Superforsikring, noen som vet?

Opplevde alle akvaristers mareritt i stad (begynner å bygge meg opp en solid liste...). Frontglasset på et kar sprakk og karet ble tomt på forholdsvis kort tid Karet er på rett under 500 liter, og inneholdt 24 troffer. Karet står i et splitter nytt akvarierom, bygget etter våtromsforskrifter. Men fall mot sluket skal være rimelig bratt for å ta unna 400 liter i ett plask.... Spørsmålene mine blir som følger:

Noe vann kan ha rent under dørkarmen (ut mt flislagt stue). Er dette noe jeg burde få forsikringsselskapet til å se på? Nå? Umiddelbart?

Vi har såkalt "superforsikring" hos Gjensidige. Nevnte dette med akvarier når jeg tegnet forsikring, men agenten var veldig vag. Kunne masse om tv-er som falt ned osv, men ikke noe om akvarier. Har noen av dere her inne fått dekket selve akvariet i et forsikringsoppgjør?

Har kontaktet forsikringsselskapet nå, men de vet ingenting før kontortid...

Og hva med fisken? Troffer er ikke av de billigste, og de tåler ikke all verden heller. Og i pnikken som oppsto kastet jeg de oppi et kar som sto ledig. Det er bare det at det er under salmiakkinnkjøring på andre dagen.... Selv med intense vannbytter de neste dagene, er det vel flaks om ikke en stor andel tar kvelden.... Kan karets innhold dekkes av forsikringen?

Karet sto førøvrig i tilhørende porsareol, med liggeunderlag, så jeg føler ikke at jeg har tatt unødvendige sjanser. Karet er ca 3 år gammelt, og hadde ingen skader...
Skal ikke si at jeg vet noe. Men jeg blir litt skeptisk når ikke engang forsikringsselskapet ditt vet. Jeg tror jeg ville hørt med en snekker e.l for å sjekke om det er fukt under gulvet, de har jo fuktighetsmålere så slipper du å involvere forsikringen sånn tvert. Uansett kjipt at sånt skjer, og jeg tror nok det er flere enn deg som lurer på dette. Så oppdater oss slik at vi og vet om vi er dekket o.l
Hvis du går inn her får du sett hva som dekkes av din forsikring.
Vannskader fra akvarium er med

Ja, jeg ville ringt forsikringsselskapet og fått de til å se over hvis det er tydelige fuktskader. Bedre å være føre var...
Men, våtrom og flislagte gulv skal kunne tåle litt vann, og tørker vanligvis fort opp ved å varme opp rommet.

For noen år siden hadde jeg en stor selvforskyldt vannskade i hele underetasjen (100 kv.) i huset. Huset var toppforsikret i IF Storebrand og de var meget behjelpelige. De sendt folk ut, og orndet alt av utstyr vi trengte for å rydde opp. Vannet ble sugd opp med vannsuger og det ble brukt store vifter med avsug i 8 uker for tørking.

Ved en slik skade ble alt som gikk tapt skrevet opp og priset, inklusiv fisk. Det var ingen problem å få erstatning for skaden som kom på 150.000 kroner - de dekket alt sammen

Uff, jeg føler med deg nå.
Jeg vet at vannskadene dekkes, men heldigvis er huset bygget slik at det i teorien ikke skal kunne skje. Akvarierommet er bygget som en dusj, med membran, fliser og sluk i gulvet. Men et plask på 400 liter ble litt mye, slik at vannet nådde terskelen (dør ut til stuen). Stuen har betonggulv og fliser, så litt vannsøl burde det vel tåle? Men jeg burde nok få det sjekket uansett.

Spørsmålet mitt er selve akvariet med innhold. Karet er spesialbygget med kraftig glass, og ikke helt billig. Lysarmaturet ble også veldig vått, så dette er vel ferdig.... Fisken ser heldigvis grei ut foreløpig. Flaks at jeg var hjemme, for det hadde vært trisk å komme hjem til 24 store troffer på gulvet....

Gjensidige har noe som heter superforsikring, og jeg lurer altså på om noen har vært borte i denne i forbindelse med akvarium? Hvem takserer slike ting, for eksempel? Forsikringsselskapet vet jo ikke hva jeg snakker om engang.

Forhåpentligvis får jeg klarere svar i morgen, når de har mer erfarne folk på jobb...

Kan si at dette var dagens sjokk
Hvor gammelt er karet? Hvis det er innenfor garantitiden, er det muligens ikke forsikringsselskapet som skal betale for nytt kar, men den som lagde karet.

Hanne Samuelsen
Lysarmaturet ble også veldig vått, så dette er vel ferdig....

Nesjda, det er jo ferskvann? Tørk det (veldig) godt før du setter strøm på det igjen, så varer det sikkert enda i mange år. Det er ikke så fin elektronikk i de armaturene (tror jeg nå).

Hvis det mot formodning ikke funker etter grundig tørk, så kan det renses med destillert vann, og selvsagt tørkes igjen. Og så bør man sjekke om det er noen interne sikringer som må byttes ut. Men da blir det kanskje så mye arbeid med det at vinninga begynner å gå opp i spinninga.
Har tatt en prat med snekkeren, som er mer forutseende enn hva man kan håpe på. Det er membran også i døråpning og utenfor døren. Litt guffe på varmekablene i kveld, så er den bekymringen borte. Kjenner jeg liker snekkeren godt, nå!!!

Når det gjelder forsikring av akvariet med innhold, skal jeg holde dere oppdatert. Det er mange her inne med dyrere utstyr enn meg, så dette burde jo være interessant. Takk for trøst!
En jeg kjenner var på ferie da jordfeilvernet slo ut, uten grunn. Dette var på vinterstid i en kjellerleilighet, og akvariene holdt 2 grader da han kom hjem. Alt av fisk strøyk med. I tillegg til andre skader (matvarer o.l.) ble fiskenes verdi tilbakebetalt av forsikrignsselskapet.

Krysser fingrene for deg!
Har nå snakket med Gjensidige igjen, og etterhvert kom jeg til en som faktisk skjønte hva jeg snakket om... Jeg går jo rundt og tror at vi har en ganske normal hobby, men det er ganske nerdete, hilsen skadeoppgjør på Gjensidige

Det var en veldig hyggelig samtale, de dekker absolutt alt! Jeg skal bare regne ut priser, så setter de penger over på kontoen min om et par dager.

Spørsmålet er da: Hva gjør jeg med det gamle karet? Er det noe å selge? Eller skal jeg bare kaste det? Koster det foresten penger å kaste så mye glass?

Nevner for sikkerhets skyld at vi har innbo pluss, ikke vanlig innboforsikring. Den lille forskjellen dette utgjør i året på forsikringspremien er vel anvendte penger for meg. Uten denne måtte jeg kjøpt alt nytt selv, nå er egenandelen 1000 kr...

Bilder av karet. Teipen er i følge mannen min en forsikring så jeg ikke får klassplaten over foten når jeg jobber med det. Det tettet ikke noe, karet var tomt på få minutter...
Hanne Samuelsen
Det var en veldig hyggelig samtale, de dekker absolutt alt!

Ja, det var vel det jeg sa Jeg tror det er ganske alminnelig blant huseigere å ha toppforsikring i tillegg til den vanlige innboforsikringen.

Lykke til med nytt kar
Hva om du får dekket et nytt kar så kan du jo sikkert få fikset det glasset på ditt gamle kar så har du 2 kar? Evt selge det gamle. Det skal ikke være vanskelig å fikse selv heller, men du kan jo høre med en glassmester.
Jo, det er jo en mulighet.... Men jeg har ikke så lyst på den jobben, så karet blir eventuelt solgt.

Forøvrig synes jeg ca halvparten av troffene viser tendenser til pop-eye. Målte no2 til 1, noe som faktisk er bedre enn forventet siden jeg senest i går helte salmiakk i karet. Ante jo ikke at det skulle bli nødhavn. Bytter vann og bytter vann.Men store vannbytter flere ganger om dagen gir svingninger i pH, siden denne er 6,5 ut av krana. Føler at dette er en kamp jeg ikke kan vinne. Får vente med å levere inn forsikringsoppgjøret til jeg vet hvor mange fisker jeg mister, kanskje?
Har du andre akvarium. Om du har mulighet for å hente filterguffe fra andre akvarium, så hadde jeg gjort det med en gang!
Ja, jeg hadde heldigvis et 530 liters kar stående uten fisk, så de slapp å ligge lenge uten vann...

Jeg flyttet over pumpen fra karet som sprakk, så denne er forsåvidt innkjørt. Litt underdimensjonert da det også var filtrering bak bakgrunn, men det hjelper litt. Og jeg har kickstartet filteret til 530literen de nå går i.

Problemet er bare at dette karet var helt nystartet, og jeg skulle kjøre fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden. Fulgte anvisningene til 530 her inne på forumet, og helte på 20 ml salmiakk noen timer før dette skjedde. Er ikke det typisk??? Jeg kjente faktisk at det luktet salmiakk da jeg åpnet toppen.

Har byttet vann og byttet vann og byttet vann.... PH er derfor et vel så stort problem som No2. Den synker til ca 6,5 hver gang jeg bytter mye vann, og så stiger den til 7,5. Klarer ikke å få den stabil, og ikke i nærheten av 8, som de hadde før uhellet skjedde. Gh har jeg ikke målt, men jeg antar at den ligger på 0....

Temperaturforskjellen på de to karene var 3 grader, og det var ikke tid for tilvenning. Med flom rundt beina og 24 fisk som sprellet i friluft, bare kastet jeg de oppi karet. Er egentlig litt imponert over at de har klart seg så langt. Troffer er jo kjent for å være sarte....

Blir veldig glad for tips her, for dette er utrolig fin fisk som jeg nødig vil miste.

Skal jeg prøve litt salt?

Setter foresten utrolig pris på all hjelp og støtte her inne! Tusen takk til alle som har svart! Kjenner at akvariegleden har fått seg en alvorlig knekk. Fatter faktisk ikke hvordan dette kunne skje. Det hadde vært lettere hvis jeg visste at jeg hadde gjort noe galt, eller at det var en svakhet på karet. Slik det er nå stoler jeg ikke på et eneste av karene mine, og det er en litt ekkel følelse....
Tar opp igjen denne, da det ser ut til at jeg gledet meg for tidlig....((
Over helgen samlet jeg priser, og på mandag ringte jeg Gjensidige igjen for å gi dem sluttsum som avtalt. Men da var tonen en helt annen. Akvarier dekkes ikke av superforsikring (innbo)! Kun TVer som ramler fra veggen og mobiltelefoner som faller i do...

Akvariesprekk dekkes av husforsikringen, og da kun følgeskader som vannskader. Ikke selve akvariet.... Jeg fortalte at jeg fikk helt annen informasjon før helgen, og at jeg hadde bestilt nytt akvarium på grunn av dette. Saksbehandleren mente at siden jeg var blitt feilinformert, måtte de utbetale pengene. Men nå med en helt annen egenandel...

Jeg ble litt irritert, og fikk etterhvert snakke med en annen saksbehandler. Og vips dekket forsikringen akvarier igjen. Men helst om man slo hull i dem selv.... Hun beklaget veldig alt rotet, og skulle overføre pengene.

Det har de nå gjort. Ca halvparten av beløpet vi opprinnelig avtalte. Hvorfor aner jeg ikke, men kanskje jeg får svar i morgen.... Man blir en erfaring rikere, og Gjensidige en kunde fattigere
Hei

Legger ved utkllipp av mail fra gjensidige, da jeg er føre var Greit å ha det skriftlig! Da kommer de ingen vei om uhellet skulle være ute....

Jeg kan ikke legge ved navnet på rådgiveren.....

Innbo Pluss (og vanlig Innbo) omfatter akvarium med innhold, også fisker. Det er ikke mulig å tegne særskilt forsikring på akvariefisk, derfor er det naturlig å inkludere det i innboforsikringen. Innbo Pluss dekker jo også alle plutselige og uforutsette skader på akvarium med innhold.

Ha en fin tirsdag!

Med vennlig hilsen
for Gjensidige Forsikring ASA
Du har helt rett, Glenn, kjempelurt å ha det skriftlig!
Jeg har ikke det, så da er det visst andre regler som gjelder for meg
OBS!

Jeg fant også denne formuleringen i min kommunikasjon med selskapet: MEN DEN GJELDER IKKE!
Dette er bare tull, for når akvariet ditt sprekker er dette ikke en eiendel alikevel. Har nå snakket med to kunderådgivere til hos Gjensidige, som begge mener det samme. Og de finner kun igjen en av loggene fra mine samtaler med dem, og det er med damen som sa at dette ikke dekkes av innbo pluss. De andre samtaleloggene har heldigvis for Gjensidige forsvunnet.... Og at jeg hadde dette skriftlig betydde ingenting for dem. Men jeg kunne ta det til forsikringsklagenemnden hvis jeg gadd....

Trist for meg, som nå må betale selv. Og litt synd for Gjensidige også, som mister både meg og firmaet mitt som kunde.
Hvorfor tar du det ikke til forsikringsklagenemnda? Slik jeg oppfatter saken av det du skriver, er den jo så klar at det vil være umulig at du ikke får medhold?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap