- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Digital tds 3 måler
Digital tds 3 måler
Er det noen som har erfaring med TDS 3 digital måler? Den er for å kunne se hvor bra vannverdier er i akvariet. Kan jeg slippe ta vannprøver med test, er det en besparelse økonomisk,ikke alle minst mye enklere ta testen. Har en som er for PH, er utrolig fornøyd med den, vi har noe for hardt vann her, så da er det bare dosere med eik ekstrakt, måle verdier, ta ned gradvis med ekstrakten.SUPERT )
Valgte å kjøpe meg en TDS, ikke av de billigste som er på ebay, får testet. Men har svært lyst til å dele erfaring hva andre mener?
Valgte å kjøpe meg en TDS, ikke av de billigste som er på ebay, får testet. Men har svært lyst til å dele erfaring hva andre mener?
Postet 01.04.12 kl 13:34
Endret: 01.04.12 kl 13:35
Postet 07.04.12 kl 01:41
Regner med jeg må kalibrere den når vann kvalitet på alle nivå er på topp. Så får jeg ta å teste den ut, samtidig bruke dråpetest, for å se om det er andre utslag mellom dem. 342 ppm NaCl er vel kalibrering veske som benyttes?? Ser den er ferdig kalibrert ved levering. Alle nivåer i akvariet holder jeg helt supre, minuset er NO3 stiger litt, men det er normalt, vannbytte så er det nede igjen. Har du noen erfaring med det filteret som er for å fjerne NO3? Ser det selges en type som er alkoholbasert. Kan jeg holde nivået nede, slippe stigning, bytte vann 1 gang i uka, så er det glimrende.
Postet 08.04.12 kl 12:06
Det lønner seg og bruke en kalibreringsvæske som er nær den pH som du har i akvariet. Da blir målingene mere nøyaktig. For eksempel har du en pH på rundt 6,5 i akvariet, da bruker du en kalibreringsvæske på rundt det, som kanskje er på 6 osv
For NO3 er det best og bare la naturen gå sin gang. La filterene bli godt innkjørt, men med regelmessige vannbytter.
For NO3 er det best og bare la naturen gå sin gang. La filterene bli godt innkjørt, men med regelmessige vannbytter.
Postet 08.04.12 kl 16:22
For å kalibrere en PH penn, monitor eller kontroller så trenger du to typer veske. Den ene på PH7 og den andre på PH 4. Kalibrering skjer ved at du setter pennen ned i PH 7 vesken, la den stabilisere seg for derefter med en liten skrutrekker justerer pennen slik at den viser PH 7. Skyll pennen etter at dette er gjort for derefter å plassere den ned i PH 4 vesken. Vent til den har stabilisert seg for derefter å justere PH til den viser 4. Da er kalibreringen utført. Dette må du gjøre hver fjortende dag for å ha en rimelig nøyaktig PH utlesning av pennen. La aldri spissen (proben) på pennen tørke ut ellers blir den ødelagt.
NO3 fjerner du ikke ved vanlig filtrering, men som du nevner med alkohol basert filtrering, men dette er kostbart og du må også regelmessige turer på polet / Sverige for å kjøpe vodka.
Alternativet er vannbytter som nevnt tidligere.
TDS måleren din skal være kalibrert fra fabrikk hvis den er brukelig.
TDS står for "total dissolved solids" og er en dårlig indikator på vannkvaliteten. den bare forteller deg hvor mye salter det er i vannet, ikke hvilken salter.
Skal man måle vannkvalitet må man helst bruke REDOX måler, og da skal det helst ligge på rundt 200 ORP og dess lavere verdiene blir, dårligere blir vannet. men for all del NO3 gjør også jobben og her bør verdiene ikke overskride 25ml/l, helst 12,5.
Forvirret ?, det er du sikkert ikke alene om.
Mvh. Kai
NO3 fjerner du ikke ved vanlig filtrering, men som du nevner med alkohol basert filtrering, men dette er kostbart og du må også regelmessige turer på polet / Sverige for å kjøpe vodka.
Alternativet er vannbytter som nevnt tidligere.
TDS måleren din skal være kalibrert fra fabrikk hvis den er brukelig.
TDS står for "total dissolved solids" og er en dårlig indikator på vannkvaliteten. den bare forteller deg hvor mye salter det er i vannet, ikke hvilken salter.
Skal man måle vannkvalitet må man helst bruke REDOX måler, og da skal det helst ligge på rundt 200 ORP og dess lavere verdiene blir, dårligere blir vannet. men for all del NO3 gjør også jobben og her bør verdiene ikke overskride 25ml/l, helst 12,5.
Forvirret ?, det er du sikkert ikke alene om.
Mvh. Kai
Postet 08.04.12 kl 17:43
Postet 08.04.12 kl 18:32
Postet 08.04.12 kl 19:08
Med en halv grad feil kan det fort bli litt i det meste laget, men det har jo litt å si om hva slags fisk man holder.
Har du PH 5,5 i karet men PH måleren sier 6 så er du ikke langt unna katastrofe med den rette fisken.
Med tetra dråpetest er vi litt klokere da målinger som viser gult er panikk.
Jeg har moitorer i alle system som blir kalibrert to ganger i måneden. Jeg prøver å holde en PH på 6,5 + -. Når jeg kalibrerer så kan de vise 0,5 grader feil, men det er tolererbart. Kommer PH ned til 5,5 så slutter de å spise, filteret tar kvelden også.
Produsentene av PH målere anbefaler kalibrering en gang i måneden, men dette er i mine øyne helt feil da den da kan ha over en grad misvisende.
Mvh. Kai
Har du PH 5,5 i karet men PH måleren sier 6 så er du ikke langt unna katastrofe med den rette fisken.
Med tetra dråpetest er vi litt klokere da målinger som viser gult er panikk.
Jeg har moitorer i alle system som blir kalibrert to ganger i måneden. Jeg prøver å holde en PH på 6,5 + -. Når jeg kalibrerer så kan de vise 0,5 grader feil, men det er tolererbart. Kommer PH ned til 5,5 så slutter de å spise, filteret tar kvelden også.
Produsentene av PH målere anbefaler kalibrering en gang i måneden, men dette er i mine øyne helt feil da den da kan ha over en grad misvisende.
Mvh. Kai
Postet 08.04.12 kl 20:54
Som sagt, da er man over middels interessert og har litt dyrere fisk enn gjennomssnittet
Jeg føler i hvertfall at jeg får en mye mer nøyaktig måling (og raskere!) med en PH-penn enn med målebeger og dråper. Er mye avvik i fylt opp i vann i begeret, lyset i rommet og tolkning av farge. Synes jeg i hvertfall.
I teorien, hvis måleren viser 'fast' 0,5 grader feil så gjør det ikke meg stort.
Jeg føler i hvertfall at jeg får en mye mer nøyaktig måling (og raskere!) med en PH-penn enn med målebeger og dråper. Er mye avvik i fylt opp i vann i begeret, lyset i rommet og tolkning av farge. Synes jeg i hvertfall.
I teorien, hvis måleren viser 'fast' 0,5 grader feil så gjør det ikke meg stort.
Postet 10.04.12 kl 23:04
Postet 11.04.12 kl 10:20
Torbjørn Jørgensenhvis måleren viser 'fast' 0,5 grader feil så gjør det ikke meg stort.
Er det så enkelt ville det ikke vært noe problem, men feilmarginen øker hele tiden fra du kalibrerer den. Det er lite utslag de første dagene, men etter to uker er det ikke unormalt å lese 0,5 grader feil og hvis du venter en måned så kan feilmarginen være over en grad og det er alt for mye i min bok.
I tilegg så må man vente til den har justert seg inn på temperaturen og det kan fort gå opp mot minuttet før PH'en har stabilisert seg.
Dråpetest (tetra) er det bare å se til at den ikke slår ut på gult, er den det så er det fare på ferde, da er den under 6 og det er ikke mange fisk vi holder som krever denne PH. I tillegg bør man ikke vente til den har stabilisert seg, vi får resultatet umiddelbart.
En PH penn er heller ikke billig, de varer heller ikke lenge før de er ubrukelige.
Postet 11.04.12 kl 13:12
Postet 11.04.12 kl 14:06
Føler at det, på lik linje med mye annet i denne hobbyen, mange som uroer for mye over småting og gjerne prater om det som om de har erfaring på området.
Har 5 stk PH-penner av det billige slaget her nå, testet de i et overplanta kar jeg har som jeg vet PHen ligger rett under 6 på. Der viste 4 målere 5,8 PH, 1 viste 5,9.
Testet så i et oppbuffra kar hvor PHen ligger stabilt på 7,5, der viste 4 av målerene 7,5PH og en 7,6PH.
Disse har ligget over to mnd uten noe som helst kalibrering (de er ubrukte). Så kan ikke helt se den store frykten for disse pennene. Siden jeg har 5 stk (samme modell) fra 3 forskjellig kjøpere så antar jeg at prod.datoen for disse er forskjellig og de dermed ikke er like gamle.
Men for å være helt ærlig, slik er det i denne hobbyen.. mange overbekymra folk
Men igjen, har man -mye- og spesiell fisk så forstår jeg jo at man gjerne kjøper noe mer nøyaktig og kalibrerer oftere. Jeg vet bare at disse fungerer helt ypperlig til mitt bruk og er MYE raskere og billigere enn dråpetesting.
Har 5 stk PH-penner av det billige slaget her nå, testet de i et overplanta kar jeg har som jeg vet PHen ligger rett under 6 på. Der viste 4 målere 5,8 PH, 1 viste 5,9.
Testet så i et oppbuffra kar hvor PHen ligger stabilt på 7,5, der viste 4 av målerene 7,5PH og en 7,6PH.
Disse har ligget over to mnd uten noe som helst kalibrering (de er ubrukte). Så kan ikke helt se den store frykten for disse pennene. Siden jeg har 5 stk (samme modell) fra 3 forskjellig kjøpere så antar jeg at prod.datoen for disse er forskjellig og de dermed ikke er like gamle.
Men for å være helt ærlig, slik er det i denne hobbyen.. mange overbekymra folk
Men igjen, har man -mye- og spesiell fisk så forstår jeg jo at man gjerne kjøper noe mer nøyaktig og kalibrerer oftere. Jeg vet bare at disse fungerer helt ypperlig til mitt bruk og er MYE raskere og billigere enn dråpetesting.
Postet 14.04.12 kl 14:17
Ville vel ikke påstått at Kai "snakker som om han skulle ha erfaring på området", for jeg kan garantere deg at han hadde mer erfaring enn du har nå, før du var født...
Ikke for å lage dårlig stemmning, men greit å tenke over hva man skriver noen ganger, og bare innse at man ikke er verdensmester på alt med en gang...
Ikke for å lage dårlig stemmning, men greit å tenke over hva man skriver noen ganger, og bare innse at man ikke er verdensmester på alt med en gang...
Postet 14.04.12 kl 23:11
Påstår vel heller ikke at han ikke har det? Hvis noen tolker det slik så er det i hvertfall ikke meningen.
Gjorde bare en enkel test som viser at de billige pennene jeg har her fungerer utmerker til mitt bruk og i mine kar.
Er selvføgelig mange produsernter og typer av slike penner og han kan ha dårlig erfaring med de han har vært borti. Men regner med at det er åpenbart og ikke trenger å poengteres. Blir litt dumt å dra alle PHpenner over en kam.
Kai: Hvis du kommer til moss imorgen kan du gjerne få låne en slik penn av meg for å teste over tid, hvis det er av interesse
Gjorde bare en enkel test som viser at de billige pennene jeg har her fungerer utmerker til mitt bruk og i mine kar.
Er selvføgelig mange produsernter og typer av slike penner og han kan ha dårlig erfaring med de han har vært borti. Men regner med at det er åpenbart og ikke trenger å poengteres. Blir litt dumt å dra alle PHpenner over en kam.
Kai: Hvis du kommer til moss imorgen kan du gjerne få låne en slik penn av meg for å teste over tid, hvis det er av interesse
Postet 15.04.12 kl 01:32
Tds
Har nå forsøkt teste ut TDS penna jeg har, som er produsert av HM. Reagerer på det minste av endringer i vannet. Info for vann verdier ved målinger, hva som er toleransen for fisk m.m. det lastet jeg ned på produsenten sin side.
Så utrolig enkelt, velkommen sier jeg til den digitale verden.
Så utrolig enkelt, velkommen sier jeg til den digitale verden.
Postet 15.04.12 kl 10:17
Hans JohansenSå utrolig enkelt, velkommen sier jeg til den digitale verden.
Når det er så enkelt så kan jeg vel da spørre deg, hvor høy er KH, GH og hvordan er den ioniske balansen mellom + og - ioner. Ikke noe av dette sier pennen din noe om.
Som nevnt tidligere så er TDS måling kun aktuellt hvis du skal ta ut alle saltene i vannet i "RO" sammenheng for derefter å tilføre riktige mengder salter eller "traceelements" for å lage tilnermesesvis likt vann som fisken din har i naturen. Man bruker rett og slett TDS måleren for å kontrolere at vi har strippet "RO" vannet for salter.
Selv om vann er "bøtt" så behøver det ikke å være ideelt for vår fisk, det har jeg selv opplevd.
Finnes sikkert folk her inne som får vann fra Movar, Moss, dette vannet er i alle fall ikke egnet for discus. Det er ikke GH som er problemet, men den ioniske sammensetningen som er morderen.
Det merkes ikke før det har godt lang tid, kansje 4 - 6 måneder, men etter hvert så stopper fisken å spise for å trekke seg tilbake i karet. Noe slikt vil du aldri oppdage med en TDS penn.
Når dette er sagt så skal vi også være klar over at ikke all fisk har problemer med det osmotiske trykket, jeg snakker primært om discus for annen fisk har jeg liten kjennskap til.
Postet 15.04.12 kl 10:56
Tds
Nå er det slik den penna er en rettesnor som jeg kaller det, den måler oppløste faste stoffer. Er konsentrasjonen for lav eller for høy, så er det skadelig for fisker.
Vann verdier jeg har er bare helt toppers, ser på DH ppm rec for fiskeslag så skal jeg ha mellom 150-300 på måleren for ciklider og de fisker jeg har. For discus er det angitt 0-75 ppm. Tok en måling her på kranvann som viste 50 i verdier. Nå er det slik den penna jeg har er selvkalibrerende for tempratur. PH penner er nok avgjørende med tempratur. Måle verdier jeg ser hos meg er rundt 200-240, ser når det har gått en tid, tid for vannskifte, NO3 har stige litt, da er det utslag på over 300ppm. Fra leverandøren er det angitt 400ppm eller mindre for de fleste akvariefisk.
Vann verdier jeg har er bare helt toppers, ser på DH ppm rec for fiskeslag så skal jeg ha mellom 150-300 på måleren for ciklider og de fisker jeg har. For discus er det angitt 0-75 ppm. Tok en måling her på kranvann som viste 50 i verdier. Nå er det slik den penna jeg har er selvkalibrerende for tempratur. PH penner er nok avgjørende med tempratur. Måle verdier jeg ser hos meg er rundt 200-240, ser når det har gått en tid, tid for vannskifte, NO3 har stige litt, da er det utslag på over 300ppm. Fra leverandøren er det angitt 400ppm eller mindre for de fleste akvariefisk.
Postet 15.04.12 kl 11:30
Alt du sier her er vel og bra, men det sier ingen ting om hva GH og KH er for noe. Ikke gir det noen indikasjon om hvordan det ioniske verdiene er heller. Ikke tror jeg at de som produserer pennene er helt oppe på akvariehold da disse pennene ikke er produsert ene og alene for akvariehobbyen, noe jeg tror er en liten del av bruksområdet Holder man discus i 0 TDS så har man de ikke lenge.
Men bevares, vi har vel alle vært der du er nå, men vi må ta steget videre og ikke bobbastiskt holde på med det samme år etter år. Dette er også noe av det samme vi opplever med PH måling.
Når vi starter som akvarister så er PH et tema som er meget viktig i våre øyne og vi måler den gjerne med to desimaler bak komma. Men etter en tid så gidder vi ikke en gang måle dette i alle fall ikke før fisken begynner å bli litt slapp i "fisken" og da finner vi som regel ut at PH er litt eller litt mye ut av kurs, da er det som regel litt for sent å begynne med kunstig åndedrett.
Jeg har sikkert nevnt det tidligere at jeg har PH monitorer på flere anlegg og dette er det flere grunner til. Den første og viktigste er om du skulle få et parasittangrep i et kar eller system så sprer du dette til alle karene dine ved bruk av penn. Hjelper ikke om du skyller den aldri så mye, parasittene vil være tilstede uansett. Det eneste jeg ønsker av overvåkning av PH er at jeg oppdager at den er på vei under 6 fordi det tar veldig kort tid fra 6 ned til 5 og dette kan ødelegge så utrlig mye og bli ufattelig dyrt, vi skal også ha fiskens ve og vell i tankene, så mye skylder vi den. Den er faktisk avhengig av oss for at den skal overleve.
Ja, nå har jeg skrevet mer på et par dager enn for hele måneden så nå blir det en stund til neste gang
Mvh Kai
Men bevares, vi har vel alle vært der du er nå, men vi må ta steget videre og ikke bobbastiskt holde på med det samme år etter år. Dette er også noe av det samme vi opplever med PH måling.
Når vi starter som akvarister så er PH et tema som er meget viktig i våre øyne og vi måler den gjerne med to desimaler bak komma. Men etter en tid så gidder vi ikke en gang måle dette i alle fall ikke før fisken begynner å bli litt slapp i "fisken" og da finner vi som regel ut at PH er litt eller litt mye ut av kurs, da er det som regel litt for sent å begynne med kunstig åndedrett.
Jeg har sikkert nevnt det tidligere at jeg har PH monitorer på flere anlegg og dette er det flere grunner til. Den første og viktigste er om du skulle få et parasittangrep i et kar eller system så sprer du dette til alle karene dine ved bruk av penn. Hjelper ikke om du skyller den aldri så mye, parasittene vil være tilstede uansett. Det eneste jeg ønsker av overvåkning av PH er at jeg oppdager at den er på vei under 6 fordi det tar veldig kort tid fra 6 ned til 5 og dette kan ødelegge så utrlig mye og bli ufattelig dyrt, vi skal også ha fiskens ve og vell i tankene, så mye skylder vi den. Den er faktisk avhengig av oss for at den skal overleve.
Ja, nå har jeg skrevet mer på et par dager enn for hele måneden så nå blir det en stund til neste gang
Mvh Kai
Postet 15.04.12 kl 12:04
Postet 15.04.12 kl 12:17