Luftpumpe

Hei

Eg kjøpte luftpumpe til mitt 90L akvarie men selgeren på butikken solgte meg ein pumpe som var meint for 200 - 300 L akvarie kan eg fortsatt bruke den eller må eg ha ei mindre? Kan det bli for mye luft

Det kan aldri bli for mye luft i et akvarie.

Bakdelen med å benytte seg av luftpumpe er at man "lufter" ut CO2 noe plantene ikke setter spesielt pris på. Med lufte ut menes at gassutvekslingen i overflaten øker og dermed forsvinner CO2 ut i luften. I de fleste tilfeller er det ikke behov for en luftpumpe, det holder at filteret skaper bevegelse i vannflata.

Hvilken luftpumpe er det snakk om
For å beholde CO2 kan du bruke CO2 anlegg på dagtid og luftpumpe på natta.
Inaktiv bruker
du kan ta strikker som presser på luftslangen dersom det blir for mye bobler, men et spørsmål til dere andre: jeg vil ikke starte en ny tråd fordi det vill sikkert irritere folk, men er et Kjempeviktig med CO2 anlegg til akvariet hvis man har ekte planter?
hva gjør CO2? jeg har et 115 liters akvarium med mange ekte planter, anbefaler derE CO2 anlegg? hva gjør det med plantene og hva koster det?
Lars Christensen Hjortland
du kan ta strikker som presser på luftslangen dersom det blir for mye bobler, men et spørsmål til dere andre: jeg vil ikke starte en ny tråd fordi det vill sikkert irritere folk, men er et Kjempeviktig med CO2 anlegg til akvariet hvis man har ekte planter? hva gjør CO2? jeg har et 115 liters akvarium med mange ekte planter, anbefaler derE CO2 anlegg? hva gjør det med plantene og hva koster det?


Avhenger litt av hvilke planter du har. Noen planter vokser bra selv uten CO2. Men alle plantene liker Co2 fordi dette er deres "luft". De blir sunnere og vokser bedre + Co2 hjelper mot en del alger. Plantene i tillegg tar inn næringsstoffer bedre, noe som også påvirker veksten.

Prisen varierer mye. Du kan lage en gjør-det-selv CO2 av sukker og gjær, eller kjøpe CO2 flasker (varer mye lengre. Man kan kjøpe dem på e-bay for eksempel og koble til Pollen Glass/boblestein med CO2 slanger).
Lars, planter elske CO2, men det er ikke noe du trenger med mindre du vil at plantene skal være eksepsjonelt flotte å se på, eller ha spesielt krevende planter. De mest vanlige plantene klarer seg fint, og har det bra uten CO2.

Slik "gjør det selv" CO2 (som jeg gjerne vil prøve) kan vel få vannverdier til å løpe litt løpsk når lyset er slått av, så det anbefales ikke om du har fisk. Husker ikke om det bare var gjør det selv metoden som gjorde dette eller CO2 generelt, men jeg bet meg merke i at skulle jeg prøve dette måtte jeg isåfall ha et planteakvarium uten fisk
Grapejuice
Lars, planter elske CO2, men det er ikke noe du trenger med mindre du vil at plantene skal være eksepsjonelt flotte å se på, eller ha spesielt krevende planter. De mest vanlige plantene klarer seg fint, og har det bra uten CO2. Slik "gjør det selv" CO2 (som jeg gjerne vil prøve) kan vel få vannverdier til å løpe litt løpsk når lyset er slått av, så det anbefales ikke om du har fisk. Husker ikke om det bare var gjør det selv metoden som gjorde dette eller CO2 generelt, men jeg bet meg merke i at skulle jeg prøve dette måtte jeg isåfall ha et planteakvarium uten fisk :)


Man må ha selvsagt nok planter for at de kan ta imot Co2. Men det er riktig det du sier. Selv om den vanlige CO2-metoden med sukker kan ikke gi SÅ mye CO2 at fiskene blir skadet på noen viss. Ellers må man skru CO2 av på natta. Jeg har en klokke som gjør det automatisk. Man må da slå CO2 på 1 time før lyset slås på, og 1 time før dette hår av. Hvis dette er av interesse, kan jeg vise i bilder hvordan jeg har det med CO2 systemet.

Man kan også måle PH verdi som avhenger mye av CO2, ved hjelp av PH-måler eller en Drop Checker som enkelt viser om det er for mye eller for lite CO2 (skifter farget)
Ah, ja det er godt mulig jeg har mistforstått altså, hehe. Men slik jeg forsto det så ville CO2 (kanskje mest hjemmelaget? helst ha en høy kh for å holde det stabilt (og dermed også ph som høynes når kh høynes?), hvis ikke ble det lett veldig svingninger, spesielt da når lyset slukkes. - men det er vel ikke noe måte å "slå av" hjemmelaget i brusflaske uten å må ta ut brusestein? Vil man ikke da kastebort "timesvis" med CO2?

Uff for et rotete innlegg, men jah, hadde jeg hadd bare et planteakvarie så skulle jeg absolutt prøvd, men selv liker jeg sortvannsfisker så jeg har veldig lav ph som da visstnok skal svinge lett?
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap