Akvarium og røyking

Kan man røyke 20 sigaretter hver dag i samme rom som akvariumet er?
Har du luftpumpe som kjører luft ned i akvarievannet, vil du utsette planter og fisk for passiv røyking, og det er neppe sunt.

Om du ikke sender romluft ned i akvariet, er nok røykingen mindre skadelig for akvariet enn for deg.

Stephan

Inaktiv bruker
Det er bare å slutte og røyke, ;P Da sparer du både deg selv, fiskene og pengeboka!
Men, tror ikke jeg ville ha satsa på at det er så lurt å røyke så mye i samme rom som fiskene, da ville jeg heller gått ut. (ikke det at jeg røyker)
Her røykes det ca. 20pk pr dag, og har ikke bydd på problemer, men skru av eventuel luftpumpe for sikkerhets skyld. Det gjør iallefall jeg. Det kan være greit å la et lite vindu stå på gløtt slik at røyken luftes ut og ikke blir hengende.

Men hvis du har fisker som henter luft i overflaten og du ikke har topp/dekkglass så kan det bli værre vil jeg tro, men det vet jeg ikke 100% sikkert.
Tror ikke det er noe skadelig for akvariumet.
Et liten morsom en fra et annet forum:

Try not smoking in the room for a week. If the fish are climbing out of your tank and looking for your smokes, they are addicted--throw a piece of nicorette in the tank once a day for a month.
Det er jo god grunn til og slutte og røyke !

Nå røyker ikke jeg, men det koster vel rundt 80 kroner for en 20 pakkning. Hva kan du bruke pengene på i stedenfor:

En dag - 80 kroner - En fisk eller to
En uke - 560 kroner - En akvariepumpe
En måned - 2400 kroner - Ett akvarie
Ett år - 19200 - Fangstur til et annet kontinent

Tankevekker ?

Den der, var jammen ikke dum du
Plussmedlem
Roy Fredrik Pedersen
Ett år - 19200 - Fangstur til et annet kontinent Tankevekker ?

Ja, det er det.
Dessuten har du regnet feil.
Kr 80 x 365 = 29200,-

(I tillegg så må man jobbe for å tjene inn disse pengene også. Du har en grei månedslønn hvis du sitter igjen med 29200,- netto/mnd.)
Det sier seg jo selv at alt som sirkulerer i luften i akvarierommet vil påvirke fiskene/vannet.

Jeg ser at visse akvarister har røykerom og akvarierom i ett.
Jeg kan ikke begripe hvordan man kan utsette det kjæreste man har for sigarettrøyk!

Selv har jag aldri røyket, ( liker ikke å være avhengig av noe så jeg har aldri giddet å prøve engang) og jeg bruker ikke noe som kan påvirke inneluften negativt, som feks sterke vaskemidler, løsemidler, parfyme osv. Både for min egen del og for fiskenes!
Tidligere var det røyking på kjøkkenet, og når akvariet der hadde toppluken åpen syntes eg røyken nærmest ble sugd inn i akvariet.
Garantert ikke sunt, men eg merket aldri noe den andre veien heller.

Loomis
I tillegg så må man jobbe for å tjene inn disse pengene også.

Akvarister flest går vel på trygd, og jobber kun med karene sine? ;p

Det er jo bedre med en kjempe gøy tur til utenlandet og dra og fiske ukjente arter en å kaste bor penger og helse på røyk. Jeg hadde tatt tur til utenlandet.
Nå håper jeg ikke dette ender opp med en diskusjon om hvorfor en bør slutte å røyke, da en slik diskusjon ikke har noe å gjøre på et akvarieforum dersom det ikke direkte knytter seg til akvarium.
Jeg tør å tro at vi som røyker vet ganske godt at det både er dyrt og lite bra for helsa. Men det er vårt valg og jeg håper andre som mener noe annet kan respektere det valget.

Ja jeg har et av mine 15 kar på det jeg kaller røykerommet/tv rommet. Det er ingen andre fam medlemmer som er her inne enn meg selv. Derfor ingen skade skjedd for andre fam medl.

Karet jeg har stående her har heldekkende topp og ser ingen skade for fisken som skulle tilsi at det skulle være til noen helsemessige skade. Må innrømme at jeg har en elektrisk automat vifte på veggen

Og til dere anti røykere som ikke røyker. Prøv til en forandring å holde kjeft. Er så vanvittig lei av sytepaver som dere. Har di i nær familie, på jobben, i fritiden, på ferie, i sport, i nær sagt alle sammenhenger.

Jeg gjør alt jeg kan for ikke å plage andre med min røyk, jeg jobber og betaler skatt. Hva jeg gjør med det som blir igjen, til fisk, mat eller røyk, ja det må vel være opp til meg. Tobakk, sigaretter, snus eller sigarer, dette er lovlige "produkter" som omsettes og som brukes. Slutt med dette pese deres over alt. Jo da Donald, det finnes akvarister som jobber.....

Spørsmålet til trådstarter var ikke om det var smart eller klokt å røyke. Skulle gjerne kommentert mer, men har vel vært nok OT

Hilsen en dødsdum røyker....

Hehe, j....a bra !

Jeg røyker selv som et svin, og tjener fett nok til å kjøpe både tobakk,pils, og nye Akvastabiler akkurat når det passer meg
Og til dere anti røykere som ikke røyker. Prøv til en forandring å holde kjeft. Er så vanvittig lei av sytepaver som dere. Har di i nær familie, på jobben, i fritiden, på ferie, i sport, i nær sagt alle sammenhenger.

Og du syne det er rart?

Det JEG synes er rart, er at samme faen hvor mye antirøykereklame vi har, samme faen hvor mye det opplyses om helsefaren forbundet med røyking og ikke minst hvordan det påvirker mennesker RUNDT den som røyker....
....så er det fortsatt noen som finner denne "pinnen" tiltrekkende selv FØR de er avhengige.
Care to explain?

Nok om det

Til OP:
gjør som du vil du
Slutt å krangle!

Det er ikke sundt å røyke.
De fleste voksene som røyker vil gjerne slutte, noe som ikke er så lett
for alle. Jeg hadde familien på "nakken" i 7 år!
Det verste man gjør er å sjikanere røykerne, da blir man bare trassig!
Så kan man si at en voksen mann!!....#%&#@%
Når en heroinist ikke klarer å slutte, er det synd på'n.
Har hørt at det er like vanskelig å slutte å røyke.
Jeg synes dagens røykere er generelt flinke.
Ikke røykerne er jo også med på å bruke mine surt innbetalte røykeavgiftskroner.
Dette er ikke det eneste forumet jeg er med på, men hakking på røykere
foregår over en lav sko på samtlige forum.
Det er noen røykere som er ganske hårsår også

Håper dette blir siste usakelige innlegget på denne tråden
Tilbake til den opprinnelige diskusjonen:

Jeg vet ikke hvor mye av de skadelige stoffene som blir med ned i vannet fra tobaksrøyken, men det jeg vet er at ren nikotin ofte blir brukt til å ta livet av insekter o.l på en hurtig måte. Så det ville jo vært interessant å hvite hvor mye nikotin som blir i vannet av passiv røyking.

I naturen er det endel nikotin som kommer ned i grunnvannet pga stumper og liknende som blir kastet.

Noen som har flere fakta om mengder av giftstoffer etc?
Roy Fredrik Pedersen
Det er jo god grunn til og slutte og røyke ! Nå røyker ikke jeg, men det koster vel rundt 80 kroner for en 20 pakkning. Hva kan du bruke pengene på i stedenfor: En dag - 80 kroner - En fisk eller to En uke - 560 kroner - En akvariepumpe En måned - 2400 kroner - Ett akvarie Ett år - 19200 - Fangstur til et annet kontinent

Rett og slett svært fornøyd over at jeg ikke røyker... :p
Klarer ikke dy meg...
Hvis man virkelig ville undersøke dette så vitenskaplig som man kan setter man opp to akvarier, med i den grad det er mulig samme innhold og fisk. Men de må stå i to forskjellige rom. Så røyker man i det ene rommet, men ikke i det andre. Etter en lang periode sammenlikner man....

Jeg tror egentlig at man må røyke så mye for at tilstrekkelig med nikotin vil bli løst i vannet slik at det påvirker fisken, at man før den tid vil gi etter og lufte. De fleste røykere jeg kjenner foretrekker å lufte, og ingen valgte frivillig røykekupe på tog - dengang det fantes.

Jeg husker å ha lest noe om at sigarettrøyk, malingsdunst etc kan påvirke fisker. Og lufta sirkulerer, og diverse gasser vil nok bli løst i vannet. Men jeg vet ikke om noen som har gjort vitenskaplige forsøk for å se om "akseptable" konsentrasjoner i inneluft påvirker akvariefiskene...
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap