Hvor lenge kan akvariet være uten tilsyn?

Hei!

Jeg har et 125 liters Juwel Rio kar med ferdig montert innvendig filter (Juwel Bioflow 3.0) bl.a. perlegurami, honninggurami, kileflekkrasbora og neontetra. Det er rikelig med planter i karet. Normalt forer jeg fisken morgen og kveld og bytter 30 liter vann per uke. Jeg har tidligere ved et par anledninger vært bortreist én uke av gangen. Jeg har da brukt en Juwel forautomat som ser ut til å fungere utmerket.

Nå lurer jeg på hvor lenge jeg kan være bortreist uten at det byttes vann eller at noen ser til akvariet. Kan fordampning føre til at vannivået synker lavere enn vanninntaket til filteret, og hva skjer i så fall? Hvor lenge klarer fiskene seg uten vannbytte? Det finnes sikkert ingen nøyaktig fasit på dette, men jeg lurer på om noen har erfaringer med lengre tids fravær. Hvor lenge er det rimelig å tro at fiskene vil klare seg med bare forautomat? To uker? Tre uker? Lenger?
Du burde nok aliert deg med noen, tatt en titt i alle fall en gang i uka, sett om det var nok for, filteret fungerte, mulig vannbytte .
Hvis du har orginal topp på rio-karet så er det vel veldig lite vannfordamping der?

Hvis vannet skulle fordampe såpass at det går under inntaket til pumpa/filteret vil det føre til at pumpa går tørr og blir ødelagt, men det skal rimelig mye til.

Hvor lenge fiskene klarer seg uten vannbyttte er (selvfølgelg) avhengig av flere faktorer. Hvor mange fisker du har og filterkapasitet blandt annet. Men siden du er bortreist så får de ikke mat som igjen gjør at det blir mindre avføring (win-win).

2 uker er ikke noe problem i hvertfall, har vær på ferie selv uten tilsyn av kar i den lengden. Kom hjem til et mye renere kar enn vanlig, mallene, SAEene og rekene hadde gjort en bra jobb i mellomtiden
De lengste jag vart borte var 1 ukes ferie som blev 3, då var fiskene ganske bleka og rørde sig ikke mye. men tok vel en sådær 30 min efter litt vannbyte og mat så var nesten alle lika friska som innen jag åkte.

dette var ett kar på 400l å ju større karet er desto bedre håller de sig utan tillsyn.

Jag pleier att ha sånna 14 dagers foder i karet hvis jag skall bort. Nær jag brukt det så har de aldrig vart noe problem æven i mindre kar.


Takk for svar. Da jeg startet opp med hobbyen fikk jeg høre i akvariebutikken at 3 uker går helt fint. Men jeg skjønner at allerede 2 uker er i meste laget. Planen er å bruke forautomaten med ganske liten dosering og korte ned tiden med belysning til noen få timer. Men det spørs om jeg ikke må få noen til å titte innom i tillegg. Tar gjerne imot flere kloke innspill!
I et normalt belastet kar med pumpe god nok for filtrering av innbyggerne skal en greit kunne være borte i 2 uker. Jo større kar dess bedre. Har selv vært borte fra flere kar i inntil 12 dager og som det ble nevnt her var karene betraktlig renere når jeg kom hjem (=8

I denne tiden ble det ikke foret og jeg satte vel ned lystiden til 8 timer. Har du yngel er det nok et spørsmål om hvor lenge de finner mat i karet i forhold til sin størrelse. Men yngler er noe du ikke nevner, så antar at du ikke har det

Som alle andre fraråder jeg deg feriefor av den hvite kalk lignende greia. Dette forurenser enormt. 30L vannbytter i uka på en 125L synes jeg virket lite. Du kan nok øke det med ei "bøtte". Friskt vann har aldri skadet noen, heller tvert i mot

God tur dit du skal

Leif
Lurer litt på det samme selv. har vært heldig selv når jeg er borte, og har hatt noen til å mate annen hver dag. Men plutselig en gang så går ikke dette, og da oppstår problemet.

har en sånn foringsautomat, men hullet til den er saget ut bakerst i toppen av karet, og jeg pleier fore i front til vanlig. Hvis maten sleppes nedi bakerst, så forsvinner den bak en stor rot, og masse planter, og jeg er redd det ikke vil bli spist av andre enn bunnfiskene.

Det finnes noen brune pelletslignende greier som også er feriefor. Er dette like ille som de hvite?

Er redd for at planter blir helt spist opp om snegler og fisk er uten mat to uker. for ikke å snakke om at de kommer til å bedrive kanibalistiske tendenser i sin hunger etter mat ..
Tror det er flere skrekkhistorier med feriemating/forautomater enn uten med mindre man er så heldig å ha en erfaren akvarist som kan hjelpe. Et velfungerende akvarium går fint i to uker, fisk og annet finner alltids litt å gnafse på. Har samme erfaring som Loffa, har kommet hjem til gullende rene akvarier. Har hatt en avtale med noen som sto klar til å ta affære ved strømstans, for det skal det godt gjøres at karene tåler over tid...

Det er verd å huske på at det ikke er noe sjakktrekk å avslutte to ukers faste med biffmiddag, trapp heller matingen ned noen dager i forkant og trapp opp forsiktig. Følg ekstra godt med etter hjemkomst, for bakteriekulturen er også på småspist mens du er bortreist. Det er vel ingen grunn til å ta den store hovedrengjøringen med algeskrape og filterrens sånn like før heller. Har du algespisende fisk ville jeg latt lyset stå på som normalt, da får de mat helt gratis, og god plantevekst ordner opp i vannverdiene mens du er borte.

God ferie!
Takk for alle kommentarer. Det er vel klokt å bytte en større mengde vann enn vanlig rett før man reiser, og så minske foringen til et minimum så lenge man ikke bytter vann. Jeg er som sagt litt bekymret for høy vanntemperatur nå om sommeren, med påfølgende økt fordampning (bl.a. gjennom åpningen til forautomaten). Temperaturen har i det siste ligget på 28 grader om ettermiddagen, med belysningen på fra kl. 7 til 18. Derfor tenkte jeg å kutte ned belysningstiden til bare 4-6 timer når jeg er borte. Da skulle det kanskje ikke være så stor fare for at vannivået synker under filterinntaket.
Erfaringer etter fire ukers fravær
Vel, her er min egen erfaring etter fire ukers fravær fra akvariet:

Jeg brukte foringsautomat med en beskjeden mengde for to ganger daglig. Lyset sto på kun 2+2 timer (morgen og ettermiddag) for å unngå ekstra oppvarming midt på dagen. Brukte luftpumpe som sto på hele tiden. Jeg fikk for sikkerhets skyld en venn (ikke-akvarist) til å stikke innom etter to uker, men ingenting ble gjort med karet.

Da jeg kom hjem, var to av fire kileflekkrasboraer borte, sannsynligvis de to som hadde tegn på sykdom før jeg reiste. Alle andre fisker (inkl. perleguramier, honningguramier, neontetraer og til og med min eneste lakrisgurami) levde og svømte rundt som vanlig.

Plantene sto det derimot noe stusselig til med; gulrotgresset var dødt og andre planter så litt slappe ut, ingenting hadde vokst særlig (heller ikke alger). Jeg antar dette var på grunn av for lite lys. Noe overraskende, var det nesten like mye vann i karet som før jeg reiste (kanskje delvis fordi det har vært en kjølig sommer). Det var en god del avføring i sanden. Pumpen gikk noe tregt pga. ganske fullstappet filtervadd, men vannet var klart, pH var som vanlig 7,5 og nitritt 0.

Samlet sett må en vel si at det gikk veldig bra, men det begynte nok å nærme seg smertegrensen med tanke på at det ble foret daglig og filtervadden begynte å gå tett. Dessuten var nok 4 timer med lys i minste laget for plantene. Hvorvidt luftpumpen gjorde noen nytte, vet jeg ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Hollund
Reklame for plussmedlemskap