Fisk i et 54 l... tips? :d

heisann... etter min konfirmasjon på søndag har jeg tenkt på å kjøpe meg et 54 L akva... har noen tips om substrat, planter og ikke minst fisk? svar hadde vært toppers. os skriv: sjekk ut mitt akvarie... om du vil gi litt inspirasjon også om du har et på 40-60 Liter
Heisann. Vil anbefale deg å ta en titt i noen dyrebutikker. Få navnene på de du liker (pass på å få med hele navnet) feks i min tank har jeg det de fleste omtaler som frontosa. Mens den egentlig heter Cyphotilapia frontosa burundi. Burundi er lokasjonsnavnet. Ikke alle fisk har det. Spesiellt ikke i dyrebutikker. Men hvert fall. Skriv ned de du liker her også kan vi da hjelpe deg med en sammensetning som passer bra. Ikke bry deg så mye om hva de anbefaler og sier i butikken. Mye av det stemmer ikke. Men her inne har du mange som
Veit hva de snakker om.

Hvis du samtidig kan ta med kranvann hjemmefra og få sjekket ph så blir det ennå lettere.

Angående akvariet du skal kjøpe så kan det være lurt å kjøpe ett som er litt større. Lettere å holde riktige vannverdier også får du større muligheter med tanke på fisk og beboere.

Jeg ville gått for :

Minimum 180 liter.
T5 belysning.
Sand av ett eller annet slag


Da har du ett utgangspunkt som kan holde det meste av fisker ikke blir veldig store. Etter hva du da liker av fisker kan du innrede deretter. Er masse flotte planter som ikke er så veldig vanskelige å holde også. Sammen med røtter feks. Men som sagt så avhenger det av fisken. Les artiklene her inne. Og for Guds skyld kjør inn karret godt før du har fisk oppi. Du kan også kjøre inn med Salmi.

Ett tips til er at det er veldig mye bra å få tak i brukt. Sjekk rubrikk delen her inne.
[URL=http://akvaforum.no/akvarium_search.cfm?size_from=40&size_to=60&aquariumtype_id=][/URL] Her kan du hente mye inspirasjon

Vil anbefale deg biltemasand til akvariet (Art nr 175425)
Planter til ny oppstarta akvarie vil eg anbefale deg Limnophila sessiliflora, eller du kan sjekke ut www.Akvariekjelleren.no her bestiller eg alle mine planter.
Som Are sier så gå for ett litt større akvarium, ikkje nødvendigvis ett 180 men vertfall gå opp i 110L+

Ellers lykke til med kommende Akvarium.
Jeg har mitt første akvarie nå, har hatt det i snart en mnd. Det er et 60 liter. Ble anbefalt et større kar, men det har gått veldig bra med 60 literen. Fikk filterguffe fra noen i området her, så da holdt verdiene seg stabilt etter ca 1,5 uke. Anbefaler deg å spørre om noen har litt filterslam du kan få dynke filteret i. Da slipper du innkjøringen som tar deg over en måned.

I starten prøvde jeg Coop Xtra kattesand som subtrat, men det kommer jeg aldri til å bruke igjen. Støver veldig, vanskelig å få skylt skikkelig. Så nå bruker jeg bare Biltemasand. Fungerer veldig bra, den er lys og fin.

Du kan gå inn på siden min, der står det meste jeg har gjort gjennom mitt ennå veldig korte akvarieliv
Are
Heisann. Vil anbefale deg å ta en titt i noen dyrebutikker. Få navnene på de du liker (pass på å få med hele navnet) feks i min tank har jeg det de fleste omtaler som frontosa. Mens den egentlig heter Cyphotilapia frontosa burundi. Burundi er lokasjonsnavnet. Ikke alle fisk har det. Spesiellt ikke i dyrebutikker. Men hvert fall. Skriv ned de du liker her også kan vi da hjelpe deg med en sammensetning som passer bra. Ikke bry deg så mye om hva de anbefaler og sier i butikken. Mye av det stemmer ikke. Men her inne har du mange som Veit hva de snakker om. Hvis du samtidig kan ta med kranvann hjemmefra og få sjekket ph så blir det ennå lettere. Angående akvariet du skal kjøpe så kan det være lurt å kjøpe ett som er litt større. Lettere å holde riktige vannverdier også får du større muligheter med tanke på fisk og beboere. Jeg ville gått for : Minimum 180 liter. T5 belysning. Sand av ett eller annet slag Da har du ett utgangspunkt som kan holde det meste av fisker ikke blir veldig store. Etter hva du da liker av fisker kan du innrede deretter. Er masse flotte planter som ikke er så veldig vanskelige å holde også. Sammen med røtter feks. Men som sagt så avhenger det av fisken. Les artiklene her inne. Og for Guds skyld kjør inn karret godt før du har fisk oppi. Du kan også kjøre inn med Salmi. Ett tips til er at det er veldig mye bra å få tak i brukt. Sjekk rubrikk delen her inne. :)



heisann, jeg glemte å si at jeg ikke har mye plass på mitt rom. jeg har en kleshylle med ovarflate på 38 x 83 cm. jeg jeg fant et bra et på dyrebutikken som passet bra til den.(20x30x60) MEN... om jeg finner et bra som passer til en bra pris så kjøper jeg selvfølgelig det... og hvordan renser man sandbunn for skit, du kan se hvordan jeg har mitt 27L så jeg har litt erfaring OG gibbicepsen jeg har der var før jeg fikk noe som helst anelse om hva en fisk trengte og hvor stor den kan bli...
Om den skal stå på en kommode etc som ikke er beregnet på høy vekt må du kanskje forsterke den. Husk at det blir fort over 60kg Biltemasanden trenger du ikke å skylle, bare å slenge den rett i akvariet!
Kontorstol
Om den skal stå på en kommode etc som ikke er beregnet på høy vekt må du kanskje forsterke den. Husk at det blir fort over 60kg :-) Biltemasanden trenger du ikke å skylle, bare å slenge den rett i akvariet!


tro meg.. den tåler MYYE kan sitte oppå den og jeg veier 65 kg. når jeg snakker om å rense sanden snakket jeg om at fiskene driter mye, hvordan fjerner man det, og det var kjekt å vite at man kan bare hive sanden oppi
Aha! Om den driter veldig mye forer du for mye. Men sandsnegler er med på å holde sanden ren og luftig (slik som meitemark på land), men dersom det er veldig mye kan du bruke en slamsuger (hevert). Det er en slange som du holder rett over sanden og så drar den med dritt og matrester som ligger oppå. Du må dog ikke fjerne all bæsj, spesielt i starten, da den er viktig næring for filterbakteriene.
Kontorstol
Aha! Om den driter veldig mye forer du for mye. Men sandsnegler er med på å holde sanden ren og luftig (slik som meitemark på land), men dersom det er veldig mye kan du bruke en slamsuger (hevert). Det er en slange som du holder rett over sanden og så drar den med dritt og matrester som ligger oppå. Du må dog ikke fjerne all bæsj, spesielt i starten, da den er viktig næring for filterbakteriene.


om å fjerne all bærsj, har prøvd men det er vanskelig, selv i mitt lille akvarie... men takk for at du sa det
om dere vil se litt om små akvarier, så kan dere jo sjekke ut mitt akvarie. kanskje litt inspirasjon fra mitt akvarie om komenter om dere liker det evt. andre ting/endringer jeg kan gjøre i det
Kontorstol
Om den driter veldig mye forer du for mye.
Alle fisk som spiser planter produserer mye avfall. Dette da det er lite næring i planter og alger, i motsetning til fisk som spiser protein. Det er enda verre med fisk som spiser tre.. Så kjøper du fisk som spiser vegetabilsk føde må du regne med mye avføring.

Kontorstol
Du må dog ikke fjerne all bæsj, spesielt i starten, da den er viktig næring for filterbakteriene.
Du bør fjerne mest mulig av organisk avfall akvariet ditt, spesielt når det er nystartet.

Filterbakterier trenger ikke avføring fra fisk, de bryter ned ammonium / ammoniakk som fiskene skiller ut gjennom urin og over gjellene.
jeg har tenkt litt om fisk...
jeg har 3 leoparddanio og skal kjøpe 8 stk til og 5 sebrafisk og ikke minst flytte gibbicepsen ... høres dette bra ut eller ?
Konfirmasjon...
idag har jeg konfirmasjon... ønsk meg lykke til
Fått nytt akvarium!
heisann nå har jeg lagt ut noen bilder av det nye akvariet... skriv en kommentar og si hva du syns om det

link: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=21069
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap