ting i akvariet. Ikke salt, ikke "vannforbedringsmiddel" eller andre vidunderting som dyrebutikkenen gjerne selger.

Hva slags vanntester har du?

Anbefaler deg å lese artikkelen om Vannverdier :o)
Inaktiv bruker
Takk for svar!:)
Takk for informative svar Jeg tenkte å starte med Guppy ihvertfall og fylle på med fisker som passer sammen med den. Vanntestersettet mitt heter sera aqua-test set og inneholder måling av ph, kh, gh og No2. Takk for tips om artikkelen, den skal jeg lese!

En annen ting jeg lurer på: Jeg fikk med en "boblestein" når jeg kjøpte akvariet. Den har to ender, den ene er en avlang stein og den andre er en liten rund stein. Forstår det slik at begge endene skal oppi, men forstår ikke helt hvorda. For den ene slangen er så kort at den rekker ikke skikkelig oppi uten at adapteren henger oppi.. Noen som har erfaring med dette?
Inaktiv bruker
Har ikke hørt noe bra om sera. Skal i følge andre være svert unøyaktig.
Guppy skal ha hardt og basisk vann, Høy ph og GH Så du kan måle det og sjekke om Ph er over 7 og Gh over 9
Gh + og natron.
Jørg1 AKA Spock
Har ikke hørt noe bra om sera. Skal i følge andre være svert unøyaktig. Guppy skal ha hardt og basisk vann, Høy ph og GH Så du kan måle det og sjekke om Ph er over 7 og Gh over 9 :) Gh + og natron. :)


Stusset litt over denne påstanden din om Sera, og et lite søk på forumet her, ser ut som det var nettopp det...en påstand.
Pressiserer at jeg ikke har lest alle trådene som kom opp, så det er mulig at noen har dårlig erfaring også.
Men vil rose ts som har skaffet seg testsett! Ikke alle nybegynnere som tenker på det når de går til anskaffelse av kar. Kommer ofte når en begynner å se at fiskene sliter.

Selv er min pH-test i merket Sera, og den gir samme resultat som JBL sin, som jeg også har.

Tror ts trygt kan bruke sitt Sera testsett.


Inaktiv bruker
Har ikke prøvd det selv, men har folk jeg kjenner (som ikke er på forumet) de har sera og de klager på at det er elendig, de lånte mitt jbl sett og på No2, no3 og Gh testen fikk de forskjellige resultater, men det er KJEMPE bra at hun har skaffet seg testesett og siden jeg ikke har prøvd det selv så kan jeg ikke personlig si at det er dårlig, sier bare at jeg har hørt at det skal være litt unøyaktig.
Fungerer sikkert bra.
grattis med akvarium Bente ) for en hærlig hobby og det går seg til etterhvert, en fin start det der )
Grattis med akvarie!
Hva med en farget filt eller plate på baksiden av akvariet, altså på utsiden? Da er det lettere å se planter og fisk, synes jeg ihvertfall. Noen har mørkeblå bakgrunn, eller svart..kanskje grønn/mørkegrønn hadde fungert også? I det ene karet mitt har jeg malt et tykt papir i noe mørkerødt/svart.

Planter kan man vel ikke få for mye av.

Liker den "veggen" du har som dekorasjon, tro når plantene dine begynner å vokse tett rundt den, hehe

Ellers er et tips bare å være sinnssykt kresen, ikke kjøp noe uten å leses, google bilder, osv. Sier det fordi jeg skulle ønske det var noe jeg hadde tenkt hardt over da jeg var ny.. Gå heller tomhendt ut av butikken enn å kjøpe noe å impuls, eller ta råd fra dyrebutikkfolkene. Noen er veldig flinke, andre selger deg gjerne en torsk til en 54 liter. Og husk kvittering på alt, inkludert fisk :P
Hei Lone. Her har du et fint utgangspunkt til mye spennende.
Et lite tips bare, etter at jeg så på bildet: Hold algeskrapen unna sanden. Du risikerer å få riper i glasset pga sandkorn som fester seg i skrapen.
Lykke til videre
Ang. vanntester, så har jeg ikke arfaring med Sera, men jeg er veldig fornøyd med JBL.

Husk å sjekke at vanntestene ikke er gått ut på dato !

Dette gjelder forøvrig fiskemat også, mange dyrebutikker har lite salg på enkelte ting, og for og vanntester blir liggende i hylla altfor lenge.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap