Problemer med høy ph

Hei

Springvannet mitt har en ph på 8 og eg tilsetter ph- for å senke den etter vannbytte. Har nettopp kjøpt meg kh tester som eg har forstått er med på å stabilisere ph-en. Har målt kh 3 ganger siden vannbytte for 5 dager siden. Eg måler med tetra dråpetester som da skal først bli blå og så x antall dråper til det blir gult som da gjenspeiler kh-en.

De første 3 gangene ble vannet gult med en gang. Har eg da 0 i kh?
Målte igjen i dag og da ble det blått etter en dråpe, mens med neste dråpe så ble det gult. Så det skulle da bli 1 i kh. Eg antar at det er denne lave kh-en som gjør at eg ikke får ned ph over flere dager....Eg må tilsette ph- minst en gang i uken for å holde den på rundt 7...
Spørsmålet mitt er da om eg heller skal kjøre på med kh+ etter hvert vannbytte for å stabilisere ph? Må eg kanskje tilsette ph- og for å få ned ph-en?

Har 0 i nitrit, ca 10 planter mellomstore og en stor mangroverot. Akvariet mitt er på 180L
Du har egentlig funnet ut av det selv. Med så lav Kh vil Ph'en svinge opp og ned mellom dag og natt fordi plantene starter og stopper å forbruke co2. Skaff deg litt høyere Kh så vil problemet løse seg..

Men det er verdt å huske på at, når du øker Kh så vil du gjerne også øke Ph, du får se det litt ann go eventuelt ty til Ph- dersom du har fisk som foretrekker en lavere Ph.
Inaktiv bruker
Du kan bruke røtter og catappa blader for og senke ph, litt blankeddik hjelper også. (husker ikke hvor mye pr. Liter, så det må du finne ut før du har det i)
Ok, men er det greit med så lav kh egentlig?
Inaktiv bruker
Kommer an på hvilke fisker du skal ha.
Med så lav kH er det noe i karret ditt som hever pH'en. Sett en bøtte med vann(som det selvsagt ikke har vært såpe i) og mål pH etter ca 24timer. Kom deretter tilbake med resultatet her.

Jeg gjetter på at du kan ha noen stener eller sand/grus som øker pH'en i karret.

"Rent" vann med en kH på 1 eller mindre vil ha en pH under 7, matematisk skal den ligge på 6.8, men den blir ofte lavere grunnet ting vi har i karret og nedbrytning som avgir co2.

Når det er sagt, burde du alikevell øke kH for å stabilisere(buffre) pH i karret ditt, så fiskene slipper svingninger når du bytter vann. Plantene dine vil også ha det bedre med høyere kH.

Men, finn først ut hva det er som holder pH oppe i karret ditt. At det holder høy pH i krana er bare for at vannet ikke skal tære på vannrørene mellom pumpestasjon og huset ditt, og vil normalt synke fort når det er så bløtt som vannet ditt.
Hmm..ok

Skal nå uansett ta det ukentlige vannskiftet og så etterpå skal eg la en bøtte med vann stå i 24 timer og måle ph-en før og etter 24 timer. Det skal sies at eg har helt ny sand som er en 3 uker gammel. Det er hvit vanlig akvariesand eller mer smågrus. Skylte den ganske godt da, men ser at når eg slamsuger så får eg masse hvit "sahara" støv/sand i bøtta.
Ellers så har eg utblåsningen fra utvendig pumpe akkurat i vannoverflata og to kraftige brusesteiner. Har en Eiheim 400 luftpumpe som er vel på 2x 200 mbar eller 400L i timen som står på full guffe.
Med så mye sirkulasjon lufter du ut all CO2 og det er med på å øke pH. Planter liker ikke luftesteiner heller(av samme årsak).

Bare så vi har det på det "tørre", jeg mente å sette en bøtte vann fra krana, ikke akvarievann, da vi jo ikke vet hva som eventuellt øker pH her...

Glenn
Såpass ja....selv om eg har hatt akvarie lenge før (for 10 år siden) så ser eg på meg selv som nybegynner. Har nesten glemt alt ut....Det som er grunnen til at eg kjøpte den luftpumpa er pga at fiskene digger vel litt oksygen rikt vann. En annen hovedgrunn er at min Ex 600 Tetratec pumpe er pr teori for liten til 180L (kjøpte karet og pumpa brukt) og tenkte da at eg måtte tilføre ekstra oksygen i vannet da den pumpa såvidt bryter eller beveger overflata. Den virker jo og pumper/suger slik den skal.
Eg husker tilbake til mitt 150 liter kar for 10 år siden med innvendig pumpe som virkelig gjorde fart i overflata samt masse oksygen som den presset ned i vannet. Da kunne man lissom se at plantene beveget seg litt nedi karet pga vannstrømmen og eg hadde heller aldri problemer med hverken fisk eller planter. Nå med den pumpa mi så er det helt dødt mht bevegelse i karet. Eg har to stk Diskus oppi som eg vet liker "rolige farvann" .
Kanskje eg skulle ha prøvd å slå av all luft for å se om det hjelper på sikt. Vet ikke hvor lang tid det tar før man evt merker forskjell men...
Eg skjønte hva du mente med bøtte med vann. Er ikke helt på jorde hehe. Den har stått i 24 timer om to timer så da skal eg sjekke ph og kh

EDIT: Når det nevnes her og ser godt etter på plantene mine som ikke er så mange ukene gamle så ser eg at noe er gærnt. Noen blader ser ut som om de er svidd i kantene og de som har "stått svidd" lengre er rett og slett råtten og gått i oppløsning. så det er definnitivt noe som gjør at plantene mistrives. Har forresten to nye rør. Et gult og ett blått type T8 så lyset skal være bra hvertfall
Hva var pH i går og hva er den i dag?
Nysgjerrig
Hmm...nå er eg plutselig i stuss gitt....Eg glemte selvfølgelig å måle den igår så eg tok den rett fra springen nå nettopp. Den viste 6.0 ??? Eg teste 3 ganger for å trippelsjekke og fikk 6.0 hver gang. For noen uker siden da eg startet opp karet så var det 8.0 i ph som eg da har hatt som utgangspunkt mht ph- som eg har hatt oppi hver gang....
Kh fra bøtta som har stått over 24 timer viste 0 og ph på 6.5

Det er vel ikke noe vits å måle ph i karet nå siden eg skiftet 30% igår kveld
Dette var jo nesten litt "dumt" for da er det ikke så lett å fastslå at du har noe i karret som øker pH. Men, mål pH i karret før neste vannbytte og fortsett å måle i springen din også. Om vannet holder 6 fremover er det jo helt supert. Da er det bare å tilsette bikarbonat så du får kH opp mot 3-4 og pH på rundt 7, da er det bare vellstand
Må være en glipp fra vannverket tror eg eller noe sånt. Det er 8 i ph for en grunn ja mht rørene. Så eg ha ringen tro på 6 i ph fremover hehe. Skal ta å måle ph før neste vannskift på søndag og se....Nå har eg jo og slått av alt av brusestein ol...
Da har karet stått siden søndag helt uten luft/brusesteiner og kun en minimal bevegelse i overflaten. Nå er ph på 7.0 og kh på 1.0
Så da er det litt fremgang hvertfall. Mulig eg bør investere i noe kh+ middel for å booste den litt for stabiliteten sin del.
Ser at et nytt problem har oppstått som eg kanskje skal poste for seg selv. Har lest meg litt frem på nettet og er 99% sikker på at eg har fått penselalger på ene planten spesielt. Den planten er mye mer solid enn de andre plantene eg har og penselalgene setter seg langs kanten og de er begynt å henge seg på utblåsnings-røret og.

Har en ide om at varmen (29 grader) og en tendens til overforing (maten blir ikke alltid spist opp innen 30 min) kan være et resultat av dette. Har forresten 0 i nitrit.

Eg har 2 nye lysrør a 30W T8 uten reflektor. Har vurdert å kjøpe med reflektor hvis dette kan hjelpe mot algene. Leste og at 3 dager uten mat og lys kan gjøre underverker, men det tør eg ikke siden diskusene mine har lagt egg
Så bra at tendensen går rette veien med pH da
kH+ er bare natron, det kjøper du på daglivarebutikken og bruker ca 1/2 t-skje for å øke kH 1 grad på 100 liter.
Pensel alger er spesielt glad i høy sirkulasjon, så de kommer ofte i nærheten av utblåsningen til pumpen. SAE og amanoreker er noen alternativer som spiser disse og som går godt sammen med discus(discusen vil spise rekene om de er små nok til å komme inn munnen deres, men de er flinke til å komme seg unna).
Det er også viktig å bruke rett lys ikke bare nytt, når det gjelder alger. Ofte får man en algeoppblomstring når man bytter rør før plantene klarer å ta igjen veksten. Rør med kelvin på rundt 6-6500 er for det meste gode plantelys og reflektorer er nesten ett must. Jeg har lys på i 8-10 timer litt avhengig av om det er sommer eller vinter, og det holder karret mitt 100% fritt for alger.

Det er også helt problemfritt å stanse foring når discus har egg, jeg gjør ofte dette for å ungå unødig forurensing av vannet. Det som ikke er så greit derimot er å slå av lyset, det bør helst stå på hele døgnet de første 14 dagene om du ikke har godt med lys på i rommet karret står.
Nå kan kanskje algeoppblomstringen min ha kommet og pga at plantene ikke trives og sikkert heller ikke vokser/tar til seg de de trenger.
Så nytt lysarmatur med T5 teknologien og reflektor blir neste post på programmet tenker eg.
Tok og sjekket vannet idag før vannskifte og fikk Kh på 2 og ph på 7.5
Hvilke verdier er det eg bør stabilisere meg på?

Fisk eg har:

2 stk Diskus (som ser nå ut til å trives med 7.5 igrunn mht egglegging og lek)
1 stk golden nugget L-malle
3 stk ancistrus
1 stk knivfisk (black ghost)
7 stk rødmunntetra
10 stk rød serpae tetra
Fortsetter enda med natron for å få opp kh og nå plutselig får eg se åssen rødmunntetra skal se ut. De har vært blass siden eg fikk de, men nå er de helt nydelig. Knall rød munn og flotte nyanser på halen Så de har tydeligvis ikke likt seg med 0 i kh
Prøver meg igjen og spør om hvilke verdier eg bør legge meg på. Har nå kh på 6 og ph på 7.5...må kjøpe mer ph-
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap