Brunalger

I min fluval edge med bestand av bare reker har jeg fått et belegg av alger på planter og stein. Funnet ut at dette må være denne berømte brunalgen med beskrivelse nedenfor.

Brunalger (kiselalger)

Dette brunfargede algebelegget dekker ofte bunnlaget som på steiner og grus, planteblader og glassruta. Dukker ofte opp i nyoppsatte akvarier. Årsaken ligger trolig i for høye nitratverdier, pH over 7.5, for hardt vann, eller at belysningstiden er for lang (over 12 timer). Oftere delvannsbytter kan hjelpe. I nystartede akvarier vil disse som regel forsvinne av seg selv etter en etter hvert. Algeetende fisk som Crossocheilus siamensis og ancistrus-arter sies det kan beite disse.

Karet har lystid på omkring 10 timer daglig. Mest sannsynlig vil jeg da tro som det sies at det er feil PH i vannet. Har ikke noe nøyaktig måleutstyr for dette bortsett fra strips. Vannet byttes en gang per uke, men kan sikkert gjøre dette litt oftere i en periode. Tilsetning i vannet er noe rekemiddel (blå flaske av noe slag jeg ikke husker navnet på for øyeblikket).

Finnes det noen konkrete tips til meg på hvordan dette blir borte. Evt hvordan jeg skal regulere PH nivået? Ingen virker til å være preget av algene, men ser jo ikke særlig pent ut.

Mvh Alex
Her er et par bilder av omfanget
Her er et par bilder av omfanget
Her er endelig bildene
Av en eller merkelig grunn hadde ikke nettbrettet mitt noen intensjon om å samarbeide. Derfor to like innlegg med samme innhold bortsett fra bildene. Legger inn bildene på nytt.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap