- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Trenger virkelig hjelp med min slørhale!
Trenger virkelig hjelp med min slørhale!
Inaktiv bruker
Hei! Har hatt slørhalen min i ca 8 måneder, og nå har han min begynt å oppføre seg veldig rart.. Først og fremst vil jeg fortelle at den lever i en bolle (som ble anbefalt for denne type fisk av dyrebutikken..), og ja, jeg er fult klar over at det ikke er bra for fisken i det heletatt, derfor skal jeg kjøpe et akvarium til uken.
Slørhalen min har de siste dagene svømt opp ned og sidelengs (begynte helt plutselig), dermed får han ikke spist mat (forer ikke med synkfor) og han får heller ikke til å svømme nedover. Jeg har lest igjennom MANGE tråder angående dette, og de fleste tipser om at det kan være problemer med svømmeblære og at man derfor skal ta ut fisken og stryke forsiktig over buken på den. Jeg har prøvd alle råd og tips jeg har kommet over, har til og med prøvd ny fiskemat som ikke flyter, men til ingen nytte.. Tidligere har han dessverre hatt de samme problemene, men da har det som regel gått over i løpet av 1-2 dager, mens han nå har vært slik i rundt 4 dager..
Han har forbedret seg litt i løpet av disse fire dagene, da han nå får til å svømme ned mot bunnen selv om han flyter opp like fort..
Kan noen gi meg tips/råd som IKKE angår gullfiskbollen (vet at dere er strenge på boller), men den stakkar slørhalen min? Vil ikke avlive han.
Slørhalen min har de siste dagene svømt opp ned og sidelengs (begynte helt plutselig), dermed får han ikke spist mat (forer ikke med synkfor) og han får heller ikke til å svømme nedover. Jeg har lest igjennom MANGE tråder angående dette, og de fleste tipser om at det kan være problemer med svømmeblære og at man derfor skal ta ut fisken og stryke forsiktig over buken på den. Jeg har prøvd alle råd og tips jeg har kommet over, har til og med prøvd ny fiskemat som ikke flyter, men til ingen nytte.. Tidligere har han dessverre hatt de samme problemene, men da har det som regel gått over i løpet av 1-2 dager, mens han nå har vært slik i rundt 4 dager..
Han har forbedret seg litt i løpet av disse fire dagene, da han nå får til å svømme ned mot bunnen selv om han flyter opp like fort..
Kan noen gi meg tips/råd som IKKE angår gullfiskbollen (vet at dere er strenge på boller), men den stakkar slørhalen min? Vil ikke avlive han.
Postet 06.06.12 kl 22:31
Har du testet vannet? Jeg ville prøvd å bytte vann, hver dag (kanskje oftere) i noen dager. Ikke alt vannet på en gang, ca halvparten. Og la det bli luftet først. (la det stå i bøtte, som det aldri har vært såpe i, til det er romtemperert)
Jeg ville også latt vær å gi ham mat en dag eller to. Kan jo hende det er en forstoppelse. Siden han også har hatt samme tilstanden tidligere.
Det kan kanskje også være fordi den begynner å få dårlig plass.
Jeg har hørt om gullfisker som begynner å svømme på siden for å få plass i bollen. Men jeg har vel aldri hørt om at de svømmer opp ned pga dårlig plass.
Jeg ville også latt vær å gi ham mat en dag eller to. Kan jo hende det er en forstoppelse. Siden han også har hatt samme tilstanden tidligere.
Det kan kanskje også være fordi den begynner å få dårlig plass.
Jeg har hørt om gullfisker som begynner å svømme på siden for å få plass i bollen. Men jeg har vel aldri hørt om at de svømmer opp ned pga dårlig plass.
Postet 06.06.12 kl 22:43
Inaktiv bruker
Siden gullfisk bollen er noe herk og ikke egner seg til annet enn potetgull så må man jobbe ekstra hardt for å holde fisk i live i slikt. Det innebærer å bytte 40-50% vann om dagen, om ikke så kan fisken vli syk på mange måter. Godt og høre at du skal gi den ett nytt hjem 200L er minimum for en gullfisk, jo større jo bedre. Hadde jeg ikke sittet med mobilen så skulle jeg skrevet mer. Mitt råd.enkelt og greit, bytt 40/50% vann hver dag til du får akvariet, så bytter du 30-40% vann når du har fått fisken i karret. ( merk innkjøring med fisk) IKKE kjøp flere fisker. lykke til.
Postet 06.06.12 kl 23:17
Postet 07.06.12 kl 11:50
Inaktiv bruker
Postet 07.06.12 kl 21:13
Endret: 07.06.12 kl 21:14
Inaktiv bruker
:O skal man ikke bruke en bøtte det HAR vært såpe i?
hva kan skje? jeg bruker en bøtte som før ble brukt til å vaske huset osv..
hva kan skje? jeg bruker en bøtte som før ble brukt til å vaske huset osv..
Postet 07.06.12 kl 21:18
Inaktiv bruker
Takk for hjelp!
Skifter vannet i bollen regelmessig fra før av, og jeg har også filter.. Forstoppelse kan utelukkes, men at det er problemer med svømmeblære og/eller liten plass kan godt være årsaken til problemene hans. Jeg har faktisk aldri testet vannet (har egentlig aldri skjønt hvordan man gjør dette), men jeg skal høre med dyrebutikken om det. Frem til nå tror jeg helt ærlig at jeg har prøvd alt for å redde fisken min, men det ser ut som jeg rett og slett må kjappe meg med kjøp av akvarium! Fisken min er dessverre ikke på bedringens vei enda, men jeg krysser fingrene for at jeg får han frisk snart..
Takk for tips og råd, flott med et slikt nettsted når man nesten ikke har peiling selv!
Postet 07.06.12 kl 21:26
Inaktiv bruker
Det er livsviktig å teste vannet!
du bør kjøpe dråpetester, og ikke stripstester. Dråpetester er mest nøyaktig.
Ammoniakk kan stoppe fiskens vekst og skade nyrene, gjellene, øynene og masse annent i kroppen/huden til fisken, ammoniakk blir omdannet til nitritt av bakteriene i filteret og kan stoppe/minske oksygentilførsel til fisken(blodet), og så vil du se at fisken gisper etter luft på overflaten av vannet, etterfulgt av død.(i store mengder)
nitritt blir til nitrat som ikke er like farlig i små mengder, + hvis du har levende planter vill de spise mye av nitraten, resten vil forsvinne når du bytter vann.
I filteret lever bakteriene og derfor bør du ikke rense filteret ofte, kun når det blir veldig netsatt filtrering. Og når du er nødt til å gjøre det så rens det i en bøtte med akvarievann, IKKE i springvann, da dreper du bakteriene. + filteret skal ikke bli 100% rent.
Jeg bruker Laboret fra Prodac, det inneholder ammoniakk, nitritt, gH, kH og pH dråpetester.
Gullfisk skal ha Gh mellom 5 og 20, du trenger nok ikke å endre noe på dette siden springvann har 3-6 i gh. (men hvis springvannet ditt har lav gh kan du bruke GH salt eller alabastergips)
Ph i springen er som regel på 7,5 og gullfisk skal ha 6-8 i ph så det trenger du ikke å endre på.
I følge fiskebasen bør gullfisk ha minst 200 liter, Men mange slørhaler er avlet fram til å være små og trenger ikke så mye vann, (en vanlig gullfisk kan bli opp til 38 cm.)
Hvis ikke du vet hva innkjøring er så kan du lese denne artikkelen
du bør kjøpe dråpetester, og ikke stripstester. Dråpetester er mest nøyaktig.
Ammoniakk kan stoppe fiskens vekst og skade nyrene, gjellene, øynene og masse annent i kroppen/huden til fisken, ammoniakk blir omdannet til nitritt av bakteriene i filteret og kan stoppe/minske oksygentilførsel til fisken(blodet), og så vil du se at fisken gisper etter luft på overflaten av vannet, etterfulgt av død.(i store mengder)
nitritt blir til nitrat som ikke er like farlig i små mengder, + hvis du har levende planter vill de spise mye av nitraten, resten vil forsvinne når du bytter vann.
I filteret lever bakteriene og derfor bør du ikke rense filteret ofte, kun når det blir veldig netsatt filtrering. Og når du er nødt til å gjøre det så rens det i en bøtte med akvarievann, IKKE i springvann, da dreper du bakteriene. + filteret skal ikke bli 100% rent.
Jeg bruker Laboret fra Prodac, det inneholder ammoniakk, nitritt, gH, kH og pH dråpetester.
Gullfisk skal ha Gh mellom 5 og 20, du trenger nok ikke å endre noe på dette siden springvann har 3-6 i gh. (men hvis springvannet ditt har lav gh kan du bruke GH salt eller alabastergips)
Ph i springen er som regel på 7,5 og gullfisk skal ha 6-8 i ph så det trenger du ikke å endre på.
I følge fiskebasen bør gullfisk ha minst 200 liter, Men mange slørhaler er avlet fram til å være små og trenger ikke så mye vann, (en vanlig gullfisk kan bli opp til 38 cm.)
Hvis ikke du vet hva innkjøring er så kan du lese denne artikkelen
Postet 07.06.12 kl 21:41
Endret: 07.06.12 kl 21:44
Inaktiv bruker
Lars Christensen Hjortland:O skal man ikke bruke en bøtte det HAR vært såpe i? hva kan skje? jeg bruker en bøtte som før ble brukt til å vaske huset osv..
Det er skadelig for fiskene og jeg tror det kan skade filterbakteriene.
ALLE bør ha minst en egen bøtte til akvariet.
Postet 07.06.12 kl 21:59
Inaktiv bruker
Den blir ikke brukt til annent enn vannskifte nå.
Men er det såperester i bøtten? jeg bruker ferdig temperett vann fra springen, (fra varmtvannstanken) så vannet blir i bøtten i mer enn ett minutt.
Er det likehvel farlig? hvordan får man vekk såperestene?
Men er det såperester i bøtten? jeg bruker ferdig temperett vann fra springen, (fra varmtvannstanken) så vannet blir i bøtten i mer enn ett minutt.
Er det likehvel farlig? hvordan får man vekk såperestene?
Postet 07.06.12 kl 22:17
Man vet aldri med sikkerhet om det er såperester i en bøtte. Men hvis du har brukt denne veldig lenge nå, og fisken ikke har vist tegn til sykdom så regner jeg med at den er trygg. Grunnen til at man skal "lufte" vannet er for å få vekk evnt klor i vannet. Det er ikke alle steder dette er nødvendig. Temperet vann fra springen er ikke heller alltid heldig. Vann som kommer fra varmtvannsbereder kan inneholde diverse tung metaller. Spesielt hvis varmtvanns tanken er gammel. Jeg gjør dette selv og bruker da en dæsj akva safe for å få vekk evnt tungmetaller. Har ennå ikke hatt noen ubehagelige overraskelser etter jeg begynte med dette.
Postet 11.06.12 kl 13:15