Grått vann i ett akvarium som har gått problemfritt i noen mndr

Jeg har møtt på ett potensielt problem... Vannet i karet (170 l) ble plutselig grått. Tok ett vannbytte (ca 30-40%) og tilsatt aquasafe i håp om at det skulle bli bedre. Det ble det ikke Tok ett nytt vannbytte etter noen dager (ca 20%) og tilsatt riktig mengde Aquasafe, og fremdeles grått vann. Nå ser jeg at den ene mallen (aner ikke hvilken type det er) har blitt flekkvis blekere enn normalt. Den er uten "horn" på nesa og er flekkete i brunt og sandfarge/oker. En kobbertetra oppfører seg også unormalt, men den er noen år gammel nå så jeg tenker at det er alderen som har tatt den.

Hva gjør jeg med det gråe vannet og er det farlig for fiskene? Har dessverre ikke vanntestutstyr tilgjengelig akkurat nå...

På Forhånd takk for svar
Inaktiv bruker
Hvilket filter har du
Da har du mest sannsynlig fått infusorier. Det er små organismer som lett kan oppstå hvis det er ubalanse i karet, f.eks nitritt og overfôring. For mye lys eller overskudd av plantegjødning kan også være medvirkende årsak. Infusorier kan faktisk sees med det blotte øyet dersom man lyser inn i karet med lommelykt når det er mørklagt.

Du bør ta et godt vannbytte og forsøke å mørklegge karet i 4-5 dager, eller bruke et UV-filter.

Nei, det er ingen fare for fiskene så lenge det ikke er nitritt.
Tusen takk for svar
Etter beskrivelsen jeg får over av janne kan det høres ut som infusorier... Har en scalare som tigger innmari, men med unntak av tabelettene til mallene og kuhliiene blir maten borte på ett øyeblikk... Får ta ett nytt vannbyte i morra og se om det blir bedring.

Hvor mange % bør/kan jeg bytte uten å risikere fisken?
Filter
Jørg1 AKA Spock
Hvilket filter har du

Jeg har ett Fluval 305....
Hvis det er infusorier (test med lommelykt) kan det hjelpe om du bytter 40- 50% vann (kuldslått), og dekker hele karet med svarte søppelsekker som tapes fast. Hensikten er at det ikke skal komme lys inn i karet. La det stå slik i 3-4 dager, og ingen fôring! Flere dager hvis det er nødvendig.

Jeg liker best å bruke et UV-filter. Har du mulighet for å låne av noen, så bør du vurdere det
Inaktiv bruker
Tipper denne rensker opp litt!
Tusen takk
Da har jeg fått testet med strips og nitritt lå på null. Da kjører jeg i gang med stort vannbytte og mørklegger det hele i noen dager....

Tusen takk for gode svar
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap