Illsint l144

Jeg har 4 coryer og skal ha 4 til så snart dyrebutikken får de inn. Jeg har også en L144. "Problemet" er at denne er lynvond så snart den ser en cory, den jager dem og bosser og skaper en del uro. Særlig ved mating. Hvis jeg slipper nedi malletabletter fyker L144'n rundt og passer alle, ingen cory får komme borttil. Jeg har en malle (annen type) til, den virker å være godtatt. Den får både spise og leve i fred. Andre fisker bryr den seg heller ikke om.

Nå er det sånn at denne L144 er yndlingsfisken til gubben min - det var han som "grein seg til" den i dyrebutikken. Nå har han lyst på flere slike. Men jeg er i tvil altså.

Er det normalt at de er så sinte? Vil flere gjøre problemet større?

De bor i en 180 liter.
ingen av mine l-144 er aggressive
min l144 er ikke sinna og jeg har mange corydoras
Nei, jeg har liksom ikke oppfattet L144 som en "slem" fisk. Men den utgaven vi har her er altså ikke helt god! Jeg har en kampfisk som kan være rimelig hissig hvis noen beveger seg inn i "hans" hjørne av akvariet. Men den er ikke halvparten så sint som denne gule hissigproppen....
Det gjør ingenting om coryene blir jaget rundt på
Men hvis de ikke får i seg mat så er det et annet problem.

Hva med å skaffe flere akvarier ?? XD
Ene av mine ansictruser, er litt sånn. Han jager bort de andre fiskene fra maten. Men jeg fordeler tabletter i hver ende av karet, og da konsentrerer han ser stort sett om ene siden, da kan coryer og kuhliier spise i andre enden. Er heller ikke lurt å plassere maten forran hulen hans.
Kallen han Sjefen Sjøl ... hehe, en av få som har kallenavn.

Er også greit å legge nedi agurk i ene enden, og tabletter i den andre enden, da veksler de mellom agurk og pellets, og det er mulighet for de andre å spise.
Men dere tror ikke han blir verre av at vi skaffer et par til av samme sort?

Jeg fordeler maten, og det er nok ingen fare for at noen skal sulte ihjel. Men det skaper litt stress i karet, det er helt klart, når han fyker rundt og prøver å passe på maten i alle hjørner så ikke coryene skal få....

Jeg har et akvarie til, der hersker Æsj på bunnen. En diger, gammel, herskesyk ancistrus som er konge av karet. Han er allikevel ikke så hissig. Bare bossete. ;ø)
Mulig det blir bedre om du får tak i ei dame? Da vil han bli mer opptatt av henne enn av coryene, for nå er jo de de eneste han kan tøffe seg for...
Er disse mallene slik som ancistrusen - at gubbene får horn? Denne her er rimelig stor men uten horn - mulig det er en dame?
Er l144 det samme som ancistrus super rot?
Nu har det seg slik at det er helt normal atferd for de fleste fisker under mating å slåss og kjempe for å ha maten for seg selv. Sånn er det jo i naturen; den sterkeste og mest dominerende overlever. Men, i naturen lever ikke ancistrus og corydoras i samme vann, og dessuten har de så mye mer plass i sitt naturlige at det ikke byr på så store problemer som i et akvarium.

Jeg begynner å få en bedre forståelse for å holde rene artsakvarium. Jeg har hatt noen selskapsakvarium med blandinger av fiskeslag, dvs fisk som skal passe sammen, og så har jeg hatt noen rene artsakvarium. Man får mest glede ut av rene artsakvarium, for da er oppførselen på fiskene en helt annen enn når man blander.

Så jeg tror du får snakke litt med mannen din og overtale ham til å kjøpe enda et akvarium slik at dere kan ha hvert deres

Akvariefan
Er l144 det samme som ancistrus super rot?

Nei, L 144 er gul og super rot er rødbrunaktig og ofte litt møkkete/skitne i fargene.

L 144 er knallgule og de skal ha stålgrå øyne. Hvis de har svarte øyne er de ikke "ekte".

Men, uansett så er det ancistrus alt sammen, bare i ulike farger ;0)
Inaktiv bruker
Det er ca 64 oppdaget arter av Ancistrus. (Wikipedia)
tante
Er disse mallene slik som ancistrusen - at gubbene får horn? Denne her er rimelig stor men uten horn - mulig det er en dame?

Jepp. Mye mulig du har et frustrert fruentimmer da ja
Altså ikke ulikt oss landkrabber
Jørg1 AKA Spock
Det er ca 64 oppdaget arter av Ancistrus. :) (Wikipedia)

Ja, men likefullt er det jo ancistrus alt sammen:0) Og de gule og de rødbrune er uansett bare fremavlet av mennesker for å få en annen farge.
Jeg har ikke tenkt over det, men det passer - at jeg har ei ekte frustrert kjevle-megge! Hun trenger antagelig en mann.... Håper jeg klarer å få tak i det etter hvert da. Så blir kanskje både gubben min og den gule kjærringa fornøyd.
Litt om l-144

L-144 er egentlig en oppdrettsvariant så derfrå skal ikke denne egentlig ha l-nummer.

Grunnen til at denne fikk l-nummer er at den kom med en sending fra Colombia. Å at de derfrå trodde at det var en ny art. Men etter store studier har de funnet ut at dette egentlig er en oppdrettsvariant.

Ansistrus er et slektsnavn ikke en spesiell art. Akuratt som hypancistrus og pecoltia.

Ja,man kan på en måte si at super rot og l-144 er samme art da begge er oppdrettsvarianter.

Men Pga dette så har l-144 blitt egen art

Jeg var inne og lese på rasebeskrivelsen for L144, men fant ikke noe der om hvordan deres temperament og væremåte er. Tenkte kanskje det var noe der som kunne gi en forklaring på denne som jager de andre. Det stod bare masse om opprinnelse, og L nummer, osv.
Hos meg er det hannene som jager, mens hunnene er fredeligere.
Temp du burde ha dem i er Ca 27c*
Ph Ca 7 GH Ca 2 kranvann i Oslo.
Disse verdiene leker de Ca 2 ganger i måneden hos meg

Normalt det med at hannen jager når det er den som setter et territorie som den må vokte. Ikke hunnen
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap