63 l akvarie - hvilke fisker kan jeg ha?

Jeg har akkuratt fått akvarie, et 63 liter. Og helt fersk som jeg er, lurer jeg jo på hvilke fisker jeg kan ha i et slikt akvarium. Tips og råd mottas med takk!
En gruppe på 6-8 corydoras vil passe fint i et slikt akvarium
Tja, eller kanskje en stim med noen små fisk? Boraras merah, moskito rasbora, dronning rasbora, ild tetra, eller stjerne danio? du finner de i basen her, (bruk søkefeltet til venstre) så finner du info på hvor stor de blir, hva slags vannverdier de vil ha, væremåte, osv.

(dronningrasbora er som regel viltfanget så noen kan være litt større enn hva som er oppgitt, men ellers er basen en kjempeflott guide til både planter og fisk!)

Har du foresten hatt innkjøringsfase på karet? Altså slik at det er levelig for fisk (med filterbakterier osv)
Enig med Grapejuice, ang. Dronningrasbora. En fantastisk fisk. Men i 63ltr tror jeg personlig jeg ville satse på f.eks Boraras brigittae
De er et lite hakk mindre, og rødfargen er helt fantastisk.
Innkjørings faren er ferdig ja, så må gjenstår det å finne fisk. Har noen guppyer nå, da disse visst skulle vere ok som begynnerfisk, men jeg ønsker å vite litt mer, så jeg kan vurdere va jeg skal ha og ikke videre og senere.
Du kan jo kikke på mitt akvarium for inspirasjon. Samme størrelse. Se linken under.
Takk Zacken! Det var et pent akvarium du hadde. Har nok litt på vei før vi er der. Du hadde jo en hel del fisk opp i der du. Dette kan jo bli spennende. Men kjenner like vel at jeg egentlig har litt lyst på et større etter hvert. Syns Scalarer bl.a er utrolig facinerende, men de trenger vel en del mer plass en det jeg har, har jeg forstått.
Takk! Som flere andre har nevnt så er ett triks jo å ha små fisk. Mine rubintetraer er oppført med 1.7 cm (og det stemmer nok, for de klarer å bryte seg inn i filteret av og til) og da kan man jo ha en liten stim. Ellers så vil jeg på det varmeste anbefale reker, lettstelt og morsom gjeng som holder det rent.
Inaktiv bruker
Det er masse forskjellig,
Men du bør kjøpe vanntestingsutstyr hvis ikke du har det.
Du kan for eksempel kjøpe noen platyer og acistruser? begge trenger minimum 60 liter og er perfekt for nybegynner.
Og du trenger ikke regulere annent enn GH i vannet, (du kan kjøpe "GH-SALT" på dyrebutikken som øker GH)
Platy er morsomme fordi de får så lett barn. og ancistrus er flinke til å holde akvarieglasset rent fra alger.

Jeg synes også at Kardinaltetra er vakre, men de vill helst ha en ph på 4-6, og i springen er det ca 7.5, og det er litt vanskeligere å få ned ph og holde den stabil.

Du kan jo også gå på "topp 100 akvariefisker" og så se om du finner noen fine, så kan du skrive navnet til fisken i søkefeltet, og så trykke på fiskebasen.
Der står det hva slags temperatur de skal ha, vannverdier og liter.
Og masse annent nyttig info
Hvorfor skal hun kjøpe Gh salt før hun engang har målt vannverdiene i vannet/akvariet sitt? Det er vel ikke vanlig å tilsette Gh salt i ferskvannsakvarier?
Inaktiv bruker
Erlend
Hvorfor skal hun kjøpe Gh salt før hun engang har målt vannverdiene i vannet/akvariet sitt? Det er vel ikke vanlig å tilsette Gh salt i ferskvannsakvarier?

om man skal holde fisker som krever hardt og alkalisk vann, så må man bruke Gh+ (Gh salt) Eller noe annet som øker GH (Gips eller lignende).
Vann i norske kraner er gjerne veldig bløtt (Lav gh).

Det er ingen problemer å senke PH, har man nok røtter og blader (f.eks. Catappa og eikeblader), man kan også tilsette sitronsyre eller eddik.
Det er viktig å merke seg at det er forskjell på GH-salt og GH+.
Inaktiv bruker
fordi springvann i norge har altid lav gh (2-5) guppy skal ha minst 9.
Jeg merket at GH salt fungerte bra, nå er gh'en på 12.
Inaktiv bruker
Hva er forskjellen? begge øker vel gh?
Begge øker gh ja, men gh-salt er tross alt salt. Perfekt til mollyer og andre som gjerne vil ha brakkvann, men dårligere egnet for mange andre arter...
Hvis du skal øke gh kan du bruke alabastergips fra panduro, flere her på forumet som har gjort det. Men før du begynner å øke gh burde du måle vannverdiene Her kan du forresten lese om guppy, og se hvilke vannverdier de trenger.
Inaktiv bruker

"NORAQ GH-Salt er en kombinasjon av naturlige hadhetsdannende salter som brues til å gjøre bløtt skandinavisk kranvann bedre egnet for akvariefisk - og planter.Mange arter er tilpasset leveområder med kalkholdig berggrunn, som gir hardt vann med relativ høyt konsentrasjon av kalsium,- magnesium,- og kloridoner. Ved bruk av NORAQ GH-Salt økes totalhardheten på en naturlig måte ved tilførsel av både kalsium- (80%) og magnesiumoner (20%)
I tillegg tilføres vannet kloridioner som forebygger nitrittforgiftning og letter osmoregulering hos akvariefisk.
Ønskes økning av totalhardhet uten tilførsel av klorid anbefales NORAQ GH/TH+ i stedet."
Det er jo masse du kan ha i 63 liter, problem nr.1 blir vel å finne arter som fungerer sammen

Killi, kampfisk, mange forskjellige stimfisker, noen typer ciklider, maller... ja, å lista fortsetter

(Selv om det står at en art trenger minimum f.eks 60 liter inne på fiskebasen, så vil ikke det nødvendigvis stemme, har selv hatt fisker i betraktelig mye mindre kar enn i beskrivelsen, å aldri hatt problemer med det)
Nybegynnertips
Jeg har vært gjennom hele den fasen og falt ned på noen fisker jeg liker.

Styr unna kampfisk sammen med andre fisker. Det går ofte galt samme hvor god plass de har. Kampfisk liker å være alene.
Scalarer er fine, men krever god plass.

Jeg ville valgt:
Maller og reker

Eller:

Maller og andre fisk (ville ikke hatt reker med andre fisker enn maller pga faren for å bli spist opp)

Maller og reker:
2 stk L-144 (1 hunn og 1 hann m/hule)
6 flekkede pansermaller
20 kirsebærreker
20 krystallreker
10 jegersnegler

Maller og andre fisk:

2 stk L-144 (1 hunn og 1 hann m/hule)
6 stk Otocinclus
10 stk miniatyrrasbora (ligner Dronningrasbora bare de er mindre)
10 Guppy (1 hann av de)
10 jegersnegler
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap