Hjelp! syke fisker...
De siste 3 ukene har først en sebrafisk, så en siamesisk algespiser og nå sist for et par dager siden en sugemalle dødd. Alle har vært helt kritthvit når jeg har funnet dem, uten at de har ligget lenge død heller. Halefinnen har vært borte. F.eks sugemallen, så helt fin ut dagen i forveien, og morgenen etter lå den på bunnen helt hvit og død. Tok den opp umiddelbart og skiftet ca 50% av vannet.
Hva kan dette være? Har lest litt rundt og kan jo være både neonsyken eller falsk neonsyke? Er rimelig sikker på at sugemallen var og spiste av siamesisk algespisern etter den var død, og dermed kan ha blitt smittet av hva det måtte være den døde av. Hva bør jeg gjøre? De andre fiskene ser jo ut til å være okei, men det gjorde jo også disse 3 fiskene før de plutselig var død. Før disse dødsfallene har jeg kun hatt 2 flammetetra som har dødd, men dette var for flere måneder siden.
Sebrafiskene, som den første som døde var av, er nylig kjøpt. Kan det ha kommet en sykdom med disse fra dyrebutikken?
Hjelphjelphjelp! Hvordan kan jeg stoppe dette? Har et par praktbotia som jeg ihvertfall ikke har lyst å se død.
Hva kan dette være? Har lest litt rundt og kan jo være både neonsyken eller falsk neonsyke? Er rimelig sikker på at sugemallen var og spiste av siamesisk algespisern etter den var død, og dermed kan ha blitt smittet av hva det måtte være den døde av. Hva bør jeg gjøre? De andre fiskene ser jo ut til å være okei, men det gjorde jo også disse 3 fiskene før de plutselig var død. Før disse dødsfallene har jeg kun hatt 2 flammetetra som har dødd, men dette var for flere måneder siden.
Sebrafiskene, som den første som døde var av, er nylig kjøpt. Kan det ha kommet en sykdom med disse fra dyrebutikken?
Hjelphjelphjelp! Hvordan kan jeg stoppe dette? Har et par praktbotia som jeg ihvertfall ikke har lyst å se død.
Postet 08.05.12 kl 11:13
Inaktiv bruker
Har du testet vannverdiene? Hvor stort er karret? Er filteret innkjørt? Hvordan er vannbytte rutinene? Kan høres ut som forgiftning (ammoniakk eller nitritt)? Vansklig å si. Kan være så mye.
Postet 08.05.12 kl 11:50
Takk for svar
Har ikke testet verdiene enda, men vannet byttes ca 20-25% en gang i uka, og filteret har vært kjørt i 5 mnd nå. Regner jo med at vannkvaliteten er i orden når karret har vært i gang i over 5 mnd, og jeg plutselig får "massedød" etter så lang tid.
Skal stikke og kjøpe inn tester og sjekke vannverdiene i ettermiddag, men har en sterk følelse for at dette er en eller annen sykdom.
Fisk som dør av forgiftning blir vel ikke kritthvit ?
EDIT: Karret er 160 liter.
Har ikke testet verdiene enda, men vannet byttes ca 20-25% en gang i uka, og filteret har vært kjørt i 5 mnd nå. Regner jo med at vannkvaliteten er i orden når karret har vært i gang i over 5 mnd, og jeg plutselig får "massedød" etter så lang tid.
Skal stikke og kjøpe inn tester og sjekke vannverdiene i ettermiddag, men har en sterk følelse for at dette er en eller annen sykdom.
Fisk som dør av forgiftning blir vel ikke kritthvit ?
EDIT: Karret er 160 liter.
Postet 08.05.12 kl 11:57
Endret: 08.05.12 kl 12:04
Vi kommer vel ikke bort fra ny innkjøpte fisker kan dra med seg noe i akvariet. Det er vel slik vi alle kan oppleve, men å kunne bevise det, si det er årsaken, det er nok verre. Når akvariet har vært oppe å gå hos deg i 5 mnd, er det merkelig slikt innreffer. I alle fall er det bare starte med daglig vannbytte i første omgang. Så får du se hva test av vannet gir deg av resultater.
Postet 08.05.12 kl 14:35
Har ikke nøyaktige måleverdier her nå, men testen viste litt høyt nitritnivå, men under 50. Og pittelitt høyt klor. Nå skal det jo sies at jeg skiftet 50% av vannet dagen før så nivået kan jo ha vært en god del høyere... Alle andre verdier var midt på normalen.
Kan ikke forstå hvorfor det er mye nitrit. Det overfores så absolutt ikke. Det eneste jeg kan tenke meg er at det er planterester jeg ikke har fått fjernet som råtner, kan det stemme? Slamsuger jo innimellom, men kanskje ikke nok?
Ingen andre fisker virker å være dårlig enda.
Kan ikke forstå hvorfor det er mye nitrit. Det overfores så absolutt ikke. Det eneste jeg kan tenke meg er at det er planterester jeg ikke har fått fjernet som råtner, kan det stemme? Slamsuger jo innimellom, men kanskje ikke nok?
Ingen andre fisker virker å være dårlig enda.
Postet 09.05.12 kl 10:36
Postet 09.05.12 kl 11:42
Postet 09.05.12 kl 13:17
Jeg renser kun filteret når det er tett eller dårlig effekt, og da med å skylle det lett.
Vet ikke helt hva slags filter det er men det er merke tetra(?). Akvariet og alt utstyret har jeg overtatt etter noen andre.
I går kveld så jeg meg nødt til å avlive en flammetetra. Den hadde knekk på "halen", og der knekken var var det klumper og en hvit prikk på hver side av fisken. Den hadde trukket seg unna stimen sin, sto helt stille i vannet og pustet veldig hurtig.
Ved en tilfeldighet la jeg armaturet ned bak akvariet når jeg skulle fange denne fisken, slik at lysrøret gjennomlyste all fisken og den tetraen som var syk så jeg da hadde et stort mørkt område inni seg nesten over hele halen. De andre fiskene så jeg bare en tynn ryggrad som så helt normalt ut.
Kan det være en infeksjon av et eller annen slag? Pga dårlig vannkvalitet? Eller en parasitt? Hvilke medisiner bør jeg kjøpe? Aner svært lite om disse tingene og nå er jeg redd hele akvariet går til h*lvette og alle fiskene dør.
Vet ikke helt hva slags filter det er men det er merke tetra(?). Akvariet og alt utstyret har jeg overtatt etter noen andre.
I går kveld så jeg meg nødt til å avlive en flammetetra. Den hadde knekk på "halen", og der knekken var var det klumper og en hvit prikk på hver side av fisken. Den hadde trukket seg unna stimen sin, sto helt stille i vannet og pustet veldig hurtig.
Ved en tilfeldighet la jeg armaturet ned bak akvariet når jeg skulle fange denne fisken, slik at lysrøret gjennomlyste all fisken og den tetraen som var syk så jeg da hadde et stort mørkt område inni seg nesten over hele halen. De andre fiskene så jeg bare en tynn ryggrad som så helt normalt ut.
Kan det være en infeksjon av et eller annen slag? Pga dårlig vannkvalitet? Eller en parasitt? Hvilke medisiner bør jeg kjøpe? Aner svært lite om disse tingene og nå er jeg redd hele akvariet går til h*lvette og alle fiskene dør.
Postet 10.05.12 kl 09:18
Endret: 10.05.12 kl 09:25
Postet 10.05.12 kl 13:10
Postet 10.05.12 kl 13:15
Postet 10.05.12 kl 13:22
Postet 10.05.12 kl 13:24
Postet 10.05.12 kl 13:25
Postet 10.05.12 kl 13:27
Inaktiv bruker
Skulle bare informere om at Scalare og Praktbotia trenger større plass enn hva du tilbyr dem. :/ Sånn at du er Obs på det. 250L++
Postet 10.05.12 kl 13:37
Postet 10.05.12 kl 13:42
Endret: 10.05.12 kl 13:43
Om det er den så anbefaler eg deg ei større pumpe eller ei pumpe til.
Pumpa er rett og slett for lita til karet.
Produsentene har en tendens til å overdrive filtera litt.
Det står at pumpa er beregnet på kar mellom 80-150L men i virkeligheten passer denne i ett kar på rundt 80L.
Hva med ett utvendig filter?
Tetratec EX. 700 utvendig filter for eksempel. 830kr hos webzoo.
Det er mange muligheter.
Det som er fint med utvendige filter er at du trenget bare å rense dei 2 ganger i året
I 240 Litern kjører eg Eheim 2073 pro3 utvendig filter samt blåfilter bak bakgrunnen med Eheim compact 1000+ sirkulasjonspumpe.
Pumpa er rett og slett for lita til karet.
Produsentene har en tendens til å overdrive filtera litt.
Det står at pumpa er beregnet på kar mellom 80-150L men i virkeligheten passer denne i ett kar på rundt 80L.
Hva med ett utvendig filter?
Tetratec EX. 700 utvendig filter for eksempel. 830kr hos webzoo.
Det er mange muligheter.
Det som er fint med utvendige filter er at du trenget bare å rense dei 2 ganger i året
I 240 Litern kjører eg Eheim 2073 pro3 utvendig filter samt blåfilter bak bakgrunnen med Eheim compact 1000+ sirkulasjonspumpe.
Postet 10.05.12 kl 13:46
Postet 10.05.12 kl 13:54
Postet 10.05.12 kl 13:56
Postet 10.05.12 kl 14:03
Endret: 10.05.12 kl 14:04