Dyrekjøpt erfaring med co2.

Har vel funnet ut det som mange sier at man skal ha litt erfaring før man prøver seg med Co2.
Anskaffet meg en 2kg Co2 flaske med regulator og magnetventil, satte det i gang og fulgte godt med på Kh, Ph og (O2 nivået).

Og i dag tidlig hadde katastrofen inntruffet, 3 store pakistaner botia og en stor SEA var død og de andre gispet etter luft. Klarte å redde resten men har mistet 4 av de største fisken, 10-15cm.

Har ikke fått noe utslag på Ph etter at jeg begynte med Co2, har kjørt 60bpm. Det er 6 dager siden det ble startet opp i et 180L selskapsakvarium.
Co2 blir slått av og på med lyset.

Følgene vannverdier 2 dager etter oppstart:
Temp. 26
Ph 7,7
Kh 4
Gh 5
No3 25
No2
Hva mener du med at du ikke har fått utslag på pH? pH og kH gir deg en veldig god pekepinn om hvor mye Co2 du har i vannet, så den må jo ha endrett seg en del nå som fiskene slet i allefall.

6 bobler i sek. er nok i meste laget for en 180 liter, med mindre det er masse planter i det, og mener jeg MASSE.

Begynn med 1 boble i minuttet og la det gå noen dager, mål pH mot slutten av dagen og på morgenen i en periode (og ha kontroll på kH'en din). Noter deg hver dag Co2 nivået og øk med en boble om gangen til du finner riktig verdi. Kanskje må du øke om noen uker hvis plantene har vokst mye og du ikke ønsker å beskjære dem så mye.

Det er ikke lett å finne balansen mellom plantegjødning og Co2, dette krever erfaring, men så lenge det verste som skjer er at karret gror igjen av alger og fisken ikke dør, er det jo ingen krise.

Det er veldig gøy med Co2 når du ser O2 boblene slippes fra plantene dine og du har fått dreisen på det, så ikke gi opp

Mvh Glenn
Dyrekjøpt erfaring med co2.
Ser at en del av innlegget mitt mangler.

Så her er resten.
Vannverdier etter 5 dager etter oppstart:

Ph 7,7
Kh 4
O2 2mg/l
Bergenet co2 1,9mg/l

Jeg har ikke noen måling i dag siden alle krefter ble satt inn på å redde stompene.
Ser helt klar at jeg burde ha reagert på 2mg/l O2 men jeg var så opphengt i beregnet Co2 og at Drop Checker viser blått.
Jeg har nokk ganske så stor belastning på min180L så Co2 gjorde tydeligvis nådestøtet.
En svært så trist erfaring og ta med seg videre.

Dere som kjører Co2 i et akvarium med både fisk og planter har dere noen gode erfaringer å komme med?
Lurer på hva dere har i O2 metning når dere kjører Co2 nivå på 20-30mg/l?

Co2 prosjektet er foreløpig lagt på IS

GlennO
Hva mener du med at du ikke har fått utslag på pH? pH og kH gir deg en veldig god pekepinn om hvor mye Co2 du har i vannet, så den må jo ha endrett seg en del nå som fiskene slet i allefall. 6 bobler i sek. er nok i meste laget for en 180 liter, med mindre det er masse planter i det, og mener jeg MASSE. Begynn med 1 boble i minuttet og la det gå noen dager, mål pH mot slutten av dagen og på morgenen i en periode (og ha kontroll på kH'en din). Noter deg hver dag Co2 nivået og øk med en boble om gangen til du finner riktig verdi. Kanskje må du øke om noen uker hvis plantene har vokst mye og du ikke ønsker å beskjære dem så mye. Det er ikke lett å finne balansen mellom plantegjødning og Co2, dette krever erfaring, men så lenge det verste som skjer er at karret gror igjen av alger og fisken ikke dør, er det jo ingen krise. Det er veldig gøy med Co2 når du ser O2 boblene slippes fra plantene dine og du har fått dreisen på det, så ikke gi opp :) Mvh Glenn

Det er det som er så rart at jeg ikke fått noen utslag på Ph og at Kh er stabil på 4.

Jeg har kjørt på 1 boble i sekunde.

Så mitt store spørsmål er hva pleier O2 nivået å ligge på når man kjører 20-30mg/l Co2?
Så feil, og skrev feil selv på bobler i sek. jeg leste de 6 dagene som 6 bobler i sekundet, men ser jo nå at det var 60 i minuttet. fort gjort. Jeg skrev jo også 1 boble i minuttet og mente 1 boble i sekundet... hehe

Jeg synes ikke 60bobler p/m var så mye, der ville jeg nok startet selv også. Har du lite planter i karret?

Klarer opp mot 8mg/l O2 ved 29-30C og det er vel om jeg ikke husker helt feil rundt 100% mettning. Man kan godt komme over 100% også, men da vil jeg tro man må ha litt lavere temp en jeg opererer med.

Med en pH på 7,7 skal du ha en CO2 på rundt 3mg/l ved KH 4 og det er så lite at du sansynligvis har mer uten Co2 anlegg... så det er noe som ikke stemmer her... Enten er det noe galt med pH måleren din, eller det har skjedd noe drastisk i dag, i form av ett pH dropp eller liknende.

Skulle du komme opp i samme situasjon igjen, er det selvsagt viktig å redde fisken, men ta deg de 30 sekundene det tar å sikre en vannprøve for å ungå å gjøre samme feil omigjen.
Så på profilen at du liker orden og dupeditter, da ville jeg helt klart byttet ut ordningen med magnetventilen på lyset til en automatisk pH controller, koster ikke mange kronene på ebay, og de er overaskende nøyaktige og holdbare. Har hatt min i snart 2 år og fungerer bra ennå, men skal bytte ut glassproben nå ved neste ebayhandel. Den fungerer nok greit fortsatt, men den begynner å bli treg i reaksjonen. Den er uansett nesten ett år over tiden for utskifting, så jeg er knallfornøyd med kvaliteten. Da slipper du å stille inn bobler, men bare pH etter at du har buffret vannet med bikarbonat, så sette du den bare på ønsket pH så ordner alt seg selv og du vet at du ligger på 20-25mg/l Co2
GlennO
Så feil, og skrev feil selv på bobler i sek. jeg leste de 6 dagene som 6 bobler i sekundet, men ser jo nå at det var 60 i minuttet. fort gjort. Jeg skrev jo også 1 boble i minuttet og mente 1 boble i sekundet... hehe Jeg synes ikke 60bobler p/m var så mye, der ville jeg nok startet selv også. Har du lite planter i karret? Klarer opp mot 8mg/l O2 ved 29-30C og det er vel om jeg ikke husker helt feil rundt 100% mettning. Man kan godt komme over 100% også, men da vil jeg tro man må ha litt lavere temp en jeg opererer med. Med en pH på 7,7 skal du ha en CO2 på rundt 3mg/l ved KH 4 og det er så lite at du sansynligvis har mer uten Co2 anlegg... så det er noe som ikke stemmer her... Enten er det noe galt med pH måleren din, eller det har skjedd noe drastisk i dag, i form av ett pH dropp eller liknende. Skulle du komme opp i samme situasjon igjen, er det selvsagt viktig å redde fisken, men ta deg de 30 sekundene det tar å sikre en vannprøve for å ungå å gjøre samme feil omigjen.

Takker for svar.

Jeg har målt Ph både med dråper og Penn og det stemmer ganske så godt.

Det som er rart er at Ph har vært stabil 7,7 både før og etter at jeg begynte med Co2.

Er det slik å forstå at du har 8mg/l O2 når du kjører 20-30mg/l Co2?
Kjøre du med luftpumpe på natten? Det har ikke jeg gjort, mulig at det kunne ha reddet situasjonen.

Jeg har vel så middels med planter, du kan se bilde av 180L i min profil.

Det ble kjørt på med luftpumpe og så byttet jeg 20l vann i en fei, tok nye målinger litt sener og da var Ph 7,8 Kh 4, O2 var da 4mg/l

Så jeg skjønner ikke helt hva som har skjedd.
Jeg så på bildene dine, det er vel som du sier middels med planter ja. Du kunne godt i starten hatt noe flere hurtigvoksende planter for å komme igang, og heller plukke de ut igjen når du begynner å få feelingen med det hele.

Jeg kjører ikke med luftesten på natten og Co2'en står på 24/7 med pH controller. Det er veldig rart du ikke har noe endring i pH'en din. Jeg skiller ca 0,3-0,4 grader pH fra morgen til kveld(lavest om morgenen når plantene ikke driver fotosyntese).

O2'en er målt ved ca 25mg/l Co2 og ca 29-30 grader og MYE planter.

Men, det er veldig lett å se når Co2 fungerer. Da pipler det ustanselig med små luftbobler fra plantene, har du sett noe til dette i karret? Hos meg starter det ca 1 timer etter lyset er gått på, så dette skal du ikke måtte vente dager på, men heller noen timer.
Kan dette være noe annet?
Du skriver at dropcheck var blå. Det er en helt klar og pålitlig indikator på at du ikke har mye CO2 i vannet. Gjorde du noen endringer med CO2 dagen før? Kan det ha vært noe annet? Jeg tenker da spesielt på Nitritt. Min erfaring under innstilling av CO2 er at jeg har hatt helt opp i 40 mg/l CO2 uten at fiskene har vært synlig berørt (dropcheck er da gul). Det jeg også har opplevd er en plutselig og uforutsett nitritt-top (noe må ha skjedd med filtret) en gang og det artet seg som du har beskrevet. Da lå nitritt over 50. Platyer besvimte plutselig og sank til bunns men heldigvis klarte resten seg, inkludert snegler og reker, fint. Har du gjort noe radikalt i akvariet de siste 40-50 dagene?
Zacken
Du skriver at dropcheck var blå. Det er en helt klar og pålitlig indikator på at du ikke har mye CO2 i vannet. Gjorde du noen endringer med CO2 dagen før? Kan det ha vært noe annet? Jeg tenker da spesielt på Nitritt. Min erfaring under innstilling av CO2 er at jeg har hatt helt opp i 40 mg/l CO2 uten at fiskene har vært synlig berørt (dropcheck er da gul). Det jeg også har opplevd er en plutselig og uforutsett nitritt-top (noe må ha skjedd med filtret) en gang og det artet seg som du har beskrevet. Da lå nitritt over 50. Platyer besvimte plutselig og sank til bunns men heldigvis klarte resten seg, inkludert snegler og reker, fint. Har du gjort noe radikalt i akvariet de siste 40-50 dagene?

Hei, ja CO2 Drop Checker viser blått og har gjort det hele tiden.

Jeg målte No2 sener på dagen og den viste under o,3mg/l så jeg tror ikke det har vært noen Nitritt topp.

Jeg har ikke gjort noe som jeg kan beskrive som radikalt i det siste.
Men når jeg målte O2 nivået i dag igjen var det 2mg/l igjen og alt som heter Co2 har vært fysisk frakoblet etter fiskedøden.

Tror kanskje jeg har hat et lavt O2 nivå over tid og at den lille mengden med Co2 var det som fikk det til å gå i feil retning.

Kommer til og konsentrer meg om å få opp O2 nivået til ca 8mg/l og stabilt over litt tid før jeg prøver til igjen med Co2.
Min O2 ligger mellom 2 og 5 med CO2 mellom 15 og 20. Det har aldri vært noe problem. Det bobler O2 fra alle plantene når lyset er på ( unntatt de første timene). Jeg kjører en luftestein 4 timer om natten men det er mest for å sirkulerer vannet gjennom en liten haug med kalkstein som holder KH og GH oppe fordi springvannet mitt er bløtt.

Mitt akvarium
Zacken
Min O2 ligger mellom 2 og 5 med CO2 mellom 15 og 20. Det har aldri vært noe problem. Det bobler O2 fra alle plantene når lyset er på ( unntatt de første timene). Jeg kjører en luftestein 4 timer om natten men det er mest for å sirkulerer vannet gjennom en liten haug med kalkstein som holder KH og GH oppe fordi springvannet mitt er bløtt. [URLBLOCK1]

Hva slags utløp har du på pumpen og har du mye overflate bevegelse?

Jeg kjører med spreder 1 cm under vannflaten og har en Tetratex EX 1200 pumpe.

Etter den fatale fiskedøden har jeg prøvd å kjøre luft rett inn i sprederøret og synes at innpiskingen av luft blir bra. Men måler fortsatt ikke mer en 2mg/l O2 i vannet, synes det er rart at jeg ikke klarer og øke O2 med så mye bevegelse i vannflaten og med luft.

Jeg har invendig pumpe som blåser vannet ned langs bakglasset. CO2 difusoren sitter på bunn under utblåsningen. CO2 boblene står da og "virvler" på bakglasset. Ingen overflatebevegelse.

Når det gjelder O2 må jeg si at jeg sjeldent klarer å måle mer en 2 mg/l med Tetra sin test. selv ikke når jeg har hatt bevegelse i overflaten. Vet ikke helt om jeg stoler på den. Jeg har jo masse planter som bobler O2 hele dagen men måler som oftest 2 og noen ganger 5 med testen. O2 mettning er jo også tempratur avhengig så så mye over 8 er vel ikke mulig å få til.
Tilfeldig bekjentskap
© Maria Davis
Reklame for plussmedlemskap