Dette er litt tvilsomt altså... men dog...

i det ene karet vårt der det er en ancistrus av noe slag (L095 eller L152 tror jeg)
det er 3 palettciklider, 3 platy og 6-7 guppy..

guppyene er INFISERT me hvite prikker, men ingen av de andre fiskene.. så jeg sa i frustrasjon til min samboer "ååh - skulle ønske vi kunne bare skrape av prikkene så ble det bra!!!" å dermed.. jeg prøvde å ta opp en av guppyene, som så verst ut.. lot den ligge i hoven å tok en fuktig myk klut som ikke loer å "tørket" av den.. å prikkene forsvant... nå skulle jeg bare ønske at de ikke kommer tilbake.. det høres jo forferdelig ut egentlig når jeg tenker over det nå.. men jeg vil jo så gjerne ikke miste de.. jeg har startet temperatur-kuren for et par-tre dager siden, men har ikke nådd maks temp enda.. har også hatt i litt salt.. noen som har prøvd å tørke av hvitprikk?? må jo nesten litt av dette altså.. :P men de virker fin form og spiser og svømmer
Er redd dette ikke gjør noen forskjell, annet enn at om du vasket prikkene av i akvariet vil de nå ligge i grusen og hver celle(eukaryote dyr) blir til 600-1000 nye... Men, det går somregel greit med varmekuren.

Ikke for å være gledesdreper, men thats the facts...
..
GlennO
Er redd dette ikke gjør noen forskjell, annet enn at om du vasket prikkene av i akvariet vil de nå ligge i grusen og hver celle(eukaryote dyr) blir til 600-1000 nye...

gjorde det ikke oppi karet nei, gjorde det uttafor, i hoven, å skylte denne etter hver fisk...

men, om alle fiskene har hvite prikker.. hvordan funker varmekuren da? kan fiskene bli friske?? eller er varmekuren kun for å få drepe det som er i vannet..?
Parasittene kan kun drepes i deres 2 stadie, når de er frittsvømmende på jakt etter en fisk. Da dør de også av varmekuren. Om fisken dør er det for at den er for hardt rammet/svekket, eller at den ikke tåler temperaturen(sjekk fiskene dine i fiskebasen).
De fleste akvarister opplever fra tid til annen hvitprikk, da dette er den vanligste sykdommen/parasitten i akvariet, men det går somregel greit
Glemte kanskskje å nevne at det ikke er noe problem selv om alle fiskene dine har fått det, "prikkene" sitter kun på fisken i 48 timer, så detter de av og formerer seg i grusen før de kommer i det stadiet da vi klarer å drepe de.
Varmebehandling av hvitprikk kan du lese om [URL=http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?21070-Behandling-av-hvitprikk!]her[/URL]. Selv foretrekker jeg å bruke medisin hvis fiskene blir utsatt for hvitprikk. Esha Exit er en skånsom medisin både for fiskene og filteret.
Takk for utfyllende og greie svar..
GlennO
Glemte kanskskje å nevne at det ikke er noe problem selv om alle fiskene dine har fått det, "prikkene" sitter kun på fisken i 48 timer, så detter de av og formerer seg i grusen før de kommer i det stadiet da vi klarer å drepe de.

men da lurer jeg på, hvis prikkene detter av å deretter formerer seg.. når de er på stadie 1 blir de ikke tatt me temperaturen??

så hvor lenge bør jeg holde temperaturen oppe??

ja, jeg ville gjerne prøve disse medisinene jeg også, men de to nærmeste dyrebutikkene selger ikke eSHa (!!!) å når jeg bestilte fra nett var de utsolgt... så jeg måtte bare starte med dette nå før det var forseint....
Prikkene er stadie 3. Stadie 1 er i grusen der de formerer seg og gror til frittsvømmende.

Jeg har aldri brukt noe annet temperatur og skjeldent opplevd tap av fisk.
Om du følger linken Janne la ut, eller leser sykdomsartikkelen her på forumet, så står både livssyklusen til parasitten og beskrivelsen av temperaturen forklart begge steder.

Lykke til
Hei:)
Sissimor
Om du følger linken Janne la ut, eller leser [URLBLOCK1] her på forumet, så står både livssyklusen til parasitten og beskrivelsen av temperaturen forklart begge steder. Lykke til :)

Jeg har lest begge artiklene, bare dobbeltsjekker litt her å der :P hehe.. evt forstår jeg ikke alt.. :P

synes alt dette bare var trasig... har til nå mistet 12 palettciklider, 5 ancistrus super rot, 4 blå acara, 11 kardinaltetra, 7 neontetra og noen guppyer.. og alt dette på under 14 dager...

Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap