Hvor mye lys?

Hei,

Jeg lurer på hvor mye lenge jeg skal ha på lyset i karet mitt på 125 L. Har to High Lite T5 lysrør hvis det hjelper noe..
Det har gått 10 dager siden vi fylte det med planter, deco, vann, osv.

Er det viktig å bruke reflektorer til lysrørene? Har hørt at de skal øke lysstyrken med ca 100%.
Takk for svar!
Inaktiv bruker
Det optimale for plantene er 9-11 timer med lys, da unngår du også mye algevekst.
Reflektoren reflekterer det lyset som for opp og sender det ned, så det øker effekten betraktelig, men hvor mange % ander jeg ikke.
Fint, har den på 10 timer nå

Skal skaffe reflektor så fort som mulig!
Reflektor
Anbefaler deg kjøpe måkevinge reflektorer, det er noe helt annet lys med de
Lyset blir spredd ut i akvariet på en helt annen måte, enn de som bare lyser rett ned
http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=7529&pageId=462
Matte
Er det viktig å bruke reflektorer til lysrørene? Har hørt at de skal øke lysstyrken med ca 100%.


100% er nok til en stor del en reklamepåstand. Jeg har målt noen ganger med og uten reflektorer med lysmåleren på et speilreflekskamra og har aldri kommet høyere enn 40%. Men det er jo også bra.

Stephan
Lys
Med T 5 rør og reflektorer er det 100% bedre lys enn det var på de tidligere T8 rørene.

reflektorene sørger for lys strålen går ned i karet, her blir ikke tap oppover.
Hans Johansen
Med T 5 rør og reflektorer er det 100% bedre lys enn det var på de tidligere T8 rørene. reflektorene sørger for lys strålen går ned i karet, her blir ikke tap oppover.


Det er godt mulig at T5-rør med reflektor gir 100% mer lys enn T8-rør, men T5-rør med reflektor gir ca. 40% mer lys enn T5-rør uten reflektor. Omtrent samme forholdstall gjelder for T8-rør med og uten reflektor.

Stephan
Tusen takk for svar!
Skal nok skaffe den anbefalte reflektoren som Hans Johansen anbefalte, men lurer på om den fra Juwel er like effektiv?
Reflektorer
jeg hadde i tidligere kar Juvel sine reflektorer, de lyser mer konsentrert, med måkevinger gir de mer spredning på lyset, de kan selvsagt reguleres noe på i tillegg.
Anbefaler de fremfor Juvel sine)
Ok, få overtalt pappa til å kjøpe dem!
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap