Algeproblem
Postet 13.06.12 kl 19:29
Postet 13.06.12 kl 20:20
Det står i nærheten av ett vindu, men får ikke noe direkte sollys på seg... Har prøvd å kutte ned lystiden (er nå på 8 timer) og bytte vann... Får se om det hjelper etterhvert
Tror ikke jeg forer for mye, maten blir spist opp i løpet av 2-4 minutter, med unntak av "tablettene" som synker til bånn til ancistrusene, de tar det som regel litt tid før er spist opp..
Tror ikke jeg forer for mye, maten blir spist opp i løpet av 2-4 minutter, med unntak av "tablettene" som synker til bånn til ancistrusene, de tar det som regel litt tid før er spist opp..
Postet 13.06.12 kl 20:41
Postet 13.06.12 kl 21:37
Prøv den: Easy Carbo
Hjelper veldig bra mot disse og mange andre alger.
Hjelper veldig bra mot disse og mange andre alger.
Postet 13.06.12 kl 21:55
Endret: 13.06.12 kl 21:56
Postet 13.06.12 kl 22:05
Postet 13.06.12 kl 22:09
Postet 13.06.12 kl 22:22
Postet 13.06.12 kl 22:23
Easy Carbo:
Står nederst på linken: http://www.ada-norway.com/shop/164/desc/easy-carbo
OBS: kreftfrembringende. Bør brukes noe dager før vannskiftet. Ikke sett hendene altfor ofte og lenge i akvariet når Easy Carbo er til stedet.
Hvordan er Easy Carbo med tanke på filteret egentlig? Må kullfilteret tas ut, og dreper den filterbakteriene??
Står nederst på linken: http://www.ada-norway.com/shop/164/desc/easy-carbo
OBS: kreftfrembringende. Bør brukes noe dager før vannskiftet. Ikke sett hendene altfor ofte og lenge i akvariet når Easy Carbo er til stedet.
Hvordan er Easy Carbo med tanke på filteret egentlig? Må kullfilteret tas ut, og dreper den filterbakteriene??
Postet 13.06.12 kl 22:29
Susanne90Easy Carbo: Står nederst på linken: http://www.ada-norway.com/shop/164/desc/easy-carbo OBS: kreftfrembringende. Bør brukes noe dager før vannskiftet. Ikke sett hendene altfor ofte og lenge i akvariet når Easy Carbo er til stedet. Hvordan er Easy Carbo med tanke på filteret egentlig? Må kullfilteret tas ut, og dreper den filterbakteriene??
Det jeg så også,men har flaska og har sjekket på hjemmesiden til produsenten.Som ikke er ADA.
http://www.easylife.nl/en/freshwater-products/plant-nutrition/easycarbo
Postet 13.06.12 kl 22:33
Postet 13.06.12 kl 22:35
Jeg ville forsøkt å finne ut hvorfor algene oppstår
Har du plagsomt mye alger i karet bør du se om det er ting som du kanskje bør forandre på. Sollys fra vindu vil trigge alger. Overfôring og for mange lystimer gir økt algevekst. Hvis du har et høyt nivå av Nitrat kan det også gi algevekst. Hyppigere vannbytter og mer hurtigvoksende planter kan redusere algeveksten.
Har du plagsomt mye alger i karet bør du se om det er ting som du kanskje bør forandre på. Sollys fra vindu vil trigge alger. Overfôring og for mange lystimer gir økt algevekst. Hvis du har et høyt nivå av Nitrat kan det også gi algevekst. Hyppigere vannbytter og mer hurtigvoksende planter kan redusere algeveksten.
Postet 13.06.12 kl 22:35
Postet 13.06.12 kl 22:45
Postet 13.06.12 kl 22:48
Postet 13.06.12 kl 22:49
Postet 13.06.12 kl 22:52
Susanne90Har mengden av planter noe å si? Har mye planter
Ja, men hurtigvoksende planter spiser mer næring enn de som er sentvoksende.
En relevant tråd her
Postet 13.06.12 kl 23:02
Endret: 13.06.12 kl 23:03
Sprettfisk
Hei, Det står på flaska at det kan være farlig. De er bare redd for order kreft, tror jeg. Men i hvert fall jeg fikk det fra spesialist i Tropica. Dette stoffet er ikke farlig for fisk og reker. Og er bra for planter. Samme spesialisten nevner det for Gave fra himmel Men hvis man skal bekjempe alger, må man tilsette flere ganger så mye som det står i anvisninga. Og DA blir det farlig. Så hvis man tilsetter det, så bør man ikke stikke hånda i vannet i ca en uke etterpå. Evt. er alt borte også etter vannskifte.
Postet 14.06.12 kl 08:45
Janne[QUOTE=Susanne90]Har mengden av planter noe å si? Har mye planter
Ja, men hurtigvoksende planter spiser mer næring enn de som er sentvoksende.
En relevant tråd her
Helt riktig. Men man kan jo ikke begynne å endre på hele akvariet bare på grunn av alger. Og alger kan komme også i planteakvarier: har selv opplevd det før jeg fant Easy Cabro. Har glemt om alger siden (unntatt litt av de grønne på glasset som enkelt fjernes)
Ellers kan CO2 være nyttig, ja. Men ikke i dette karet som på bildet. Der er det ingen særlig krevende planter. Så hvorfor kaste bort penger på det?
Postet 14.06.12 kl 08:50