Hunn og hann kampfisk sammen?

Hei! Jeg har en rød hannkampfisk som lever fredelig i et hjørneakvarie på 47 l. Den er voksen og tar livet med ro, men den kan finne på å vise gjellelokkene og vise seg frem for hannkampfisken i naboakvariet, og så hopper den gjerne etter fingeren min når jeg kommer meg mat.

Jeg har lenge tenkt på at det kunne vært fint og hatt ei hunnkampfisk sammen med denne hannen, men er redd for at han skal jage henne rundt. (Det har nemlig skjedd med en hunn jeg hadde tidligere, at han jaget henne rundt konstant, og jeg måtte skille dem). Men nå er akvariet mer planterikt og det er flere flere steder å "gjemme" seg enn tidligere. Likevel er jeg veldig i tvil, så jeg spør dere! Det hadde vært så fint med en hunn oppi der, men jeg vil jo ikke at den eventuelle hunnen skal bli jaget og stresset opp. Den har gått fint sammen med to kinesiske algeetere tidligere, men disse er gitt bort da akvariet var for lite.
Jeg har alle mine kampfiskdamer gående sammen med sine ektemenn..he he. Det går helt fint det så lenge karet har masse planter og gjemmesteder. Men du må se an personligheten til hannen. Det er normalt med litt jaging, men ikke hele tiden og ikke sånn at han fysisk skader henne. Min hanne begynner å flørte når ho begynner og produsere egg , da starter han med reirbyggingen og når det nærmer seg egglegging så kan det se litt brutalt ut men det er noe som hører med til leken. Mellom eggleggingene er de venner og bryr seg ikke så veldig mye om hverandre. Hannen viser seg litt frem i ny og ne og det er da ho starter å produserer egg igjen. Så du kunne jo prøvd og avtalt med dyrebutikken at hvis det ikke går så får du levert henne tilbake. Du har ikke et annet kar du evt kan evakuere henne til? Det er i alle fall kjempekoselig å se de to tusle rundt i karet i sin egen lille verden.
Det kan gå, men da vil jeg anbefale deg å ta ut hannen. Ominnred karet litt, slik at det blir "nytt", og sett planter midt på, slik at en ikke kan se fra ene enden til den andre i karet. Slepp så hunnen oppi først, slik at hun kan gjøre seg kjent før du slipper hannene tilbake. Da kommer han på en måte inn på hennes territorie, i "nytt" kar...
Takk for svar Han gikk jo godt overens med mine tidligere algeetere, men disse holdt jo til mest på bunnen. Det hadde vært koselig å se to stykker svømme rundt ja. Men jeg har et spørsmål til... det er vel ikke sannsynlighet for at det blir yngel i akvariet mitt?
Det kan godt bli yngel i karet ditt ja
Sissimor
Det kan godt bli yngel i karet ditt ja ;)

Hehe, da sliter jeg :') Da blir det isåfall utrolig mange akvarier etterhvert......
Det blir ikke så mange som overlever, for sjansen for å bli spist er stor. Jeg har vel på det meste fått 14 stk i et kull. Sist var det 5, og nå tror jeg det er 6 stk i to kar. Det er det som er så bra at det ikke overlever så mange, for hvis det skulle blitt 40 stk hanner ...ja da hadde jeg slitt litt..
Sist jeg hadde en hann og hunn sammen jaget hannen så mye på hunnen at hun plutselig falt om, iallefall ble hun bare liggende i vannflaten å sveve som en dø fisk, før hun plutselig var oppe og svømte igjen. Jeg har aldri helt skjønt hva som skjedde?
De er så forskjellige de kampfiskene. Jeg har vært ekstremt heldige med mine hanner. I dag har Julian og Åshild lekt igjen og nå er leken ferdig. Han ligger under reiret og passer på mens Åshild svømmer rundt omkring og Julian bryr seg ikke noe om henne. Ho driver og leter etter egg på bunnen og da legger ho seg litt over på siden og virvler opp bunnen med den ene sidefinnen sin. Da flyter de opp hvis det er egg der, da tar ho de med seg og har sin egen plass hvor ho passer eggene. Utrolig flott par det der. Det er også yngel fra før i karet ser jeg , så en som var ganske stor i dag og flere mindre så det er nok fra flere kull. Skulle ønske flere kunne opplevd dette å ha så snille kampfisker for det er en fryd og se på de.
Enig
i at dette kan slå ut i alle retninger. Dersom du går til anskaffelse av en liten dame bør du ha et annet sted å ha henne om hannen skulle reagere med aggresjon. Min forrige hann hadde jeg 7 forskjellige damer til og han forsøkte drepe dem alle. Slikt sett fikk jeg efterhvert mange damer i i selskapskarret.
Men den neste, Colonelnotafraggle, var en ekte gentleman. Han syntes det var koselig med selskap. Rett nok hadde han INGEN forplantningsinteresse av den lille damen men de var riktig vennlige mot hverandre.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap