Sprenging i grunn og akvarium i nærheten

Heisann.
Jeg fikk i dag vite at skanska skal sprenge i grunnen ca 100m eller nærmere fra huset hvor jeg bor. Snakket med en nabo som mente at vi burde ha en skikkelig sjekk på huset før de setter i gang med arbeidet pga rystninger i huset. Jeg lurer derfor på om det er noen her på forumet som har erfaring med hvordan det går med akvarier som står i nærheten av spreninger. Det skal nevnes at jeg er usikker på om det er boring eller sprenging de skal drive med. Vi er kalt inn på et informasjonsmøte ang. bygge prosessen for å få vite mer.

Jeg forstår at et akvarium ikke har særlig godt av at det står i nærheten av slike omgivelser. Det jeg tenkte å bruke denne postene til er å hente erfaringer fra andre som har vært i samme situasjon.

Akvariet mitt er 450liter, og jeg har tenkt å gi Skanske klekkelig beskjed om at jeg vil ha en skriftelig forsikring på at de må dekke skader på akvariet og huset om det blir lekasje.
Burde jeg også kreve forsikring om senskader også?

Håper noen har erfaringer å dele med byggningsarbeid og akvarier i nærheten.

Mvh Lauritz K. Andersen

Inaktiv bruker
Innboforsikringa dekker akvariet og husforsikkringa dekker huset.
Beklager mitt ovenforstående innlegg ( ... ) det ble noe kluss med "overføringen"

Jeg prøver en gang til.

Her er det all grunn til å være på vakt!

Dersom de borrer skal de sikkert også sprenge. Når du skal på informasjonsmøte, bør du stille noen kritiske spørsmål. Forlang at sprengeren dokumenterer at han har alle papir i orden. Inklusiv forsikring. Forlang også at sprengeren monterer godkjendt rystelsesmåler, for å dokumentere salva. NB! dette er meget viktig. Det er så alt for mange som får "en de kjenner" og som "har drevet litt med dette" til å gjøre jobben. Dette for å spare penger. Å sprenge er svindyrt!
Seriøse entreprenører har alt dette i orden.

Enda en gang, ta dette på alvor. Sprengningsskader på bl.a. grunnmur og akvarier kan oppstå lang tid etter sprengningen.

Det kan godt hende at din egen forsikring dekker skadene, og at forsikringsselskapet tar regress mot sprengeren, men vær føre var, så slipper du en masse ubehagligheter.

- Tore -



Ville iallefall redusert vannstanden til minst det halve, når salven går. Dette vil medføre at belastningen på karet blir minimal.
Krisemaksimering
Her var det mye krisemaksimering ute og gikk...Skanska er en seriøs aktør i byggebransjen og har nok alle sertifikater i orden. Når de sprenger så nært annen bebyggelse er jo salvene tilpasset omgivelsene, men hvis du er bekymret så kan de montere en måler på huset ditt og sjekke etter første salve....om det hjelper å tappe ned vannet i akvariet vet jeg ikke, men det skader jo ikke å være forutseende...Lykke til!!!
Mitt innlegg var ikke ment som noen skremselspropaganda! Jeg har da også skrevet att seriøse entreprenører bruker å ha alle papirer i orden. Det skulle da heller ikke være noen tvil om at Skanska kommer inn under disse. Innlegget skulle også minne om at det er bedre å være føre var!

Innlegget var ellers skrevet generellt om hvordan en kan sikre seg når det sprenges nært inntil boliger. Det er i hvertfall lurt å vise litt interesse og gjerne stille noen spørsmål ( Det skulle jo holdes et informasjonsmøte ) slik at entreprenøren ser at huseierene følger med.

Nå er det jo også slik at selv om alle papirer er i orden, og sprengningen utføres forskriftsmessig på alle måter, kan det gå galt. Fjellet kan har slepper, og da oppstår det av og til skader. Det er jo derfor entreprenørene er pålagt å ha forsikring.

Det finnes desverre også eksempler på at akvarister ( Derfor er det ett helt relevant spørsmål fra trådstarter ) har fått ødelagt utstyr. Som sprengstoff- forhandler gj. flere år har jeg jo sett og hørt litt av hvert. Verst gikk det ut over en akvarist fra nedre Telemark, som fikk sprengt bort "halve muren" samt at 10-15 akvarier gikk dukken. Og enterprenøren, han hadde alle papirer i orden...

Ingen ting er bedre en å montere en rystelsesmåler direkte på grunnmuren, men skulle dette være midt i et boligfeldt med hus på alle kanter, tviler jeg på at hvert hus får sin måler.

Men det går nok bra, det bruker å gjøre det!

Lykke til også herfra.

- Tore -

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Magne Asbjørnsen
Reklame for plussmedlemskap