Noen som vet hva som skjer?

Har et 120 L akvarie, selskapsakvarie som de kaller det...
Her er fiskene som er i:
*Glødebåndstetra x 7
*Svart neontetra x 7
*Ottocinklus x 5
*Sjokolademalle x 1
*Kampfisk x 3 (en han og to ho)
*Guppy x 8 (to han ogseks ho)
*Sverddrage x 9 (tre han og seks ho)
*Platy x 7

Kampfiskene bestemte seg for å få unger nedi der...
Så jeg fikk tak i Liquifry 1... Der jeg har nedi noen dråper tre til fire ganger om dagen,
slik det sto på pakken... Guppyen er den siste fiskearten jeg har anskaffet nedi akvariet. De er fra en annen dyrebutikk en der jeg har kjøpt resten.
Nå siste uken har fiskene død mer eller mindre hver dag... Alle kampfiskene, to Ottocinklus og fire/fem guppyer... Kampfiskene rakk forresten å legge to kull før de døde... Har en veldig stor flyteplante oppi som kampfisken la sin elsk på. Der er det nå to kull med kampfisk yngel nedi/inni... Vasket akvariet nå sist i påsken....

Lurer veldig gjerne på om det er noen tips og råd eller hint for hva jeg skal gjøre videre eventuelt hva grunnen er til at de dør sånn...

Er mitt første seriøse akvarium dette her, så kan bare det dyrebutikken har lært meg...
Noen spørsmål
Hvor lenge har du hatt dette akvariet? Har du målt verdiene i det siste? Hvordan vasker du akvariet og filteret?
Vasket akvariet? Hva mener du med det?
Det er viktig å vite litt om vannverdiene for å finne ut om det er noe galt der. Som førstehjelp er det uansett alltid smart å bytte vann; ikke alt, men 1/3 - 1/2.

Når det er sagt, det er umulig for oss å komme med noe annet enn vill gjetting, uten noen symptomer eller annen info om fiskene som er syke og dør. Fisker kan, som du vet, ikke snakke - og da er eneste mulighet til å finne ut hva som er galt med fiskene, å observere fiskene og se om de oppfører seg annerledes enn vanlig og i så fall på hvilken måte.

Jo mer du kan gi av info, jo mer presist er det mulig for oss å hjelpe deg.

Har ikke sett noe uvanlig oppførsel....
Kampfiskene lekte med hverandre som de har gjort hele tiden.
Har hatt akvariet i ca 4 uker...
Først nå når guppyene har kommet oppi at de har død.
Og da er de helt vanlige i formen, som de har vært siden jeg kjøpte de,
så brått en time senere ligger de og flyter....
Eneste "uvanlige" og nytt er guppyene og det Liquifry 1...
Før det hadde ikke en eneste død.
Kampfisk hannen hadde en hvit runding på siden... ikke på finnene og ikke som en prikk, men litt større... så ut som et sår... ellers har jeg ikke sett noe på noen av de..
Skal bytte og vaske akvariet idag, håpe på at det hjelper.
Siden det er mitt første seriøse akvarie kan jeg ikke så mye om vannverdier desverre :/

Jeg bruker slange til å tømme akvariet med, roter litt i sanden for å få med mer derifra.
Bytter filter på pumpa. Vasker av 3/4 "vinduer". Fyller på med Vann. (har tømt ut ca 3/4 eller 4/5 av vannet som var der fra før av) Venter til vannet har rett temperatur før jeg tar fisken oppi igjen... Slik jeg har blitt fortalt at det skal gjøres.
Filteret i pumpa skal IKKE byttes, det er nok der noe av problemet ditt ligger. I filteret skal det bo nyttige bakterier, som gjør fiskebæsj om til plantenæring (i enkle trekk). Disse bakteriene er ikke tilstede hos deg nå, og da forgifter fiskene seg selv.

Les gjennom artiklene i Akvarieskolen, spesielt de om vannverdier og innkjøring, så kanskje du føler deg litt klokere.

Fra du starter opp akvariet vil det ta ca 5 uker til de rette bakteriene er etablert i filteret. Etter det passer det hos de fleste å bytte ca 30% av vannet hver uke. Fileret skal skylles forsiktig akvarievann kun når det begynner å gå tett. Men nå som du har fisker uten innkjørt filter, så må du bytte opptil halvparten av vannet hver dag i lang tid....

Fiskene skal ikke taes ut av karet ved vannbytter, det stresser dem bare alt for mye.
Hvor lang tid anbefaler du å bytte vannet hver dag da?

Takk for svaret
Kjøp dråpetester for ammoniakk (NH3/4), nitritt (NO2) helst JBL nitrittest) nitrat, (NO3) og pH. Når du ser at både ammoniakk og nitritt er null dagen etter forrige vannbytte, kan du vente et par dager og ta en ny test for nitritt. Hvis det fortsatt er null, og da mener jeg ikke 0,3 eller 0,4, men maks. 0,01, er filteret innkjørt og du kan gå over til ukentlig vannbytte med 20 - 30%.

Ikke slamsug sanda grundig i denne perioden. Det vil også være bakterier festet til sanda og til eventuelt slamlag. Disse vil du beholde ettersom de bidrar til nedbryting av giftstoffene. Senere, når karet er innkjørt, kan du slamsuge halve bunnen av gangen ved behov.


Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap